מוצרי מזון    

לעשות קניות בסופר דרך האינטרנט – כמה עולה? ואיפה זול?

יש אנשים שאוהבים ללכת לסופרמרקט. הם אוהבים למשש את הדברים, לבחור בעצמם את הירקות והפירות, להצביע לקצב על נתח בשר שמוצא חן בינהם וללחוץ בעצמם על החלה כדי לבדוק אם היא טרייה. אבל יש הרבה מאד אנשים שהמחשבה על ביקור בסופרמרקט היא סיוט עבורם. ההתקלות שוב ושוב בעגלות במעברים, הילדים הצווחים והשפע המבלבל, שלא לדבר על הצורך להיצמד לרשימת הקניות שקיבל/ה מהבוס בבית. ויש אנשים שפשוט אין להם זמן או שמעדיפים לבלות אותו בדרכים אחרות – כנראה שאלו הם הרוב. 

בשנים האחרונות פתחו כמעט כל רשתות השיווק בישראל אתרי אינטרנט המאפשרים לבצע את הקניות דרכם. באתרי הקניות נמצא כל הקטלוג של הרשתות וניתן לגלוש בין הקטגוריות ולסמן אילו מוצרים רוצים לרכוש.

את הקניה עצמה מבצעים עובדים הנקראים "מלקטים". הם בעצם מתפקדים כלקוח לכל דבר. הם בוחרים את הירקות והפירות, את הבשר ומוצרי מעדניה אחרים ומלקטים מהמדפים את המוצרים שבחר הלקוח באתר האינטרנט.

לאחר שהשלימו את ליקוט המוצרים נשלחת הקנייה ללקוח. מחיר המשלוח עולב במרבית המקומות כ-30 שקלים. העלות של המשלוח מעט יותר יקרה ממה שגובות עליו הרשתות.

מחיר המשלוח 

שופרסל ורמי לוי אינן מתנות את המשלוח בקנייה בסכום מינימאלי. לקונים מעל ל-750 שקל יעלה המשלוח 10 שקל במקום 30 שקל. ברמי לוי עולה המשלוח 30 שקל ללא תלות בסכום הקניה.

ברשת מגה המשלוח הוא חינם למחזיקי כרטיס YOU הרוכשים במעל ל-600 שקל ו-28 שקל ללקוחות אחרים.

ברשת יינות ביתן עולה המשלוח 15 שקלים למי שקונה במעל ל-750 שקל ו-29 שקל ללקוחות אחרים.

בויקטורי עולה המשלוח 29.90 שקל. אין מינימום קניה ואין הנחה.

הרשת המובילה בישראל בתחום משלוחי הקניות באינטרנט היא שופרסל אשר מכירות האונליין שלה מתקרבות ל-15% מסך כל המכירות שלה. ברמי לוי לעומת זאת, הנתח של המכירות אונליין מבסך המכירות עומד על כ-6%.  רמי לוי לא מפרטת צהו חלקן של המכירות באינטרנט מסך הכנסותיה אך ההערכות הן שמכירות אלה מהוות כ-4% מסך כל המכירות של רמי לוי השיקמה.

מחירי המוצרים

לצורך ההשוואה הרכבנו סל מוצרים זהה ואקראי בחמשת האתרים. לא בדקנו אם יש מבצע זמני על המוצר או אם אין. לחצנו על מה שצץ לעין ולאו דווקא על המוצרים הנפוצים ביותר. הרי ברור שכל אתר מעוניין למשוך את הלקוחות באמצעות הוזלה במחיר של מוצר נפוץ. העניין הוא שלעיתים את ההנחה על המוצר הזה הוא מפצה באמצעות ייקור של מוצר אחר.

בסה"כ בחרנו סל של 25 מוצרים ובינהם: נקניק קבנוס ארוז, פיטנס, וופלים של לואקר ושל מן, גבינה צהובה של נעם לפי משקל ועוד.

בסיכומו של דבר, הסל הזול ביותר היה ברמי לוי, שם הסתכם החשבון ב-271 שקלים. במקום השני יינות ביתן שבה עולה הסל 285 שקל. ויקטורי במקום השלישי עם עלות סל של 302 שקל. שופרסל אונליין במקום הלפני אחרון עם עלות סל של 310 שקל ובמקום האחרון נמצאת מגה אונליין שיקרה בשקל משופרסל ועם סל בעלות של 311 שקל.

בשופרסל אונליין מחיר ההזמנה ברשת זול ב-10 שקל ממחיר הסל בשופר סל שלי. במגה אונליים ההפרש הוא 20 שקל בין קניה ברשת לבית קניה באחד מסניפי מגה בעיר.

זמינות המישלוחים

אחד הייתרונות הגדולים של ללכת לסופר לבד הוא המיידיות. את השוקו שמוציאים מהמקרר אפשר לשתות כבר בדרך לקופה. שירותי המשלוחים שמציעות רשתות השיווק מאלצות את הלקוחות שלהן ללמוד לדחות סיפוקים. לא רק שהאספקה איננה מיידית, הרשתות אפילו לא מציעות משלוח באותו היום ולעיתים מציעות משלוח בטווח של יומיים או שלשה. טווח כזה עלול להיות בעייתי מאד ועלול לאלץ ביצוע השלמות יקרות בסופר או במכולת השכונתית.

גם חלונות הזמן של המשלוחים הם גדולים יחסית. לא כולם יכולים לפנות לעצמם ארבע שעות כדי לחכות לשליח, וזה בהנחה שהוא לא מאחר. גם לא כולם יכולים לאפשר לשליח להשאיר את הקניות ליד הדלת. במקרה של מוצרים הדורשים קירור הענייין יכול להיות בעייתי אפילו עוד יותר.

יינות ביתן מציעה למי שרוצה את הקנייה במיידי, לבוא ולאסוף אותה מהסניף. במקרה כזה היא איננה גובה דמי משלוח, אך גובה תשלום של 7.9 ש"ח על השירות.

ברמי לוי מתכוונים להפעיל מרכזים לוגיסטיים המופעלים באמצעות רובוטים ואשר ימוקמו במרכזי הערים. מרכזים אלו אמורים לקצר באופן משמעותי את זמני ההמתנה למשלוח. שניים מהמרכזים האלו אמורים להיפתח כבר בשנת 2019.

חוסרים בהזמנה

בעיה נוספת שמתעוררת היא חוסר של מוצרים מוזמנים. כשהולכים לסופר לבד, ניתן מיד למצוא תחליף. באתר של שופרסל, העניין הוא פשוט יותר. כמשהו לא נמצא במלאי המערכת מציעה תחליפים בעצמה. אם החוסר מתגלה בזמן הליקוט נשלחת הודעת טקסט ללקוח ומציעה תחליף באמצעות קישור. ובמקרים מסויימים המלקט בעצמו מתקשר להציע תחליף.

ברשתות אחרות ההודעה על החוסרים נעשית לפני המשלוח וזו יכולה להיות בעייה אם המשלוח לא נעשה מייד עם ההזמנה אלא יום או יומיים לאחר מכן. הלקוח כבר שבוי ונאלץ בכל מקרה ללכת לעשות השלמות במכולת השכונתית.

משווקים עצמאיים

במקביל  לפיתוח תחום המשלוחים אונליין על ידי הרשתות הגדולות קמות גם חברות עצמאיות פרטיות אשר מנסות לנגוס חלק מהשוק החדש. אחד המיזמים החדשים שקם לפני מספר חודשים הוא ברינגברינג (BringBring) שהחל לפעול לפני מספר חודשים בברינגברינג מבטיחים להגיע להגיע עם המשלוח לבית הלקוח בתוך 4 שעות. בברינג ברינג אמנם  לא גוביםם דמי ביטוח כלל אבל גובים מחירים גבוהים יותר על המוצרים והלקוח גם צריך לרכוש בלפחות 200 שקל. מאחורי המיזם עומדת החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה, אשר מחזיקה ב-25% מברינגברינג, לצד מספר משקיעים פרטיים וסופרפארם.

חברות נוספות הפועלות בתחום המשלוחים הם "שוקיט" המצציע משלוחים של פירות וירקות והבית של כרמלה המבצעת מישלוחים של מוצרים משוק הכרמל.

שופרסל משיקה אתר תיירות משותף עם גוליבר; יציע דילים לחברי מועדון הלקוחות