קריירה    

מהם יעדי הרילוקיישן הכי פופולאריים בקרב ישראלים?

מעודכן ל-06/2019

חולמים על רילוקיישן? בא לכם לנסות את מזלכם ולהתחיל מחדש בארץ זרה?

אספנו את 5 היעדים הפופולאריים ביותר לרילוקיישן בחו"ל בשנה האחרונה ובדקנו מה צריך לדעת לפני שנוסעים לעבוד בהם:

ארה"ב – מגלים את אמריקה

ארצות הברית תמיד הייתה וכנראה תמיד תישאר ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות עבור הישראלים והיעד המועדף עליהם לרילוקיישן. ארצות הברית היא מובילת הרשימה שלנו בפער ניכר משאר היעדים. זאת כמובן הודות לגודלה, להיותה מורכבת ממדינות רבות ולמגוון אפשרויות התעסוקה שהיא מציעה. בתוך ארצות הברית, המדינות המועדפות על הישראלים הן ניו יורק וקליפורניה (סאן פרנסיסקו וסיליקון ואלי).

תחום העיסוק הכי נפוץ בקרב הישראלים המתניידים לארצות הברית הוא ללא ספק תחום ההייטק. תחת מטריית ההייטק ניתן למנות את המתכנתים, מפתחי התוכנה והאפליקציות, מהנדסי התוכנה, מעצבי ווב, מנהלי מוצר ועוד ועוד. המשכורות הגבוהות שיכולות להגיע לסכומים של 10,000-15,000 דולר בחודש, ותנאי ההעסקה המצוינים בארצות הברית קוסמים להייטקיסטים הישראלים.

איך מקבלים הזדמנות לרילוקיישן?

עד עכשיו היה נהוג לחשוב שרילוקיישן מקבלים רק עובדים מצטיינים ומומחים בתחום. אך לא כך הדבר. כל עובד יכול לקבל את הצ’ופר וזה בהרבה מקרים ניתן דווקא על פי נתוניו האישיים ולאו דווקא על פי הישגיו ויכולותיו המקצועיות. לדוגמה, אחד השיקולים שמשפיעים הוא הסטטוס של העובד – האם הוא רווק או נשוי עם משפחה. חברות הייטק יעדיפו לשלוח עובד רווק, שיוכל גם להתאקלם מהר במקום החדש מאשר עובד עם משפחה.

מתכננים לחסוך? לא בטוח שתצליחו

המשכורות הגבוהות ותנאי ההעסקה המצוינים בארצות הברית קוסמים להייטקיסטים הישראלים. אבל האם ניתן באמת לחסוך? לא בטוח.

נכון, אם תחליטו על רילוקיישן לניו יורק, תקבלו משכורת שתהיה גבוהה ב-10 עד 20 אחוזים מהמשכורת שתקבלו בארץ. אבל חשוב לקחת בחשבון את העובדה שיוקר המחייה בניו יורק הוא בין הגבוהים בעולם, ועל כן סביר להניח שתישארו עם כ-20 אחוז מהמשכורת בסוף החודש. זאת למשל בהשוואה לרילוקיישן למקומות אחרים, כמו הודו למשל, שבה תוכלו להישאר בסוף החודש עם כ-50 אחוז מהמשכורת (הודות ליוקר מחיה נמוך מאוד בהשוואה לניו יורק).

ביטוח וזכויות עובדים

חשוב מאוד להסדיר את עניין הביטוח בארצות הברית. קחו בחשבון שביטוח הבריאות בארצות הברית, יכול להגיע ל-100 דולר בחודש, אם לא יותר.

מלבד עניין הביטוח, בדקו את עניין זכויות העובד, גם מול המעסיק החדש שלכם. כלומר מה מגיע לכם בפועל  – האם יש ימי חופש וימי מחלה מוסדרים על פי החוק, מהן שעות העבודה, מה קורה במידה ואתם רוצים להתפטר – האם תהיו זכאים לפיצויי פיטורים, מהן חובות המעסיק כלפיכם וכן הלאה. חשוב מאוד לבדוק כל דבר בתהליך, על מנת שיושלם בצורה הטובה ביותר עבורכם.

אנגליה – לונדון כן מחכה לכם

למקום השני והמכובד ברשימת היעדים הנבחרים הגיעה אנגליה, או ליתר דיוק לונדון. העיר מושכת אליה את רוב הישראלים, בעיקר בשל היותה עיר תוססת ללא הפסקה שמציעה מגוון אפשרויות בתחומי העסקים, ההיי-טק, הבידור והאמנות. אמנם עלויות המחייה באנגליה הן מהיקרות בעולם, אולם בשנים האחרונות חלה ירידה בנתוני יוקר המחיה ובסופו של דבר בשנת 2018, לגור בלונדון יעלה לנו כנראה כמו לגור בתל אביב. גם לפרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי יהיו בודאי השלכות כלכליות.

יתרון נוסף עבור הישראלים בבחירה ברילוקיישן לאנגליה כיעד המועדף לרילוקיישן הוא כמובן ידיעת השפה האנגלית.

תחומי עיסוק נפוצים לישראלים: הייטק, אינטרנט, מובייל ופיננסים.

שכר חודשי: מנהל לקוחות-תוכנה – 8,000-9,000 דולר; מנהל מכירות אזורי – 8,500-10,000 דולר; מתכנת מובייל – 7,000-8,000 דולר; מנהל פעילות – 11,000-15,000 דולר.

הוצאות חודשיות: רווקים – 4,500 דולר, משפחה עם שני ילדים – 7,000 דולר. המעסיק אינו משלם עלויות דיור והחזקת רכב. מקובל לשלוח את הילדים לבתי ספר ציבוריים ולא נהוגה השתתפות של המעסיק.

חיסכון חודשי (בניכוי מס, הוצאות מחייה ודיור): 10%. דוגמאות: מנהל לקוחות-תוכנה – 800-900 דולר; מנהל מכירות אזורי – 850-1,000 דולר; מתכנת מובייל – 700-800 דולר; מנהל פעילות – 1,100- 1,500 דולר.

איך מוצאים ויזת עבודה? מכסת אשרות העבודה עומדת על כ-50 אלף עובדים בלבד. האשרות ניתנות רק לעובדים שמוגדרים כבעלי כישורים מעל הממוצע. התהליך כולל הגשת הצהרה מצד המעסיק הבריטי כי הוא מעוניין להעסיק עובד זר ומדוע הוא מעוניין דווקא בעובד שאינו מקומי. בנוסף עליו להציג אסמכתאות המעידות על מצבה הפיננסי של החברה, ובהמשך להוכיח את כשירות העובד כמומחה, נחיצות העסקתו, השכלתו, ניסיונו שכרו וכדומה.

האם בני זוג יכולים לעבוד? ניתן לקבל ויזת מבקר עבור בני הזוג וילדיהם. אם בני הזוג מתכוונים לעבוד במהלך שהותם, עליהם להגיש בקשה נפרדת לקבלת אשרת עבודה.

גרמניה – למרות ההיסטוריה

אחד היעדים הפופולאריים ביותר לרילוקיישן היא העיר ברלין. הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שיוקר המחיה בה נמוך ביחס לערי בירה אחרות באירופה. בברלין וסביבתה ישנם מגוון מוסדות להשכלה גבוהה המתאימים לישראלים שהחליטו לבצע רילוקיישן למטרת לימודים. גרמניה היא מדינה סוציאלית, בה השכר החודשי הממוצע גבוה ביחס לישראל, שבוע העבודה הוא בן חמישה ימים בלבד וגם שכר המינימום בה נחשב גבוה ביחס למדינות אירופיות אחרות.

המקצועות הנדרשים: תחומי התעסוקה לגביהם קיימת דרישה ברוב חלקי גרמניה הם מכירות, תכנות מחשבים, ניהול פרויקטים, ראיית חשבון, ניהול פיננסי ועוד.

תנאי מחיה: בברלין, היצע הדירות גדול, שכר הדירה סביר והעלויות על מיסוי, תחזוקה וחשבונות נוספים לחברות פרטיות עומד על ממוצע של כ- 250 אירו.

ביטוח בריאות: אם אינכם משתייכים אל האיחוד האירופי יש לקחת בחשבון שלא תהיו זכאים לביטוח רפואי והטבות מסוימות בגרמניה ולכן חשוב מאוד לרכוש ביטוח רפואי לישראלים בחו"ל וזאת בהתאמה מלאה לסטטוס שלכם (רווקים או בעלי משפחה) והתקופה שבה אתם מתכננים לשהות בעיר במסגרת בגרמניה.

מזון: מסתכם בממוצע של כ-1,200 אירו לחודש.

מס הכנסה: תידרשו לשלם על פי מצבכם המשפחתי. כמו כן, תידרשו לשלם דמי ביטוח לאומי גרמניים והיטלים נוספים.

לסיכום, רילוקיישן לגרמניה יכול להיות חוויה מופלאה באחת המדינות העשירות ביותר, הן מבחינה היסטוריה, כלכלה ותרבות. אם אתם מעוניינים לחיות במדינה שונה ובעלת תרבות עתיקת יומין למספר שנים, הבחירה בגרמניה היא בהחלט ההחלטה הנכונה.

הולנד – לא רק לחובבי האופניים

במקום הרביעי ברשימת המדינות החביבות על ישראלים ניצבת הולנד ובעיקר בירתה אמסטרדם – אחת הערים התוססות באירופה. לבעלי דרכון אירופי המעבר להולנד פשוט יחסית, והם גם נהנים מזכויות והטבות סוציאליות כמו שאר האזרחים במדינה. השכר השנתי הממוצע בהולנד עומד על 90,000 אירו.

תחומי העיסוק הנפוצים בקרב ישראלים העוברים להולנד הם תחומי ההייטק, תעשייה וניהול, הנדסה, אמנות ועוד.

שכר חודשי: מתכנת – 6,000-7,000; נציגי שירות: 3,000-4,000; מנהל לקוחות בתחום האנרגיה: 7,000-9,000.

הוצאות חודשיות: רווקים: 3,600 דולר, משפחה עם שני ילדים: 5,600 דולר. המעסיק אינו משלם עלויות דיור. כך גם לגבי אחזקת רכב, מלבד במקרים בהם התפקיד מחייב רכב צמוד. מקובל תשלום של המעסיק על בית ספר פרטי לילדים, בעלות של כ-20,000 דולר בשנה לילד.

חיסכון חודשי (בניכוי מס, הוצאות מחייה ודיור): 20%. דוגמאות: מתכנת – 1,400-1,200 דולר; נציגי שירות: 800-600 דולר; מנהל לקוחות בתחום האנרגיה: 1,400-1,800 דולר.

איך מוציאים ויזת עבודה? תהליך קבלת אשרת עבודה מצריך הצגת מומחיות נדרשת במדינה ע"פ רשימות שמוגדרת ע"י הממשלה. לצורך כך על יש להמציא לשלטונות אסמכתאות שמעידות על נחיצות העסקה, השכלה וניסיון תעסוקתי, כמו גם מסמכים רבים נוספים.

האם בני זוג יכולים לעבוד? ניתן לקבל ויזת מבקר עבור בני הזוג וילדיהם. אם בני הזוג מתכוונים לעבוד במהלך שהותם, עליהם להגיש בקשה נפרדת לקבלת אשרת עבודה.

אמצעי תחבורה: אם אתם חובבי רכיבה על אופניים זה בהחלט המקום בשבילכם! הולנד היא גן עדן לרוכבים: ברחבי המדינה יש כ-16 מיליון זוגות אופניים – בערך זוג אופניים לכל תושב. בנוסף, ברחבי המדינה סלולים לפחות 15,000 קילומטר של שבילי אופניים.

קנדה – בגלל איכות החיים

קנדה נכנסה לחמישייה הפותחת רק בשנה החולפת (אז החליפה את אוסטרליה) והיא נחשבת לאחת המעצמות החזקות בעולם מבחינה כלכלית. ישראלים רבים שרוצים לשפר את איכות החיים שלהם בוחרים בקנדה כיעד לרילוקיישן.

קנדה נחשבת למדינת הגירה פעילה ולכן בעלת קשת רחבה של מוצאים אתניים. לקנדה יש משאבי טבע מגוונים, קשרי מסחר איכותיים ותרבות משגשגת.

קנדה מדורגת בין עשר המדינות הראשונות בדירוג שכר לנפש. השכר הממוצע במדינה גבוה משמעותית מהשכר בישראל, יוקר המחיה נמוך יותר, מערכת החינוך נחשבת לאיכותית מאוד והקהילה היהודית בקנדה היא מהגדולות בעולם.

ונקובר שבקנדה למשל מדורגת באופן קבוע כאחת משלוש הערים הכי טובות בעולם למחיה ואחת משלוש הערים עם איכות החיים הטובה בעולם.

קנדה משתרעת על שטח עצום – למעשה היא המדינה השנייה בגודלה בעולם, אבל היא גם אחת הפחות מיושבות. תשעה אחוזים משטחה מכוסים באגמים ומחציתה מכוסה ביערות. אלו הן רק כמה עובדות שאולי מסבירות את סוד קסמה של המדינה היפה הזאת.

השפות הרשמיות במדינה הן אנגלית וצרפתית – וזהו יתרון נוסף למתניידים הישראלים.

כאמור, קנדה היא מדינת הגירה אשר עברה התפתחות מסיבית על ידי מהגרים שהגיעו אליה מרחבי העולם. המושל הקנדי מעניק בכל שנה עשרות אלפי אישורי עבודה, מה שיכול להקל על העניין, מבחינה חוקית. אחת הסיבות למדיניות ההגירה המפותחת בקנדה, היא בעקבות שיעור הילודה הנמוך, מה שמצריך כוח אדם צעיר ואיכותי.

המדינה זקוקה למהגרים עובדים, כדי להמשיך ולפתח את כלכלתה. אם כבר בחרתם לעבור לקנדה, עליכם לדאוג לכל האישורים והוויזות הנדרשות לכם ולבני משפחתכם כולל ויזת שהייה וויזת עבודה. בקנדה תוכלו לפתח את הקריירה המקצועית שלכם, להיחשף למגוון תרבויות וליהנות מרמת חיים גבוהה בהשוואה לישראל כאמור.

בעלי מקצוע שונים המגיעים לקנדה נבחנים על פי שיטת ניקוד, הכוללת בתוכה מאפיינים שונים כמו שפה, השכלה וגיל.

עבודה: יש מגוון עצום של משרות פנויות בקנדה החל ממשרות מקצועיות ועד למשרות זמניות. חברות ישראליות רבות מציעות עזרה בתהליך מציאת העבודה, והשכר ברוב המקרים גבוה בהרבה מהשכר בישראל.

חינוך: מערכת החינוך בקנדה נחשבת לאיכותית והקהילה היהודית במדינה מונה מאות אלפי יהודים אשר מחצית מהם ממוקמים בטורונטו.

בריאות: מערכת הבריאות בקנדה היא אוניברסלית ומכונה Medicare. היא ממומנת על ידי הציבור אך מעניקה את שירותיה באופן פרטי. השירותים מנוהלים על ידי ממשלת קנדה והממשלות הפרובינציות והרופאים הם עצמאיים. בשונה מארצות הברית, בקנדה אין רפואה פרטית וכולם בלי הבדלים נהנים מכיסוי רפואי מלא. לפני המעבר למדינה, עליכם לוודא מה הם שירותי הבריאות המגיעים לכם במסגרת העבודה ומה הם כוללים.

מדריך הרילוקיישן הגדול: כל המידע למי שמעוניין לעבור לגור בחו"ל

קיבלתם אופציות בזמן רילוקיישן? מס הכנסה רוצה תשלום גם על הזמן שהייתם בחו"ל