ביטוח    חיסכון פנסיוני    

קרן פנסיה או ביטוח מנהלים?

החיסכון הפנסיוני , חיסכון לטווח ארוך מתמקד בשני מסלולים – קרן פנסיה וביטוח מנהלים. לצד שני המסלולים האלו יש מסלול שעשוי להיות גם לטווח הארוך ומשמם גם לטווח הבינוני – קופות גמל.  רבים אמנם חוסכים דרך קופות הגמל לגיל הפנסיה שלהם, אך מכשירי החיסכון המיועדים לפנסיה – קרנות פנסיה וביטוחי חיים הופכים בשנים האחרונות לדומיננטיים יותר (גם בגלל הרגולציה שמחייבת חיסכון מסוג זה) וגם בזכות הקלות מיסוי.

מה ההבדל בין קרנות פנסיה לביטוחי חיים ואיזה אפיק עדיף? ובכן, אין תשובה מוחלטת וחד משמעית. ביטוח חיים (ביטוח מנהלים) מאפשר שני סוגי חיסכון – חיסכון הוני וחיסכון לקצבה. חיסכון הוני, הוא חיסכון שניתן לפדותו (תחת תנאים מסוימים) בבת אחת. חיסכון במסלול קצבה מאפשר לקבל במהלך הפנסיה קצבה מהחיסכון , מעין תשלומים חודשיים שוטפים שמשמים את החוסכים בתקופה שבה לרוב הם כבר אינם עובדים.

בביטוח מנהלים להבדיל מאשר בחיסכון בקרן פנסיה, יש ברוב המקרים (ברוב ביטוחי המנהלים) וודאות לגבי הסכום שהחוסכים יקבלו (אבל – שימו לב להתפתחות מיולי 2012 –  האוצר שוקל לשנות את מקדמי הקצבה ובהתאמה לשנות את תוחלת החיים וגובה הקצבה בביטוחי המנהלים) החוסכים יודעים  (עד לכניסת השינוי לתוקף) איזה סכום הם יקבלו כקצבה חודשית כאשר הם יגיעו לגיל פנסיה; הוודאות הזו מגיעה מהתחייבות של חברות הביטוח המנפיקות את המכשיר כאשר סכום  הקצבה נובע מההפרשה החודשית של החוסכים ומשך החיסכון. בקרנות פנסיה, להבדיל מהביטוח מנהלים, הקצבה החודשית נקבעת בהתאם לתוחלת החיים לצד היקף ההפרשות של החוסך. לכאורה, אם כך, עדיף החיסכון בביטוח מנהלים, אבל חברות הביטוח כמובן לא פראייריות, הן לא ישלמו יותר ממה שמגיע, ולא סביר שהן יוכלו להציע קצבה מעבר למה שמציעות קרנות הפנסיה. אבל, במבחן האישי של כל חוסך וחוסך יש בכל זאת מרכיב חשוב לוודאות שמעניקות חברות הביטוח דרך ביטוחי המנהלים – אולי חברות הביטוח משקללות את הסיכונים והקצבה נמוכה יותר (מבטאת מרכיב ביטוחי), אבל עדיין היא בטוחה. מעבר לכך, יש את העניין הביטוחי עצמו – כיסוי  בגין אובדן כושר עבודה, נכות, מחלה וכו'. חברות הביטוח מספקות ביטוח כולל דרך ביטוחי החיים, גם קרנות הפנסיה אמורות לספק זאת. בבחירת קרן הפנסיה או ביטוח החיים יש לברר איזה ביטוח מקבלים, יכולים להיות הבדלים משמעותיים בין ביטוחי החיים לבין קרן הפנסיה.

מנגד, יש גם יתרונות לקרן הפנסיה לעומת ביטוחי המנהלים. בקרנות הפנסיה החדשות מושקע 30% מהכסף באגרות חוב ייעודיות בריבית של 4.8% (ריבית שמשרד האוצר מחויב לו). מדובר בהטבה שלא קיימת בחסכונות אחרים, וגם לא בביטוחי המנהלים. זה מספק לקרנות הפנסיה סיכוי להשיג תשואה עודפת על פני ביטוחי המנהלים ובהתאם להציע בסופו של דבר קצבה גבוה יותר למבוטחים. זה אגב, מסביר את התשואות הגבוהות יותר בפועל בשנים האחרונות של קרנות הפנסיה מול האפיקים האחרים, לרבות ביטוחי המנהלים.

כשבוחרים בין קרנות פנסיה לביטוחי מנהלים יש לבדוק גם את דמי הניהול שגובה מנהל הקרן או החיסכון. ככלל, דמי הניהול בקרות הפנסיה נמוכים יותר, אם כי, צריך לבדוק זאת כאמור  באופן ספציפי. בקרן פנסיה המנהלים יכולים לגבות עד 6% מההפקדות השוטפות בכל חודש, ועד חצי אחוז מהצבירה הכוללת (הפקדות  בכל התקופות). בביטוח מנהלים ניתן לגבות עד 11% מההפקדות החודשיות ועד כאחוז מהצבירה. אבל אלה נתוני המקסימום, במקרים רבים זה משמעותית מתחת לרף זה.

ומכל האמור לעיל עולה מסקנה פשוטה – לא ברור איזה מכשיר עדיף – קרן פנסיה, או ביטוח מנהלים, לכל אחד יתרונות לעומת השני; ביטוח מנהלים מאפשר קצבה הונית, קרן פנסיה לא מאפשרת זאת; ביטוח מנהלים מאפשר וודאות, אבל לצד (כנראה) תשואה נמוכה יותר מקרן הפנסיה; בקרן הפנסיה דמי ניהול (לרוב, לא תמיד) נמוכים יותר מביטוח המנהלים.

להחלטתכם, אבל מה שבטוח – צריך  (וזה כבר חובה) לחסוך לפנסיה.