חינוך פיננסי    

מהם אתגרי החיסכון הבולטים, וכמה הם יעילים

חיסכון הוא דבר שלא באמת קשה לעשות כשמגלים קצת מודעות, אבל השאלות הקשות באמת הן כמה לחסוך, איפה לחסוך וכן הלאה. אלא שבשנים האחרות לפחות בעיית המודעות נפתרת באמצעות אתגרי חיסכון המפרסמים חדשים לבקרים באתרי האינטרנט. הנה כמה מהם, רובם כנראה לא יהפכו אותם לעשירים אבל יפנו  עוד כספים בחשבון.

אתגר חמשת הדולרים

אתגר חמשת הדולרים התחיל ברשת החברתית פינטרסט ב-2017 ומאז תופס תאוצה. העיקרון הוא כלל השכונה הידוע "מי שלא מרים 10 שקלים לא שווה שקקים". ההנחה היא שחמשת הדולרים הם סכום קטן שאנחנו לא מייחסים לו חשיבות, והמטרה היא שכל חמשת הדולרים שמגיעים אליכם שימו בצד וספרו אותם בסוף השנה. יש מי שהגיע ל-250 דולר בשנה, ויש מי שאף למעל 700 דולר. הסכומים אומנם אינם גדולים, אבל זה אומר שיש לך עוד מקור להוצאות בסוף השנה, ולא הכל הלך לבזבוזים. בגרסה העברית אפשר להפוך את זה ל-10 שקלים או 20 שקלים

פני ביום

פני ביום הוא אתגר דומה אלא עם סכום קטן בהרבה, אבל היתרון שהחיסכון הוא יומי. פני ביום נשמע קצת, אבל בשנה זה מגיע לכ-688 דולר, והנה כאן כבר מגיעים ל-ל-2383 שקל. ב-10 שקלים ביום תגיעו ל-3,600 שקל.

אתגר 52 השבועות

אתגר 52 השבועות הוא האתגר של 2020, יש לפיו אתרים ואפליקציות שעוזרים לחשב אותו. החיסכון הוא פשוט. בכל שבוע חוסכים קצת יותר במשך 52 שבועות. בשבוע הראשון דולר, בשבוע השני שני דולרים, בשבוע השלישי שלושה דולרים וכן הלאה וסוף האתגר 1,378 דולר, ויש לכם כסף לחופשה. יש לו גרסאות שונות, כמו סדרות גדולות יותר – למשל דולר, שלושה דולרים וחמישה דולרים. ואף בפערים של 10 דולרים.

אתגר ה-365

אתגר ה-365 הוא גרסה ישראלית לאתגר 52 השבועות ובו חוסכים מדי יום שקל נוסף. אפשר להתחיל ב-11 שקל או 20 שקל, מה שנוח לכם והמחשבה היא שקל יותר לחסוך סכומים קטנים.

אתגר הצמצום

אתגר הצמצום בניגוד לאתגרים הקודמים לא עוסק בחיסכון אלא בצמצום בהוצאות, בעיקר בתחום  המזון ובארוחות מחוץ לבית. כאן קובעים סכום שלא עולים עליו עבור ההוצאות. זה לא חייב להיות דווקא על האוכל אלא תחום שאתם מבזבזים בו יותר.

אתגר סכום תקופתי

הרבה אתגרים פשוטים יותר וקובעים יעד לחיסכון בשנה או בחודש או בשבוע ופשוט עומדים בו. זה הרבה יותר קל ממה שזה שנשמע.

האם האתגרים יעילים

אתגרים באופן כללי הם כיפיים ותחרותיים והופכים את חוויית החיסכון למשחק. הבעיה היא אם הסכומים קטנים מדי ותקופת החיסכון קצרה מדי, לא מתפתחים ההרגלים הרצויים לחיסכון. לכן כדאי להמשיך עם האתגרים גם אחרי שהם נגמרים. היתרון של האתגרים הוא שאתם לא לבד ומשתפים וצופים באחרים שחולקים איתכם את האתגר, מה שהופך את החוויה לקלה יותר.

מהי שיטת חיסכון 50-30-20 – כמה מהמשכורת להפקיד לחיסכון

מהי קה-קה-בו, שיטת החיסכון היפנית