מדריכי השקעות    

מהן מניות דואליות?

pixabay

מעודכן ל-09/2022

מניה דואלית היא מניה הנסחרת בשתי זירות מסחר, אחת במדינה האם ואחת במדינה נוספת, יש גם מניות שנסחרות ביותר משתי זירות מסחר. כלומר אם מניה נסחרת הן בבורסה בתל אביב והן בבורסה בניו יורק, זו מניה דואלית, ולרוב כשמדברים על מניות דואליות מתכוונים למצב הזה – מניה שנסחרת בבורסה בת"א ובוול-סטריט – לדוגמה מניית טבע, נייס, איי.סי.אל (לשעבר כיל). המניות הדואליות שנקראות גם מניות ארביטראז' הן מרכיב גדול בבורסה המקומית. יש מעל 120 חברות-מניות ארביטראז' – ראו כאן את הרשימה

המניות הדואליות הן תולדה של רצון של הנהלת הבורסה להגדיל את היקף המסחר ואת רשימת החברות האיכותיות בבורסה בת"א. אמנם היו עוד לפני כן מניות דואליות, אבל הבורסה פתחה את השערים לחברות שנסחרות בחו"ל (בעיקר וול-סטריט) ולא דרשה מהן עמידה ברגולציה מקומית, אלא המשך עמידה ברגולציה שתחתיה נסחרת המניה מלכתחילה. חוץ מזה – גם לא נדרש שהדיווחים יתפרסמו אחרת, אלא פשוט המשך דיווח בדומה למה שהיה בעבר.

בדרך זו ציפתה הבורסה בתחילת שנות ה-2000 לייבא חברות ישראליות גדולות וחזקות מחו"ל. זה לא ממש עבד. אמנם היה רישום כפול/ רישום דואלי של עשרות חברות, חלק גדול מהן עזב בסופו של דבר את הבורסה המקומית (לדוגמה – מלאנוקס שבהמשך נמכרה), כך שמי שהגיע לכאן היו בעיקר חברות שרצו להגדיל את מחזורי המסחר, חברות שרצו לגייס כאן. מדובר על מספר לא קטן של חברות טובות, אבל לא מהגורילות הישראליות – צ'ק פוינט לא נרשמה בבורסה המקומית (טבע היתה דואלית עוד לפני כן).

על כל פנים, בתיקון לחוק ניירות ערך בישראל  מוגדרים התנאים שבהם מונפקים ניירות ערך בישראל היכולים להיות מונפקים גם בחו"ל – בורסה לניירות ערך בלונדון, נאסד'"ק והבורסה לניירות ערך בניו יורק. כיום מונפקות מניות ישראליות גם בבורסות סינגפור, הונג קונג, לונדון וקנדה, אבל עיקר המניות הדואליות נסחרות כאמור בבורסה המקומית ובניו-יורק.

ארביטראז' במניות הדואליות

המצב הזה שבו יש מניות שנסחרות בשני מקומות יוצר מעין ארביטראז'ים – פערי מחירים. לא מדובר בארביטראז' טהור שכן ארביטראז' כזה מבטא רווח ללא סיכון והארביטראז' שנוצר כתוצאה ממסחר דואלי לא באמת מאפשר רווח – מדובר במחיר שנקבע בניו יורק בסגירת המסחר בלילה שמבטא פער לעומת פתיחת המסחר בתל אביב. אבל כמובן שמיד עם הפתיחה המחיר יתכנס בלי יכולת לעשות רווח.

עם זאת, דווקא כשיש מסחר במקביל – לקראת הסגירה של המסחר בתל אביב יש לרוב חפיפה של שעה, קורה שיש ארביטראז'ים. במצב כזה, מניה בניו יורק יכולה לבטא מחיר שונה מת"א, ואז סוחרים מהירים יכולים לסגור פוזיציה רווחית.

לדוגמה – נניח שטבע נסחרת בניו יורק במחיר שמבטא 17 דולר, ובארץ מחיר המניה בשקלים מבטא 16.9 דולר. אזי משקיע/ סוחר יכול לקנות מהר בארץ ולמכור בניו יורק ולהרוויח את הפער. זה קורה, אבל האמת היא שזה נדיר – השווקים משוכללים ומלאים ברובוטים, כך שלא באמת קיימים רווחים ללא סיכון כאלו.

ועדיין – סוחרי ארביטראז’ עוקבים אחר מניות של חברות דואליות בימים שני עד חמישי, בשעה האחרונה של המסחר בבורסת תל אביב ומחפשים מציאות – פערי ארביטראז'.

האינטרס של החברות לבצע רישום דואלי מונע משתי סיבות: הראשונה היא שהמסחר השוטף בבורסות מגדיל את הערך לבעלי המניות ומגדיל את ההכרה של הגופים בשוק ואת היקף המשקיעים; והשנייה היא גיוס הון לחברה – הרישום הכפול מאפשר מגוון רחב וגדול יותר של גיוסי כספים לחברה.

מניות ארביטראז'

טבע
איי.אפ.אפ
נייס
כיל
פריגו
אלביט מערכות
אורמת טכנו
טאואר
אנרג'יאן
לייבפרסון
גזית גלוב
אופקו הלת'
קנון
סים קומרשייל
נובה
ספיאנס
פרטנר
פורמולה
סלקום
אודיוקודס
פננטפארק
גילת
מג'יק
קמטק
אלוט
קמהדע
רדהיל
קומפיוגן
מדלי
ביוטיים
בריינסוויי
פוינטר
איתמר
אלומיי
פלוריסטם
פריון
אלרון
בי קומיוניקיישנס
אורמד פארמ
אופטיבייס
ביוליין
תאת טכנו
אבוג'ן
פרוטליקס
פורסייט (US)
אנקיאנו
ננו דיימנשן
כיטוב פארמה
מיי סייז
כן פייט ביופרמה
אינטרנט זהב
אקס טי אל
אביליטי
מדיגוס
אלביט הדמיה
מטומי (UK)
סייפ-טי גרופ
אפ.סי ריאלטי
פלאזה סנטרס

ארביטראז' – רווח חסר סיכון; האם זה אפשרי? ואיך זה קשור למניות הדואליות?

מכירה בחסר – מתי עושים ומה הסיכונים?