מדריכי דירה ומשכנתא    

מדריך משכנתא: הוצאות המימון מוכרות לצרכי מס!

תשלום המשכנתא לא מוכר כהוצאה לצורך קיזוז מס, אבל יש בכל זאת אפשרות להכיר בהוצאות המימון על המשכנתא כהוצאה מוכרת לצורכי מס, גם אצל אנשים פרטיים. זה עובד כך – נניח שיש לכם הכנסות מימון / הכנסות ריבית מפיקדונות, חסכונות ועוד. במצב כזה אתם משלמים בגין ההכנסות האלו מס

מעודכן ל-2013 –  מאז (לצערנו) למרות הצעות חוק שונות, לא ניתן להכיר בהוצאות הריבית לצורך מס הכנסה, אלא אם מדובר בעצמאי שעובד מהבית והוא יכול לקזזז חלקית את הוצאות הריבית (מתייחסים לבית כחלקו כבית מגורים וחלקו כמשרד ואז ההוצאות על הפעילות העסקית מוכרות)

תשלום המשכנתא לא מוכר כהוצאה לצורך קיזוז מס, אבל יש בכל זאת אפשרות להכיר בהוצאות המימון על המשכנתא כהוצאה מוכרת לצורכי מס, גם אצל אנשים פרטיים. זה עובד כך – נניח שיש לכם הכנסות מימון / הכנסות ריבית מפיקדונות, חסכונות ועוד. במצב כזה אתם  משלמים בגין ההכנסות האלו מס.  המס על תכניות חיסכון ופיקדונות צמודים למדד או לשערי מט"ח, הוא 25%,  והמס על תכניות חיסכון ופיקדונות שאינם צמודים למדד או למט"ח, הוא 15%.

נניח שמול הכנסות הריבית האלו יש לכם הוצאות ריבית בגין משכנתא. לכאורה זה לא כלכלי כי הריבית על המשכנתא עולה על הריבית בפיקדונות, אבל בפועל זה קורה להמון משפחות – אחרי הכל משכנתא היא הלוואה לטווח ארוך ובסכום גדול ובתווך יש למשפחות גם נכסים נזילים, גם חסכונות, פיקדונות וכו' שמשמשים לטווח הקצר והבינוני (ולמטרות ספציפיות). במצב כזה, יש מול הכנסות הריבית מהפיקדונות הוצאות ריבית של המשכנתא, ורק יודגש כאן כי זה יכול להיות גם מימון בגין אוברדרפט או כל הלוואה אחרת. על פי רשות המס אין מניעה לבצע קיזוז של הוצאות המימון מהמשכנתא מול הכנסות המימון מהפיקדונות והחסכונות. במילים פשוטות, אם המצב הזה קיים אצלכם אתם יכולים להכיר בהוצאות המימון וכך להפחית את המס על ההכנסות מפיקדונות וחסכונות. אבל יש גם חצי כוס ריקה – ראשית, לרוב בעיקר בגלל סביבת הריבית הנמוכה, מדובר בסכומים יחסית קטנים (ועדיין זה כסף), ושנית (ויותר חשוב) ברגע שפועלים כך, יוצאים משיעורי המס המוגבלים (כפי שמופיע למעלה – 15%-20%), והמס האפקטיבי הוא המס השולי (גבוה יותר מהמס המוגבל). אם הוצאות המימון גבוהות מהכנסות המימון , מאפסים בעצם את המיסוי שחל על הכנסות מפיקדונות וחסכונות (בפועל, מקבלים החזר); אם הוצאות המימון רק מפחיתות את ההכנסה מריבית, יש לבחון אם החבות הכוללת במצב הזה נמוכה מהחבות במצב הקודם. כמו כן, יש לקחת בחשבון שההתעסקות עם הטפסים ואולי אף דרך רואי חשבון לוקחת זמן וכסף. כלומר, כל אחד צריך לבחון את היתרונות והחסרונות ולהחליט אם הוא הולך למהלך שכזה.