מדריכי דירה ומשכנתא    רכב ותחבורה    

מהו כופר חניה, מה עושים אם הקבלן לא יכול לספק חניה

במקומות שבהם הקבלן לא יכול לספק מקומות חנייה בבניין מגורים שבנה או שיפץ או הוסיף במקום יחידות הדיור, העיריות והרשויות דורשות כופר חניה. כדי לפתור את סוגיית החניה, כל מי שמבקש היתר בנייה, צריך  לדאוג לפתרון הפיזי של החניה במגרש, בהתאם לתקן המתייחס לסוג השימוש בנכס.

על פי החוק אישורו של היתר בנייה יחייב התקנת מקומות חנייה בתחום המגרש בו מנוצלות זכויות הבנייה, לרבות אפשרות לכניסה ויציאה עבור כלי הרכב. החריג לכלל זה הוא תשלום עבור קרן חניה, מה שנקרא כופר חניה.

את כופר החניה משלמים לקופת הרשות המקומית. הוועדה המקומית רשאית לפטור את הקבלן המבקש היתר בנייה מהקמת החניון בתנאי שישלם עבור תחליף לחניון ציבורי, ומכאן השם. כופר החניה הוא  נפרד מהארנונה, ונועד לממן הקמת חניות בחניון ציבורי באזור קרוב לאזור הבניה.

איך קובעים גובה כופר חניה

את גובה  הכופר קובע שמאי מקרקעין, מטעם הרשות המקומית. התשלום נקבע לפי גודל, סוג ומיקום המבנה, ובלי העברת כספי הכופר לא יינתן היתר בניייה.

מה הרשות המקומית צריכה לעשות

לאחר שהרשות  גובה את כספי הכופר מהקבלן, היא צריכה להקים את החניון הציבורי בתוך 10 שנים ממועד הגשת הבקשה למתן היתר הבניה ומרחק שלא יעלה על 350 מ' ממקום הבניה או ברדיוס שבו העירייה מפעילה חניונים ציבוריים.

המצב בתל אביב

בתל אביב קיימת תוכנית שקובעת כי כאשר ניתן ליזם היתר בנייה, וקיימת חובה להתקין מקומות חניה ציבוריים, אפשר יהיה להוסיף חניות בחניון ציבורי הקרוב למתחם הבניה.
במקרה כזה על היזם שקיבל את ההיתר לבניה, לשלם תשלום לקרן החניה עבור התקנת החניות הציבוריות. על פי התוכנית הזו, ניתן להקים את החניות הנוספות במגרש הנמצא בטווח של עד 500 מטרים וללא הגבלת מועד לסיום הבניה.

מה עושים במקרה שלא קם החניון

אם לא קם החניון  ניתן לבקש את השבת מס כופר חנייה ואף ריבית והצמדה באמצעות שליחת מכתב בקשה להחזר כספי הכופר לעירייה על אי עמידה בחוזה. מנגד העירייה יכולה לטעון שנעשה שימוש בדמי כופר ולסרב להשיב את הכסף. מקרים אלו מגיעים לפתחם של בתי המשפט.

חניה בתל אביב כבר לא אפשרית, מה עושים בעולם

חניה חינם בשרונה לשעתיים בעקבות תביעה ייצוגית

יש לך תג נכה? מגיעה לך חניה ליד הבית!