זכויות עובדים    

מה התנאים הפיזיים שכל מעסיק חייב לספק

מעודכן ל-07/2019

לכל עובד מגיע על פי חוק תנאים פיזיים הולמים, שאם המעסיק לא מספק אותם הוא עובר על החוק. דוגמה לתנאי כזה היא חדר שירותים ראוי ותקין במקום העבודה או בקרבתו. יש לדאוג לתחזק אותם כך שיישארו נקיים ומוארים, שיהיו בהם כיורים, מתקן לסבון, נייר טואלט וכד'.

בנוסף המעסיק חייב לספק כיסאות ישיבה אלא אם אין אפשרות כזו מכורח העבודה. הכיסאות או הספסלים יהיו בעלי משענת גב, במספר מספיק ובמצב תקין, לישיבה בעת ההפסקה. תנאי נוסף שהמעסיק חייב לדאוג לו הוא נקודת למים לשתייה, על המים להיות ראויים לשתייה.

אם מדובר במאבטחים או בשומרים, מעסיק של מאבטחים חייב לספק להם עמדה מקורה או מוצלת המספקת הגנה מגשם ומשמש, ובין היתר להעמיד לרשות המאבטח בעמדה אמצעי חימום או קירור הולמים וגישה לנקודת חשמל ולמים.

כמו כן המעסיק חייב לספק לעובדים תנאים נאותים להימנע מעישון פסיבי. תנאי הכרחי  הוא להקים חדר  סגור שמיועד לעישון ושאינו מפריע לאזורים אחרים במקום העבודה. יתר על כן, על המעסיק להציב שלטים המורים על איסור העישון. וכן לפקח על העובדים שלא יעשנו בשטחים אסורים ויפריעו לעובדים אחרים.

כמו כן מעסיק במפעל או במקום עבודה שבו עובדים ברעש מזיק מחויב לנקוט אמצעים להגנה על בריאותם של העובדים. הרחבה אפשר למצוא בתקנות הבאות:

  • פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש] תש"ל – 1970 קובעת כי מעסיק מחויב להתקין חדרי שירותים בשביל העובדים, לקיימם ולהחזיקם במצב נקי.
  • תקנות הבטיחות בעבודה (נוחיות), תשכ"ה – 1970 מפרטות את מספר חדרי השירותים, מיקומם והציוד שאמור להיות בהן.
  • חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א -1951  קובע כי עובד זכאי, במהלך יום עבודתו, להפסיק את עבודתו לשם שימוש בחדר שירותים, בהתאם לצרכיו.
  • פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש] תש"ל – 1970 אף קובעת כי מעסיק חייב לדאוג להספקת שתיה לעובדים.

ענישה

הענישה על הפרת תנאים פיזיים הולמים במקום העבודה הגיעה בפסיקה לפיצויים של 25,000-30,000 שקל לעובד.