חדשות    

מהו אי שוויון בהכנסות (משכר)

אי שוויון הוא מצב שבו ההכנסות משכר במשק אינן שוויוניות. יש המשתכרים יותר ויש המשתכרים פחות. ככל שהפער בין  הכנסות העשירים להכנסות העניים גדול יותר, כך אי השוויון בהכנסות גדול יותר.
במצב זה לא מתייחסים למקורות הכנסה שאינם משכר, למשל בעלות והשכרת נכס, הכנסות משוק ההון.
קיימים מדדים מספריים שונים לאי השוויון הכלכלי אשר משווים את הרווחה ואת מספרם של העשירים מול זה של העניים. בדרך כלל נמדד אי השוויון על ידי מדד ג'יני. המדידה הטובה ביותר לאי-שוויון היא השוואה בין האזרחים במדינה מסוימת.
הגורמים המוכרים לאי שוויון: שוק העבודה, היכולות הטבעיות, חינוך, מוצא, מין, תרבות, העדפה לעשיית רווחים כספיים על פני נוחות, נכונות לקחת סיכונים, מלחמות, יכולת תפוקה כלכלית המשתנה מאדם לאדם, המיקום הגאוגרפי, יחסי גומלין בין מדינות, סוגיות פוליטיות ועיבוי העושר (מספר העשירים).
הבדל מהותי הוא במדיניות – מדינות סוציאליסטיות מקדמות את השוויון, ומדינות קפיטליסטיות יותר מקדמות את ההשתכרות של היחיד על חשבון השוויון.
מקור: מרכז טאוב

מדד ג'יני

מדד ג'יני הוא כאמור המדד  המקובל למדידת אי-שוויון בהכנסות.

את המדד פיתח הסטטיסטיקאי והדמוגרף האיטלקי קורדו ג'יני ופורסם בשנת 1912 במאמרו "Variabilità e mutabilità" ("שׁוֹנוּת וּמִשְׁתַּנּוּת"). מקדם ג'יני הוא מספר בין 0 ל-1 הנמדד לפי היחס שבין השטח הכלוא בין עקומת לורנץ לקו 45 המעלות ושטח המשולש כולו (זה שמתחת לקו 45 המעלות ואשר שטחו 0.5). מקדם אפס פירושו שוויון מושלם, כלומר שלכולם אותה הכנסה; ואילו מקדם 1 פירושו אי-שוויון מוחלט, כלומר שאצל אדם אחד מצויה כל ההכנסה ושלכל השאר אין הכנסה כלל.

משמע כאשר לכולם אותה הכנסה – עקומת לורנץ מתלכדת עם קו 45 המעלות (%X מהאוכלוסייה מרוויחים %X מההכנסה) ולכן השטח ביניהם הוא 0, ובאי-שוויון מוחלט – 99.99% מהאוכלוסייה (כולם למעט 1) מרוויחים 0 ולכן עקומת לורנץ חופפת לציר האופקי, והשטח בין העקומה לקו 45 המעלות זהה לשטח המשולש שבין הקו לציר האופקי.

יתרונות המדד שהוא פשוט והוא קל להבנה, מה שמקל להשוות למדינות אחרות או בין תקופות.

החסרונות הם שהוא מודד הכנסה לפני מסים, כך שההכנסה הפנויה אחרי מיסוי מדורג (פרוגרסיבי) אינה משתקפת, הוא אינו מודד הכנסות שאינן משכר, קיים חוסר אחידות במדידה בין מדינות להכנסות יחיד לעומת משק בית, וכן קיימות בעיות חישוביות הנובעת מחלוקות שונות עד מאוד של הכנסה, למשל משק בית אחד עשיר במיוחד לעומת שוויון בשאר משקי הבית, במצב זה החברה תתואר כשוויונית יחסית.

תומאס פיקטי – הכלכלן שחושב שיש לתת 120 אלף יורו לכל צעיר

הא-ון צ'אנג – הכלכלן שחושב שמכונת כביסה היא המצאה חשובה מהאינטרנט

מה זה מס שטוח, איפה קיים והאם יהיה בישראל