בנק לאומי מדווח על הכנסות ריבית של 2.41 מיליארד שקל ברבעון השני , בהשוואה ל-2.16 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח לבעלי המניות הסתכם ב-903 מיליון שקל בהשוואה ל-876 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במחצית הראשונה של 2018 הסתכמו הכנסות הריבית ב-4.42 מיליארד שקל, לעומת 4.04 מיליארד במחצית הראשונה של 2017. הרווח לבעלי המניות במחצית – 1.65 מיליארד שקל, לעומת 1.49 מיליארד שקל במחצית המקבילה ב-2017.

הגידול בהכנסות הריבית, נטו נובע מעליה בפערי הריבית, מגידול ביתרה הממוצעת של אשראי לציבור ופיקדונות בבנקים ומפירעון איגרות חוב ושטרי הון. בנוסף, התוצאות במחצית הראשונה של השנה הושפעו לטובה מהמדד בסך 208 מיליון שקל, לעומת השפעה חיובית של כ-140 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. ברבעון השני  היתה השפעה חיובית של המדד  בסך 282 מיליון שקל, בהשוואה להשפעה חיובית של 192 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במילים אחרות הרווחים גדלו בעיקר בגלל המדד. אחרת היתה יציבות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

היחס של הכנסות ריבית, נטו לבין היתרה הממוצעת של נכסים נושאי ריבית (התשואה נטו על נכסים נושאי ריבית) בששת החודשים הראשונים של השנה הינו 2.20% לעומת 2.07% בתקופה המקבילה אשתקד.

הדולר עולה לעומת המטבעות האחרים בעולם, ויש חברות שנהנות מזה.  ארי וואלד, האסטרטג הטכני באופנהיימר, מתייחס  להתחזקות הדולר האמריקאי (DXY). אינדקס הדולר הזה  פרץ לאחרונה מעל 95 נקודות, רמת ההתנגדות של 12 החודשים האחרונים. כעת, רואה ארי וואלד את הרמה של 98 נקודות בתור קו ההתנגדות הבא למדד הדולר DXY ובכך מחזיק בדעתו החיובית בנוגע לשוק המניות האמריקאי על פני שוקי המניות בשאר העולם. וואלד ממשיך לציין את חולשת המניות הזרות בתור גורם סיכון המעיק על ביצועי מדד S&P500 הרחב.

 האפיק המועדף מבחינת ההשקעות בשוק המניות האמריקאי להערכת וואלד הוא חברות צמיחה קטנות, שנוטות להציג ביצועי יתר בתקופת השתטחות עקום התשואות, המלווה בהתחזקות הדולר האמריקאי וביצועי יתר של שוק המניות האמריקאי על פני אפיקי השקעה גלובאליים. בהקשר זה, מציין ארי וולאד את קרן הסל Invesco DWA SmallCap Momentum ETF (סימול: DWAS) המעניקה חשיפה לחברות Small-Cap בעלות מומנטום חזק. הקרן DWAS מיישמת מתודולוגיה ייחודית של מעקב אחר גורמי מומנטום תוך בחירה ממדד הנאסד״ק הרחב, ומחזיקה 200 מניות של חברות קטנות בעלות דירוג מומנטום הגבוה ביותר.

 בנוסף, מציין וואלד מספר מניות מומלצות באופנהיימר בעלות מומנטום חזק, כולל חברת Churchill Downs (סימול: CHDN) ו-Enova International (סימול:ENVA). ברמת הסקטורים, ממליץ האסטרטג של אופנהיימר על חשיפה לסקטור התעשייה הכבדה (Capital Goods), עם דגש על החברות הקטנות, כגון חברתGraco (סימול: GGG) ו-IDEX (סימול: IEX).

שער הדולר – לאן?

מדריך קרנות סל

קבניט הדיור בראשות שר האוצר משה כחלון אישר  את התוכנית להקמת שני יישובים חדשים בגליל ובנגב, שיבולת ודניאל, שיועדו מלכתחילה לשילוב בעלי צרכים מיוחדים בקהילה.

בהצעת החלטת הקבינט נכתב כי "ביקוש גבוה בקרב משפחות של אנשים בעלי מוגבלויות, בצד הקושי למצוא אתרים מתאימים לשילוב בעלי מוגבלויות בקהילה, הוליד את הרעיון להקמת כפר קהילתי משולב חדש, שייתן מענה לבעלי צרכים מיוחדים החיים בתוך קהילה נורמטיבית, כחלק בלתי נפרד ממנה."

אישור ההחלטה בקבינט הדיור מהווה יריית פתיחה להוצאה לפועל לבניית שני היישובים לאחר שאושרו לפני שלוש שנים במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנובמבר 2015. סחבת הביאה לכך ששלוש השנים התוכנית לא קודמה. כעת, יו"ר קבינט הדיור משה כחלון ביקש להעלות ולקדם את התוכנית.

היישובים יוקמו בסמוך ליישובים קיימים: דניאל בסמוך למוסד "עלה נגב" בנגב ושיבולת בסמוך לבית רימון בגליל התחתון.

שר האוצר משה כחלון: "הבית של אדם הוא הבטחון שלו. הטיפול במשבר הדיור היא משימה לאומית שאנחנו מוודאים שיגיע לכולם. חובתנו כחברה לטפל בבעלי הצרכים המיוחדים בכל הרבדים האפשריים. הגישות כיום אומרות שהשילוב הוא הדרך הנכונה לחזק את האוכלוסיות הללו בחינוך ובתעסוקה, ואני שמח שעכשיו אנחנו מיישמים את גישת השילוב גם בדיור ובהתיישבות".

הריבית צפויה לעלות, זה לא סוד  – גם בבנק ישראל אמרו לאחרונה שהריבית תעלה כבר בחודשים הבאים (ל-0.25%), אבל העליות בריבית יימשכו גם לתוך 2019. לכמה? ובכן, על פי המשקיעים והסוחרים בשוק ההון הריבית תגיע ל-1.1% בעוד שנתיים. מדובר בעצם על ממוצע כל ההערכות של המשקיעים בשוק האג"ח.

מנתוני הריבית על אגרות החוב השקליות ניתן לגזור את הערכת השוק לגבי הריבית בעוד שנה ושנתיים. למעשה, ניתן לראות את הריביות בהתאם לעקום התשואות השקלי. מדובר בגרף שמבטא את הריבית השקלית לכל תקופה של אג"ח, וכך – דרך ההפרש בינהם שמתבטא בעקם, ניתן לגזור את הריבית ששוק ההון צופה בשנים מסוימות.

על פי הנתונים בשוק ריבית בנק ישראל תהיה  כ-0.5% בעוד שנה ו-1.1% בעוד שנתיים לעומת 0.3% ו-0.7% בהתאמה בתחילת חודש יוני כשסימני האטה בפעילות המשק היו נראים פחות משמעותיים מעכשיו.

אחרי הפרסום של האומדן הראשוני של צמיחת התמ"ג לרבעון השני השבוע, השוק עשוי להפנים שהסביבה השתנתה ולעבור התאמה לציפיות מתונות יותר לעליית הריבית, מה שצפוי להקטין סיכון לעליית התשואות".

אפריקה ישראל מגורים מדווחת כי ההכנסות ממכירת דירות צמחו ברבעון בכ-37% והסתכמו בכ-244 מיליון שקל לעומת כ-177 מיליון שקל ברבעון השני ב-2017. 

סך ההכנסות כולל עסקאות בניה ומקרקעין הסתכמו ברבעון בכ-255 מיליון שקל לעומת כ-191 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.

הרווח ברבעון הסתכם  בכ-15.9 מיליון שקל לעומת כ-20.2 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017. ברבעון המקביל ב-2017 רשמה אפריקה מגורים רווח לפני מס מעליית ערך נדל"ן להשקעה (דיור להשכרה הרצליה) בסך של כ-5 מיליון שקל.

במהלך הרבעון מכרה החברה (חוזים חתומים כולל חלקם של שותפיה) 121 דירות בהיקף כספי של כ-220 מיליון שקל (חלק החברה כ-207 מיליון שקל) לעומת 61 דירות ברבעון המקביל ב-2017 בהיקף כספי של כ-144 מיליון שקל (חלק החברה כ-133 מיליון שקל). 

נכון לסוף הרבעון מצויות ברשותה של החברה 2,379 דירות בביצוע ובשיווק טרם ביצוע בלמעלה מ- 20 אתרים מתוכן נמכרו 1,473 דירות כאשר השווי החוזי של המכירות הינו כ-2.6 מיליארד שקל (חלק החברה).

אפריקה מגורים מדווחת כי ברשותה (כולל שותפים) זכויות לכ-6,800 דירות, מתוכן כ-5,500 דירות עם תב"ע מאושרת.

אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים אמר לאחר פרסום הדו"חות: "אנו מסכמים רבעון נוסף בו בא לידי ביטוי בכל הפרמטרים היתרון שלנו הודות לפיזור פעילות החברה בתחומים השונים. התהליך האסטרטגי להוספת מנועי צמיחה חדשים לחברה אותו קידמנו במלוא המרץ במהלך 2017 בא לידי ביטוי ביתר שאת ברבעונים הראשונים של השנה. תהליך זה כלל התאמת תחומי הפעילות למציאות הנוכחית הקיימת בענף הנדל"ן למגורים כך שכיום, סל המוצרים שלנו מתפזר על פני ארבעה תחומים עיקריים: יזמות למגורים במסגרת המותג הידוע "סביונים", התחדשות עירונית במסגרת המותג "סביוני העיר" אשר ממשיכה לצמוח במהירות, פעילות הדיור להשכרה ארוכת טווח וכמובן מחיר למשתכן. במהלך המחצית הראשונה של שנת 2018 פרענו אשראי בנקאי בהיקף של כ-200 מיליון שקל בגין פרויקט מחיר למשתכן בהרצליה. אנו רואים בכך עדות נוספת לאיתנות הפיננסית הגבוהה לצד יכולתנו להוביל פרויקטים רחבי היקף תוך עמידה בלוחות זמנים קפדניים."

הוד המשמש כיום מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים אמור לסיים את תפקידו ולהתמנות למנכ"ל אלון הריבוע הכחול. מינוי של הוד באלון כפוף לאישור הסדר החוב באפריקה השקעות על ידי בית המשפט.

 ירידה של 17% ברכישת דירות חדשות – כך עולה מנתוני הלמ"ס. הנתונים מתייחסים לרבעון השני השנה לעומת הרבעון השני של שנת 2017.

הסקירה שמפרסמת הלמ"ס היא בשיתוף וביוזמת משרד הבינוי והשיכון. על פי הנתונים שפורסמו  בחודשים אפריל-מאי-יוני 2018, נמכרו 5,329 דירות חדשות בלבד, לעומת 6,430 דירות חדשות שנמכרו בשלושת החודשים המקבילים בשנת 2017. כמו כן, מציינים בלמ"ס כי ממאי 2016 נרשמה ירידה בכמות המבוקשת של דירות חדשות בקצב של 1.5% בממוצע לחודש, מ-4,220 דירות במאי 2016 ל-2,890 דירות ביוני 2018.

עוד עולה מהנתונים של הלמ"ס כי בהשוואה לרבעון הקודם, נרשמה עליה של 10.5% ברכישת דירות חדשות בחודשים אפריל-יוני 2018. הנתון הזה חשוב במיוחד כי הוא מצביע דווקא על התאוששות בשוק הדירות החדשות.

על פי הסקירה, בחודשים מרץ-יוני 2018 נרשמה עליה של 1% בכמות הדירות החדשות שנמכרו בכל חודש, מ-1,650 דירות חדשות בממוצע בכל חודש ל-1,710 דירות חדשות בממוצע בכל חודש. זאת בניגוד למגמה הפוכה בחודשים שלפני כן: יוני 2017-פברואר 2018, שבהם נרשמה ירידה של 1.6% ברכישת דירות חדשות בכל חודש, מ-2,750 דירות חדשות בממוצע בכל חודש, ל-2,650 דירות חדשות בממוצע בכל חודש.

קרוב ל-26% מהדירות החדשות שנמכרו ברבעון השני של השנה היו במחוז צפון, קרוב ל-17.5% מהדירות החדשות שנמכרו בחודשים אלה היו במחוז תל אביב, קרוב ל-12% במחוז חיפה וקרוב ל-9% במחוז ירושלים


 

גיל דטנר, אנליסט קמעונאות וסלולר בלאומי שוקי הון, מפרסם התייחסות לדוחות שטראוס ומעלה את מחיר היעד למניה מ-78 שקל ל-81 שקל. המניה נסחרת כעת בירידה של כ-1% ושערה בבורסה בתל אביב עומד על 78 שקל. משמע, בלאומי סבורים שיש מקום לעלייה בשיעור של כ-4% בממניה – לא הכי מרשים!

שטראוס דיווחה על תוצאות חזקות ברבעון השני, עם צמיחה של 3% במכירות, 11.2% ברווח התפעולי ו-10.6% ברווח למניה. דטנר מציין  לחיוב את העובדה כי הגידול ברווחים הגיע משיפור בכל המגזרים, כאשר ברבעון הקודם מרבית השיפור נבע ממגזר הקפה.

לדברי דטנר, השיפור בפעילות הקפה היה יחסית מתון ברבעון, עם גידול של 5.9% ברווח התפעולי. דטנר מוסיף כי  השוק הברזילאי סובל מהפיחות החד בריאל שהחל באפריל, מה שהוביל לירידה של 4.4% במכירות ו-8%.6 ברווח התפעולי. נוכח אי הודאות סביב הבחירות במדינה, דטנר מעריך כי סביר שהחולשה במטבע תימשך בזמן הקרוב, ולכן יש לצפות למחצית שנייה חלשה יחסית. מנגד, מתחילת השנה מחיר הקפה בברזיל ירד בכ-7% , וזה מקזז חלק מהפסדי המטבע.

בבהתייחסו לתוצאות במזרח אירופה כותב דטנר בסקירתו כי שטראוס הציגה צמיחה נאה של 3.2% ,וזאת חרף שחיקת הרובל ותנאים תחרותיים מאתגרים. ירידת מחיר הקפה בכ-20% ברבעון מקביל חלש, הובילו לגידול של 42% ברווח התפעולי.דטנר מעריך כי הפיחות החד ברובל מאז תחילת החודש, על רקע הסנקציות האמריקאיות, צפוי להכביד על תוצאות המחצית השנייה. בשוק הישראלי נרשמה צמיחה של 3.8% במכירות במחצית הראשונה, ו-5.3% ברווח התפעולי. דטנר סבור ששטראוס גלגלה את הירידה במחירי הקפה למחירי המכירה.

ישראל. במבט חצי שנתי (על מנת לנטרל עונתיות), החברה הציגה צמיחה יפה של 5.7% במכירות, כאשר השוק גדל ב-2.9% .הרווח התפעולי גדל ב-4.5% ,ושיעור הרווח התפעולי ירד מעט, מ-11% ל- 10.9%. השחיקה ברווחיות נבעה מירידה ברווחיות הגולמית, מ-39.8% ל-39%. דטנר מניח כי מרבית השחיקה הינה תוצאה של התייקרות החלב הגולמי ב-1.8% מול המחצית המקבילה. מחיר המטרה עלה שוב ברבעון השלישי, אך מנגד, נראה כי אנחנו בפתחו של גל עליות מחירים בשוק החלב – מחיר המטרה עלה בכ-11.8% מאז תחילת 2017, ולעומת זאת המדינה לא אישרה למחלבות לעלות את מחירי המוצרים בפיקוח.

בתחום הסלטים הציגה סברה  המשך של מגמת ההתאוששות לאחר הריקול בסוף 2016. המכירות ברבעון צמחו 10% ל-178.5 מיליון שקל חלק החברה. שיעור הרווח התפעולי עמד על 11.2% מול הפסד ברבעון המקביל, ושיעור של 9% ברבעון הקודם.בלאומי מעריכים כי שיעור הרווחיות צפוי להיות יותר נמוך במחצית השנייה בשל מאמצי שיווק שקשורים לשיקום המותג.בלאומי אומרים שגם אם לא נראה שהחברה תחזור בקרוב לרמות הרווחים שראינו ב-2014/15, מוצדק לשפר את הערכת השווי של הפעילות לאור צליחת שיא המשבר. אובלה מוסיפה להפסיד כסף בקצב רבעוני של כ-5.2 מיליון שקל, ועדיין מדובר בפעילות קטנה.

שטראוס מים, אשר מדווחת כמגזר נפרד השנה, מציגה תוצאות טובות, עם גידול של 10% במכירות, ושיפור בשיעור הרווחיות מ-8.6% ל-11.3%. המכירות של מיזם המים בסין גדלו ב-14% , והרווח הנקי עלה ב-13%

בלאומי  מעלים את מחיר היעד של המניה מ-78 שקל ל-81 שקל למניה. מחיר היעד החדש קרוב למחיר השוק, ולכן ההמלצה של לאומי נותר "משקל שוק". נכון לעכשיו, נראה כי רוב הווקטורים של החברה הינם חיוביים, ועם זאת יש לקחת בחשבון כי הרבעון השלישי צפוי להיות יחסית חלש בשל עונתיות שלילית בישראל , והשפעת המטבעות, מה שלדעת כלכלני לאומי יקשה על המניה להציג תשואה עודפת בחודשים הקרובים.

סומוטו, העוסקת בשיווק ופרסום באינטרנט, בוידאו ובמובייל מדווחת רווח נקי ברבעון השני של כ- 1.3 מיליון דולר בהשוואה לרווח  של כ- 0.5 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2018 ורווח נקי של כ- 1.2 מיליון דולר ברבעון השני של שנת 2017. שיעור הרווח הנקי ברבעון השני של שנת 2018 עמד על כ- 9.8%, בהשוואה לשיעור של כ- 3.9% ברבעון הראשון 2018 ובהשוואה לשיעור של כ- 5.7% ברבעון הראשון של 2017.

ההכנסות וה-EBITDA הינן בהתאם להערכותיה המקדמיות של החברה ועל רקע צמיחה בתחום הפצת האפליקציות וחזרה לרווח בתחום הוידיאו.

החברה מדווחת על הכנסות החברה ברבעון השניבסך של כ- 13.4 מיליון דולר, גידול של כ- 14% בהשוואה לרבעון הקודם בסך של כ- 11.8 מיליון דולר וקיטון של כ- 34.8%, ביחס לרבעון מקביל, שנבע מקיטון בפעילות הפרסום בוידאו כאשר מנגד חל גידול בהכנסות ממגזר הפצת האפליקציות.

ה- EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) ברבעון השני של 2018 הסתכם בכ- 3.1 מיליון דולר, עליה של כ- 41% ביחס ל-EBITDA של כ- 2.2 ברבעון הראשון של 2018, וקיטון של כ- 29.5% בהשוואה ל-EBITDA של כ-4.4 מיליון דולר ברבעון השני של 2017, שנבע מקיטון בפעילות הפרסום בוידאו כאשר מנגד חל גידול ב- EBITDA ממגזר הפצת האפליקציות.

מסומוטו נמסר כי ברבעון השני של 2018 הסתכמו ההכנסות ממגזר הפצת האפליקציות בכ- 8.3 מיליון דולר, גידול של כ- 5% בהשוואה ל-7.9 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2018 וגידול של כ- 66% בהשוואה ל-5 מיליון דולר ברבעון השני של 2017. ה-EBITDA (הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות) ממגזר זה ברבעון השני של 2018 הסתכם בכ- 3 מיליון דולר, גידול של כ- 3% בהשוואה לכ- 2.9 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2018 וגידול של כ- 50% בהשוואה ל-2 מיליון דולר ברבעון השני של 2017. השיפור בתוצאות החברה במגזר זה, משתקף גם בשמירה על שיעורי ה-EBITDA שהסתכמו לכ-36%.

תחום פעילות הפרסום בוידאו של החברה חזר להציג רווחיות תפעולית ברבעון השני של שנת 2018 שהסתכמה לכ- 130 אלפי דולר, וזאת לאחר הפסד תפעולי של כ- 700 אלפי דולר ברבעון הראשון לשנת 2018. במסגרת פעילות הפרסום בוידאו, החלה החברה לפעול בתחום פעילות חדש- Connected TV שהחברהרואה בו מנוע צמיחה חשוב בשל מעבר הולך וגובר לשימוש בטלוויזיות דיגיטליות חכמות, המאפשר להטמיע בהן מודלים עסקיים וטכנולוגיות פרסום הקיימים במחשבים ובמובייל, תוך מתן ערך משמעותי למפרסמים ולבעלי שטחי הפרסום.

הוצאות המכירה והשיווק כוללות שהן בעיקר הוצאות בקשר עם הפצת מוצרי החברה דרך רשתות פרסום מקוונות במגזר הפצת האפליקציות הסתכמו בסך של כ-2.7 מיליון דולר.

אסף יצחיאק, מנכ"ל סומוטו וסמנכ"ל הכספים: "תוצאות הרבעון השני מצביעות על מימוש האסטרטגיה העסקית של החברה להמשך צמיחה בהכנסות וברווח. בעיקר בולטים ברבעון זה החזרה של תחום הוידיאו לרווחיות, לאור מהלכים שביצענו החל מהרבעון הרביעי של 2017 והמשך צמיחת תחום הפצת האפליקציות. בנוסף, במסגרת תחום הפרסום בוידאו, התחלנו לפעול ברבעון זה בתחום הפרסום ב- Connected TV, בו ניתן לממש מודלים של פרסום ממוקד כפי שאנחנו עושים בפעילות הליבה שלנו. התחום מספק הכנסות ורווחים ואנו מצפים שימשיך לתרום לתוצאות החברה, זאת לצד המשך השקעה בפיתוח ושיווק פלטפורמה חדשנית לפרסום בוידאו המייצרת ערך רב עבור הלקוחות שלנו. אנו מחוייבים ליצירת ערך לבעלי המניות שלנו ומתחילת השנה חילקנו והכרזנו על כ- 26.5 מיליון ש"ח וביצענו רכישה חוזרת של מניות בהיקף של כ- 4.0 מיליון ש"ח וכן הכרזנו על הרחבת מדיניות הדיבידנד שלנו. אנו פועלים להמשך צמיחה במגזרי הפעילות השונים תוך מתן דגש לשיפור הרווחיות ויצירת תזרים מזומנים משמעותי. בהסתכלות קדימה, לאור נזילות גבוהה, תזרים חיובי ואסטרטגית הצמיחה של החברה, אנחנו ממשיכים לבחון רכישת פעילויות סינרגטיות בתחומים משיקים לליבת הפעילות, מתוך מטרה להציף ערך לבעלי המניות שלנו."

CAR2GO מקבוצת שגריר תחל להפעיל את מיזם הרכב השיתופי החשמלי בנתניה החל מספטמבר, עם 70 רכבים חשמליים מסוג רנו זואי ו- 21 עמדות טעינה יפרסו ברחבי העיר.

מ-CAR2GO נמסר כי המיזם יופעל במודל נסיעה "בכיוון אחד", בו ניתן לקחת את הרכב מכל חנייה ייעודית הפרוסה ברחבי העיר ולסיים את הנסיעה בכל חנייה ייעודית אחרת ולאפשר לתושבים להתנייד בתוך העיר בכל ימי השבוע ובכל שעות היממה בעלות מופחתת.

לרגל "תקופת ההרצה" שתימשך עד ה- 31.12  1,000 הנרשמים הראשונים לשירות ייהנו מהטבה של 100 ₪ עבור דקות נסיעה. בנוסף כל מצטרף חדש ללא יוצא מהכלל ייהנה מהטבה של 60 יום ללא דמי מנוי (למצטרפים למסלול "דרייב").

עיריית נתניה זכתה באפשרות להפעיל מערך רכב שיתופי חשמלי בעיר במסגרת "קול קורא" שהוציא המשרד להגנת הסביבה בשיתוף קק"ל והתכנית הלאומית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה מיזם דומה קיים כבר בחיפה החל מנובמבר אשתקד וכולל 100 כלי רכב חשמליים. ב-2019 עתיד לפעול המיזם גם בקריות.

גיל לייזר מנכ"ל CAR2GO מקבוצת שגריר אמר: "אנחנו בעיצומה של מהפכה בתחום התחבורה השיתופית שצפויה לצמצם בהדרגה את מספר כלי הרכב בכבישים וכן לסייע במצוקת החניה, צפיפות, עומס וזיהום האוויר. המציאות מחייבת אותנו לפעול במהרה ולספק אלטרנטיבות במטרה לצמצם את כמות כלי הרכב ולהילחם בסטטיסטיקה המראה שמידי שנה עולים עוד ועוד כלי רכב לכביש.

ע"פ מחקרים רבים מהארץ ומהעולם, מרבית האוכלוסייה משתמשת ברכבם הפרטי כשעה אחת ביום בלבד וביתר הזמן הרכב עומד בחנייה. אין שום היגיון כלכלי להחזיק רכב עם כל ההוצאות הנלוות לזה למטרת שימוש של שעה ביום. רכב שיתופי הינו הפתרון האידיאלי לאותם אנשים. מצד אחד מספק חוויה של רכב פרטי מבחינת הנגישות והנוחות ומצד שני חוסך את הוצאות החזקת הרכב השותפות".

לייזר הוסיף, "הפתרון למצוקת הפקקים והחניה תיושם במציאת פתרונות פרקטיים, זו עובדה קיימת שמיזם שיתוף רכבים כבר אומץ בעולם והצליח לייצר שינוי מהותי ולהוריד את כמות הרכבים מהכביש. רק בחודש האחרון השיקו פיז'ו, סיטרואן, רנו ופולקסווגן מיזמי רכב שיתופי ברחבי העולם כולל בפריז, לצד עשרות חברות נוספות הפעילות בתחום. מדובר בשינוי תפיסתי שאנו מצליחים אט אט ליישם גם בישראל, והתוצאות מדברות בעד עצמן.

אני מודה לראש העיר נתניה הגב' מרים פיירברג – איכר, שדחפה קדימה את הפרויקט, ובזכותה העיר נתניה תהפוך ל'עיר חשמלית'".

ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר: "ערים חכמות הן העולם העתידי, כאשר ברחבי העולם מקיימות ערים גדולות ומובילות תהליך להפיכתן ליעילות יותר, טכנולוגיות יותר ומקושרות יותר, לצד שיפור איכות חיי תושביהן. העיר נתניה, הינה עיר מובילה ומשגשגת בעלת הגירה חיובית, המובילה בשנים האחרונות מהלך להפיכתה לעיר חכמה, לצד ביצוע פעולות אסטרטגיות רב מערכתיות כאשר בראש ובראשונה לנגד עיניה – שדרוג איכות חיי תושבי העיר, לצד מתן שירותים חדישים, נגישים, שיפור איכות הסביבה, חסכון באנרגיה ועלויות, והמשך קידומה ושגשוגה של העיר המובילה בארץ. אני שמחה על מיזם הרכב השיתופי החשמלי בנתניה שהינו צעד נוסף במסגרת המחויבות העירונית בנושא הקיימות, שמירה על איכות הסביבה וצמצום מספר הרכבים הפרטיים בכביש".

התשלום עבור השירות מורכב מדמי מנוי חודשיים ומתשלום לפי דקות הנסיעה בלבד. אין התחייבות בהצטרפות לשירות וניתן להפסיקו בכל שלב.

מסלול "DRIVE", המיועד למי שנוסע מעל לשעה מצטברת בחודש – דמי מנוי חודשיים בסך 50 שקל + 1.2 שקל לדקה 

מסלול "LITE", המיועד למי שנוסע במצטבר פחות משעה בחודש – דמי מנוי חודשיים בסך 15 שקל + 1.7 שקל לדקה

אלקטרה מוצרי צריכה מדווחת על ירידה חדה בהכנסות ברבעון השני ומעבר להפסד. 

ההפסד של החברה הסתכם בכ-21.7 מיליון שקל לעומת רווח של כ-37.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול הוצאות בגין ירידת ערך נכסים בלתי מוחשיים רשמה החברה רווח הנקי בסך של כ-3 מיליון שקל.

הכנסות החברה ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמו בכ-668.5 מיליון שקל לעומת כ-782 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות נבעה בעיקר מירידה בהכנסות מגזר מוצרי צריכה חשמליים, בהכנסות מגזר תקשורת סלולרית ובמגזר אביזרים סלולריים אשר קוזזה בחלקה בעלייה בהכנסות מגזר קמעונאות חשמל.

הרווח הגולמי ברבעון השני של שנת 2018 הסתכם בכ-166.5 מיליון שקל לעומת כ-206.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי ברבעון השני של שנת 2018 עמד על כ-24.9% ממחזור המכירות, לעומת כ- 26.4% ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח התפעולי לפני הוצאות בגין ירידת ערך נכסים בלתי מוחשיים ברבעון השני של שנת 2018 הסתכם בכ-23.4 מיליון שקל לעומת רווח של כ-63.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד התפעולי, לאחר הפחתה בסך של כ-25 מיליון שקל בגין ירידת ערך נכסים המיוחסת לפעילות האביזרים הסלולריים של Huawei, הסתכם בכ-1.6 מיליון שקל.

ה-EBITDA של החברה ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמה לסך של כ-50 מיליון שקל, לעומת סך של כ-91 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ירידה חדה נרשמה בהכנסות במגזר מוצרי הצריכה החשמליים שהסתכמו בברבעון השניבכ-306 מיליון שקל, לעומת סך של כ-398 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.  הרווח במגזר מוצרי הצריכה הסתכם בכ-5 מיליון שקל לעומת כ-40 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במגזר מכשירים סלולריים הסתכמו המכירות בכ-14 מיליון שקל לעומת כ-39 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הקיטון נובע מירידה בפעילות מכירת מוצרי  Huawei. ההפסד המגזרי הסתכם בכ-27 מיליון שקל לעומת כ-2.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול הוצאות בגין ירידת ערך נכסים בלתי מוחשיים, הסתכם ההפסד המגזרי ברבעון השני של שנת 2018 בכ-2 מיליון שקל.

מאלקטרה צריכה נמסר כי במגזר קמעונאות החשמל, במסגרתו מפעילה החברה את הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק, נרשם גידול ברבעון השני בשיעור של כ-4.1% והן הסתכמו בכ-276 מיליון שקל לעומת כ-265 מיליון שקל ברבעון המקבילב-2017, וזאת על אף עיתוי חג הפסח שחל ברבעון הראשון בשנת 2018 לעומת עיתויו ברבעון השני בשנת 2017. המכירות למ"ר בחנויות זהות גדלו בשיעור של כ-5.3% והסתכמו בכ-2,768 שקל למ"ר בממוצע חודשי לעומת 2,629 ש"ח למ"ר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המגזרי הסתכם ברבעון השני של שנת 2018 בכ-6 מיליון שקל לעומת כ-11.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח נובע מירידה בשיעור הרווח הגולמי בעיקר כתוצאה משינוי בתמהיל המכירות ומעלייה בהוצאות הפרסום בסך של כ-4 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל ב-2017.

במגזר תקשורת סלולרית של אלקטרה צריכה, הכולל את פעילות גולן טלקום ונכלל בדוחות החברה מאז אפריל 2017, המכירות במחצית הראשונה של שנת 2018 הסתכמו בכ-260 מיליון שקל, הרווח המגזרי הסתכם בכ- 39 מיליון שקל.  לגולן נבע במהלך מחצית 2018 תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של כ-43.6 מיליון שקל. הרווח המגזרי אינו אמיתי – מדובר ברווח שנובע מהקטנת התחייבות, רווח חשבונאי שאינו מתבטא בתזרים וקשור לחשבונאות הרכישה של החברה (הקצאת עלות רכישת גולן טלקום). בחודשים האחרונים מנסה (על פי הדיוחים) לפצל ולמכור את גולן טלקום. 

המכירות של גולן ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמו בכ-130 מיליון שקל לעומת כ-133 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017. הרווח המגזרי ברבעון השני של שנת 2018 הסתכם בכ-20.8 מיליון שקל, ללא שינוי משמעותי מהרבעון המקביל ב-2017.

מספר מנויי הסלולר של גולן טלקום הסתכם בסוף המחצית הראשונה של 2018 בכ-903 אלף, גידול לעומת 892 אלף מנויים בתקופה המקבילה אשתקד ו-896 אלף בסוף הרבעון הקודם השנה. ההכנסה הממוצעת מלוקח (ARPU) הסתכמה בכ-48 שקל, לעומת 50 שקל בתקופה המקבילה אשתקד ו-48.4 שקל  בסוף הרבעון הראשון 2018.

זאב קלימי, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, שיסיים את תפקידו בסוף אוקטובר, אמר לאחר פרסום הדו"חות: "הרבעון השני של 2018 התאפיין בהמשך הצמיחה בפעילות הקמעונאית בה נרשמה עלייה של כ-4.1%  בהכנסות, וזאת על אף עיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון הראשון, בעוד שאשתקד חל ברבעון השני והשפיע על תוצאותיו. הצמיחה המתמשכת בפעילותן של הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק, שבסיכום המחצית הראשונה של השנה רשמו צמיחה של למעלה מ-11% במכירותיהן, על רקע האתגרים הפוקדים כיום את שוק הקמעונאות, ממחישה את מיצובן החזק של רשתות אלה ואת מובילותן בשוק המקומי.

במגזר התקשורת הסלולרית, בו פועלת גולן טלקום, הצגנו גידול במספר מנויי הסלולר ושמרנו על רווחיות יציבה, המהווה גורם מאזן לירידה ברווחיות הקבוצה בעקבות ההאטה בשוק המזגנים.

"בדומה לתוצאות הרבעון הראשון, גם הרבעון השני הושפע ממגמת הקיטון בביקושים שנרשמה בשוק המגזנים בישראל, וזאת בשל תנאי מזג אוויר נוחים יחסית, וכן בעקבות ההאטה בשוק הנדל"ן למגורים, המושפע מירידה במכירות של דירות יד שניה ומההאטה כללית בעקבות יישום תכנית 'מחיר למשתכן'. בנוסף, הושפעה פעילות זו ממגמת המעבר של הצרכנים למזגנים קטנים וזולים".

 

שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בארץ, פרסמה את התוצאות הכספיות לרבעון השני ומדווחת על גידול ברווח הנקי ברבעון השני שעלה ל-85 מיליון ש"ח מ-69 מיליון ש"ח ברבעון המקביל ב-2017 וזאת על אף הגידול בהפסדי ניו פארם וההוצאות הגדולות שהיו כרוחות בהעברת הלקוחות בעלי כרטיס לאומי קארד לכרטיס של כאל.

שופרסל דיווחה כי ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-3.1 מיליארד שקל לעומת 3 מיליארד שקל ברבעון המקביל. בשופרסל מסבירים את הגידול בכ-4.8% בהכללת פעילות ניו-פארם השנה לראשונה, ומגידול בפעילות הקמעונאות שנבעה בעיקרה מפתיחת סניפים.

שופרסל מדווחת כי הרווח הגולמי ברבעון השני הסתכם ב-851 מיליון שקל המהווים כ-27.0% ממחזור המכירות, בהשוואה ל-768 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017, המהווים 25.6% ממחזור המכירות. הגידול ברווח הגולמי ובשיעורו נבע מהכללת פעילות ניו-פארם השנה לראשונה, וכן משיפור בתנאי הסחר ומתמהיל המבצעים.

שופרסל מדווחת כי הרווח התפעולי מפעילות שוטפת ברבעון השני הסתכם ב-123 מיליון שקל, כ-3.9% ממחזור המכירות, בהשוואה ל-127 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017 אשר היוו 4.2% ממחזור המכירות. נראה כי הגידול בהוצאות מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות כתוצאה מאיחוד פעילות ניו-פארם, עלויות השקת כרטיס אשראי כ.א.ל וגידול בהוצאות השכר ובכלל זה שכר המינימום לא פגעו קשות בשיעור הרווח התפעולי של שופרסל.

הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) ברבעון השני השנה הסתכם ב-192 מיליון שקל ובשיעור של 6.1% מההכנסות, בהשוואה ל-203 מיליון שקל ובשיעור של 6.8% מההכנסות ברבעון המקביל ב-2017. הרווח הנקי ברבעון השני עלה ל-85 מיליון שקל, בהשוואה ל-69 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.

שופרסל מדווחת כי הכנסות מגזר ניו פארם, אשר נכלל השנה לראשונה בדו"חות, ברבעון השני השנה הסתכמו ב-134 מיליון שקל. המכירות למ"ר בחנויות ניו פארם בתקופה זו היו 6,067 שקל.

ההפסד התפעולי לפני הוצאות אחרות במגזר ניו פארם ברבעון השני השנה הסתכם ב-4 מיליון שקל.

הכנסות מגזר הנדל"ן ברבעון השני השנה הסתכמו ב-42 מיליון ש"ח, בהשוואה ל-41 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017. בשופרסל מסבירים שהגידול בהכנסות נבע בעיקר מאכלוס שטחים פנויים ומשטחים חדשים בנדל"ן המניב.

הרווח התפעולי במגזר הנדל"ן ברבעון השני השנה הסתכם ב-35 מיליון שקל, לעומת כ-32 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.

המכירות בחנויות זהות  מול רבעון מקביל ב-2017 קטנו בשיעור של 2.4% בעיקר מעיתוי חג הפסח.

המכירות למ"ר בחנויות החברה ברבעון השני השנה עמדו על 6,079 שקל בהשוואה ל-6,200 שקל ברבעון המקביל ב-2017, קיטון של 1.9%.

הכנסות מגזר הקמעונאות ברבעון השני השנה הסתכמו ב-3,002 מיליון שקל, בהשוואה ל-2,992 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017, גידול של 0.3%. המכירות בסניפי החברה ברבעון השני השנה קטנו ב-0.2% בהשוואה לרבעון מקביל ב-2017. הפער בין הגידול בהכנסות החברה לבין הקיטון במכירות החברה מיוחס בעיקרו לגידול במתנת ההצטרפות למועדון כרטיס האשראי שניתנה למי שעבר מלאומי כארד לכאל.

הרווח התפעולי במגזר הקמעונאות לפני הוצאות אחרות ברבעון השני השנה הסתכם ב-97 מיליון שקל, ובשיעור של 3.2% מההכנסות בהשוואה ל-101 מיליון שקל ובשיעור של 3.4% מההכנסות ברבעון המקביל ב-2017, קיטון של 4 מיליון שקל אשר נבע מהגידול בהוצאות כתוצאה מאיחוד פעילות ניו פארם, עלויות השקת כרטיס אשראי כ.א.ל וגידול בהוצאות השכר ובכלל זה שכר מינימום.

הכנסות מגזר ניהול מועדון לקוחות כרטיסי אשראי ברבעון השני השנה הסתכמו ב-19 מיליון שקל, בהשוואה ל-21 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017, קיטון של 9.5%, אשר נבע בעיקר מתהליך ביסוס מועדון לקוחות כרטיסי האשראי החדש. ההפסד התפעולי במגזר ניהול מועדון לקוחות כרטיסי אשראי ברבעון השני השנה הסתכם ב-2 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של  15 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017, אשר נבע מעלויות השקת כרטיס אשראי כ.א.ל.

מאוריסיו ביאור, יו"ר דירקטוריון שופרסל ואיציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, אמרו לאחר פרסום התוצאות: "אנו גאים על התוצאות הטובות ששופרסל מציגה היום בסיכום הרבעון השני והמחצית הראשונה של השנה. אנו ממשיכים בעקביות ובהתמדה לשפר את הצעת הערך ללקוחותינו, להשקיע בעובדינו ולהשיא ערך למשקיעינו. במהלך הרבעון האחרון המשכנו במגוון רחב של פעילויות, ביניהן: גיוס מרשים במיוחד של כרטיסי האשראי שופרסל-כאל תוך הצעה משופרת ללקוחותינו. חיזוק מערך ה-Online אשר מכירותיו הגיעו לכ-14% מכלל מכירות החברה, ויציאה לדרך עם פרויקט הקמת מחסני ה-Online האוטומטיים אשר יבטיחו את צמיחתנו גם בעתיד. הרחבת סל מוצרי המותג הפרטי, המונה היום כ-4,500 מוצרים ומכירותיו מהוות כ-24% מכלל מכירות שופרסל. ניו-פארם מתקדמת בהיערכותה לקראת השקתה המחודשת.אנו מודים לעובדי החברה אשר בזכותם אנו מגיעים להישגים כה נפלאים, וללקוחותינו הנאמנים בסניפים וב-Online אשר למענם אנו ממשיכים לצמוח ולהשתפר".

מעודכן ל-05/2021

לאחר מלחמת המפרץ הראשונה בתחילת שנות ה-90' הוחלט על חובת ממ"ד בדירות החדשות. במלחמה ההיא היינו חשופים למתקפות טילים ארוכי טווח שנורו מעיראק, ועל רקע הטילים שהגיעו בעיקר למרכז המדינה, התברר הצורך לחזק וליעל את המיגון של העורף בישראל.

 בעקבות המלחמה הוחלט בישראל על הקמתם של מרחבים מוגנים בכל בנייה חדשה בישראל, שמטרתם היא לספק מיגון בפני התקפות טילים והתקפות מהאוויר ללא צורך בהגעה למקלט. היתרון אותו ראו יוזמי החקיקה היו שהמרחבים המוגנים סיפקו פתרון להתקפות שההתרעה הניתנת בפניהן קצרה ולא מאפשרת הגעה למקלט בזמן סביר.

כמו כן סברו היוזמים, שאם המרחב המוגן יהיה חלק מסביבת מגוריו השוטפת של האזרח, הוא ידאג לתחזק אותו והוא לא ייהפך למחסן מוזנח, כפי שקורה הרבה פעמים למקלטים הציבוריים והמשותפים. על פי החוק קיימים שלשה טיפוסים של מרחבים מוגנים. הראשון הוא הממ"ד אשר מותקן בדירות מגורים (מרחב מוגן דירות). השני הוא המרחב המוגן הקומתי המשותף בבניינים בהם אין ממדים דירתיים ובעיקר בבנייני משרדים, והשלישי המרחב המוגן המוסדי הקיים בכל מבנה ציבור.

על מי מוטלת החובה לבנות ממ"ד?

על פי החוק צריך לבנות ממ"ד בכל בנייה חדשה ובכל תוספת בנייה. הגוף היחיד שיכול לפטור יזם מלבנות ממ"ד הוא פיקוד העורף. במקרה של בניה ישנה, המדינה מממנת את עלויות בניית הממ"ד לתושבים הגרים במרחק של עד תשעה קילומטרים מהגבול. מי שגר רחוק יותר מהגבול, יאלץ לממן את עלות הקמת הממ"ד מכספו.

בכל מקרה, בבנייה חדשה, האחריות על בניית הממ"ד היא על יזם הבניה. במקרה של דירה חדשה, האחראי הוא הקבלן. במידה ומדובר על תוספת בניה, האחראי על בניית הממ"ד הוא בעל הנכס המורחב.

מה התקן של ממ"ד?

את כל התקנות וההוראות הטכניות המפורטות הקשורות לבניית ממ"ד ניתן למצוא באתר של פיקוד העורף. הנה העיקר – שטח הממ"ד צריך להיות גדול מ-9 מ"ר, שטח רצפה (ללא הקירות). הגובה של התקרה צריך להיות 2.5-28 מטר מהרצפה ורוחב הממד לא יהיה צר יותר מ-1.6 מטר. במקרים מסוימים, כשהתנאים אינם מאפשרים לבנות את השטח המינימלי, ניתן לקבל אישור לבנות ממ"ד קטן יותר.

יש לדאוג שלממ"ד יהיו שני פתחי איוורור. פתח אחד צריך להיות בקיר חיצוני בגובה של 1.5 מטר מהרצפה.

הדבר השלישי החשוב הוא שהממ"ד צריך להיבנות במבנה כמקשה אחת, ללא עמודים או קורות. על הבטון להיות מזויין בעובי של 25 ס"מ לפחות בקירות החיצוניים, ועובי של 20 ס"מ לפחות בקירות הפנימיים, למעט הקירות בהם מותקן החלון. לממ"ד יכולים להיות עד 2 קירות חיצוניים בלבד.

בממ"ד צריך להתקין דלת וחלון עמידים להדף ורסס. מאחר וצריך להתכוננן למצבים של שהייה ממושכת בממ"ד צריך לדאוג שיהיו בו נקודות תקשורת וחשמל.

חשוב לציין, שבממ"ד אסור להתקין סורגים שכן החלון אמור לשמש כפתח מילוט מהחדר. אם מתקינים סורגים מתקפלים, צריך לדאוג שהם לא מפריעים לסגירה הרמטית של החלונות.

בנוסף, בכל ממ"ד יותקנו דלת הדף, חלון הדף מפלדה, חלון אלומיניום וצינורות אוורור.

התקן לשהות אנשים במרחבים מוגנים  – ממ"ד – 1.25 מ"ר לאדם. ממ"ק – 4 מ"ר ליחידת דיור קטנה (עד 100 מ"ר ברוטו) או 5 מ"ר ליחידת דיור גדולה (מעל 100 מ"ר). ממ"מ – 1.25 מ"ר לאדם. מקלט ציבורי – 1.25 מ"ר לאדם.

זמן שהות מקסימלי ללא איורור – זמן השהות מוגבל ל – 3 שעות. תקופת השהות משתנה בהתאם לגורמים הבאים: מספר האנשים השוהים בחלל נפח החלל, עומס החום בחלל  (טמפרטורה ולחות).

האם צריך לאטום את הממ"ד (בדומה לחדרים אחרים)?  עקרונית אין צורך. במידה והמרחב המוגן תקין הוא תוכנן להיות אטום. במידה וישנם ליקויים הנראים לעין, שלא תוקנו ע"י בעל מקצוע (לדוגמא דלת הממ"ד אינה אטומה לחלוטין, חורים בקירות וכו'), אזי יש לאטום את המרווחים הללו באמצעות סרטים דביקים והדבקת ניילונים בשעת חירום.

איזה אישורים צריך?

כשמתכננים להוסיף ממ"ד, צריך בנוסף לאישורים של פיקוד העורף, להוציא היתרי בנייה ברשות המקומית, כמו בכל תוספת בנייה. צריך לבדוק כמובן שיש זכויות בניה מספיקות. חשוב לדעת ששטח הממ"ד המינימאלי, דהיינו 9 מ"ר נחשבים לשטח שירות ולא לשטח עיקרי, ולכן ניתן להוסיף לדירה ממ"ד גם אם נוצלו כבר כל אחוזי הבנייה.

אבל לפני שמבקשים את היתרי הבניה צריך להשיג את אישור השכנים. צריך להחתים את הדיירים שהם מעוניינים בממ"ד או שהם לא מעוניינים בממ"ד אבל לא מתנגדים. יש גם דיירים שיתנגדו לבניית הממ"ד. בבניין משותף יש צורך ברוב של 60% מהדיירים.

כמה זה עולה?

לבנות ממ"ד עולה בין 100 אלף שקל ל-120 אלף שקל. תלוי בזהות הקבלן. התקן מחמיר ואי אפשר לשחק עם איכות החומרים וכמויות הברזל. יש עוד כמה משתנים המשפיעים על המחיר. למשל, אם מדובר בבניין אז ככל שיותר דיירים בונים ממ"ד המחיר יורד.

בשנים האחרונות,  האפשרויות הופכות למגוונות יותר, והעלות של הממ"ד יורדת. ישנם מקומות שתוספת של ממ"ד עולה סדר גודל של 50 אלף שקל, וככל שמספר הדיירים גדול יותר כך העלות פוחתת. מעבר לכך, יש לעיריות ובכלל למדינה אינטרס גדול שבמקומות שנבנו ללא ממ"ד יתווסף ממ"ד.  על רקע זה המדינה מעודדת כלכלית את הוספת הממד ולא גובה היטל השבחה על החדר הנוסף שנבנה, וכן עוזרת ומועדדת הקמת ממדים.

מדובר בהטבות דומות לאלו של תמ"א 38 והתחדשות עירונית. המדינה מאפשרת חיזוק מבנים מחשש עתידי לרעידת אדמה והיא מעודדת יזמים ובעלי דירות לעשות זאת על ידי הוספת שטח לדירה, ושיפור המבנה. מדובר בהשבחה גדולה של עשרות אחוזים לבעלי הדירות, ובמקרים רבים החדר הנוסף הוא ממ"ד.

בשני "המקומות" האלו – חיזוק מבנים וכן בניית ממד עידוד המדינה עשוי לייצר לכם רווח כלכלי, ולא פחות חשוב – הגנה מפני סכונות.