חדשות    

מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ירד בספטמבר

מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS טלסקר ירד בחודש ספטמבר 2019 ב–0.6 נקודות לרמה של 141.6 . המדד למצב השוטף ירד ב-0.3 נקודות ומדד הציפיות ירד ב-0.7 נקודות.

מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים מתפרסם אחת לחודש על ידי מחלקת הכלכלה והמחקר של בנק הפועלים והוא משקף רמת אמון זו של הציבור במשק ובכלכלה המקומית.

מדדאמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS מורכב מסקר נרחב ומקצועי שנערך בקרב 1,000 איש המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, הסקר נערך מדי חודש.  מודל החישוב של מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים הוא על בסיס מודל מורכב מבית חברת המחקר הבית לאומית TNS שלה ניסיון בסקרים ומדדים דומים במדינות אחרות.

מרכיבי המדד כוללים את המרכיבים הבאים שהנשאלים מתבקשים לענות עליהם:

  • דעה על המצב הכלכלי כיום: בחירה בין טוב, רע, בינוני
  • מצב התעסוקה כיום: קיימות הרבה משרות, קיימות מעט משרות, לא הרבה/לא מעט
  • צפי לגבי המצב הכלכלי בעוד 6 חודשים: טוב יותר, רע יותר, ללא שינוי
  • צפי לגבי מצב התעסוקה בעוד 6 חודשים: יותר משרות, פחות משרות, לא הרבה/לא מעט
  • צפי לגבי הכנסת המשפחה בעוד 6 חודשים: גבוהה יותר, נמוכה יותר, ללא שינוי
  • דעה והרגשה לגבי אווירת קניות – האם המצב כיום הוא זמן טוב לקניית רכב, דירה וכדומה: זמן טוב לקנות, זמן לא טוב לקנות, לא טוב-לא רע
  • תחושה כללית בציבור לגבי כיוון המדינה: ישראל נמצאת בדרך הנכונה, ישראל אינה בדרכה הנכונה

לפי כלכלני בנק הפועלים, מדד אמון הצרכנים ירד מעט בחודש ספטמבר אך רמתו נותרה גבוהה ביחס לעבר. הירידה באמון הצרכנים תואמת את המגמה של מדדים מקבילים בעולם, זאת כנראה על רקע התגברות גורמי אי-הוודאות הפוליטיים. למרות הירידה החודש, רמת המדד בישראל גבוהה ביחס לעבר והיא תומכת בהמשך ההתרחבות של הצריכה הפרטית.

האינדיקטורים לצריכה הפרטית שפרסמה הלמ"ס בחודש האחרון הצביעו על המשך עלייה בצריכה הפרטית – הרכישות בכרטיסי אשראי עלו בחודשים יוני-אוגוסט 2019 בשיעור שנתי של 4.3% בהמשך לגידול של 9.3% בשלושת החודשים הקודמים. מצבו הטוב של הצרכן הישראלי מתבטא גם בהמשך העלייה בנסיעות לחו"ל: בחודשים ינואר-ספטמבר השנה נרשמו 7.1 מיליון יציאות לחו"ל של ישראלים, מספר המהווה עלייה של 5.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.