מדריכי דירה ומשכנתא    

מהו חוק עידוד בנייה להשכרה ולמה הוא נכשל

מעודכן ל-07/2019

החוק לעידוד בנייה להשכרה הוא חוק המעודד יזמים לבנות דירות להשכרה תמורת הטבות מס. על פי החוק, אם חצי מהדירות ייועדו להשכרה, ויישכרו חמש שנים לפחות לאחר תום הבנייה וכן לא יעלו גובה דמי שכירות מסוימים, יזכה היזם לפחת מואץ של 20% לשנה וכן שיעור מס הכנסה ריאלית ושבח על מכירה או השכרה: אלו עומדים על 11% לחברה, 20%  ליחיד, 18% או לפי השיעורים הקבועים בסעיף 47 לחוק לעידוד השקעות הון, הנמוך מביניהם עבור חברת משקיעי חוץ.

החוק חל על בניין שלם בן 4 קומות לפחות ו-16 דירות, ששטחן הממוצע אינו עולה על 100 מ"ר.

הטבות המס לא משהו, המגבלות גדולות

אלא שכיום שתים-עשרה שנה לאחר שחוקק החוק אפילו דירה אחת לא נבנתה מכוח החוק והסיבה היא שגם כך המיסוי בישראל לא משהו, והטבות המס בישראל לא משכנעות את היזמים להשקיע בבנייה בארץ.

בעוד הטבות המס פחותות, המגבלות גדולות. כך למשל אפשר למכור את הבניין בשלמותו רק לאחר עשר שנים ורק אם הבניין יושכר ל-25 שנה, גם אחרי שנמכר. החוק גם מחייב את החברה לתחזק את הבניינים לאורך כל תקופת השכירות. החברה גם מוותרת על האפשרות להחיל על עצמה את הוראות החוק בקשר לקרן השקעות בנדל"ן ריט. וההטבות בחוק  לעתים מונעות מהיזמים את ההטבות בחוק עידוד השקעות הון

כיום החליפו את החוק לעידוד בנייה למגורים פרויקטים אחרים, כמו  החברה הממשלתית "דירה להשכיר", המאתרת מתחמים , מנהלת את הפרויקטים ומשווקת אותם. הקרקע מוצעת ליזם במחיר נמוך, והדיירים הנכנסים הם 25% זכאי משרד הבינוי והשיכון שזכו בהגרלה ומקבלים את הדירה ב-20% מתחת למחיר השוק לעשר שנים, ואילו שאר הדירות מושכרות בשוק החופשי ללא הגבלה. להבדיל מהחוק של עידוד בנייה, שיועד בעיקר לזוגות צעירים, דירה להשכרה מיועד גם לחסרי דירה בכלל, למתקשים כלכלית ולזכאי מחיר למשתכן. כאן נרשמה יותר הצלחה, לפחות בפרויקט גליל ים, שבו נכנסו לפחות 270 דיירים במחיר השכרה נמוך ממחיר השוק.

גם עיריית תל אביב ניסתה את כוחה בפרויקט דיור בר השגה, ומגרילה מספר דירות  לכאורה מתחת למחיר השוק, אך היצע הדירות קטן, ומספר המתמודדים עצום. כמו כן אחד מהמבקרים ציין שהדירות קטנות ומינימליות בתחזקותן ולא מצדיקות את המחיר גם אחרי ההנחה.

נחשפים הדיונים בוועדת הכספים על הצעת עידוד בנייה למגורים להשכרה

הבנייה להשכרה מתרחבת – האם זה ישפיע על שוק הדירות?

כל קרקעות המדינה ישווק במחיר למשתכן שיוזיל עלויות בנייה