קריירה    

מה זה אופן ספייס שטוח ואיך הוא מבטל את ההייררכיה המשרדית

אוהבים אופן ספייס? הרבה לא אוהבים את החדירה לפרטיות, הרעשים שמתלווים לאופן ספייס והרבה שנים מתכנני משרדים ניסו להימנע ממנו. אבל מצד שני מתפתח בעולמנו האופן ספייס השטוח, עולם ללא משרד כלל. איך זה עובד?

בשנים האחרונות מקדמים מעצבים את 'השטחת' המשרד כך שהמנהלים והעובדים יושבים יחד ללא ההיררכיה וההפרדה. עיריית ניו יורק הייתה הראשונה שפתחה בכך. אך לצד היתרונות יש חסרונות.

היתרונות הם שיתוף פעולה ועבודת צוות, יצירתיות ונגישות גבוהה. כך קל יותר  לעובדים לתקשר עם ההנהלה. עם זאת, מחקרים אחרונים מראים כי באופן ספייס אין יעילות, וריכוז של עובדים לאורך זמן נפגע יותר באופן ספייס. חדרים סגורים ושקטים נמצאו יעילים יותר.

בתחום הארגון אומרים שיש גם פתרונות לבעיות שאופן ספייס ושטוח מעלה. אבל יש להקפיד על יישום נהלים פנימיים והפרדות בין הגדרות תפקידים של העובדים לבין דרג ניהולי".

מנהלים מספרים שאופן ספייס שטוח עוזר להם להבין יותר טוב את האווירה במשרד. מניעת הדיסטנס מאפשרת פנייה יותר יזומה ופחות מחייבת למנהלים. כך גם מרגישים העובדים שההנהלה היא חלק מהצוות

אחת הבעיות של החלל הפתוח היא אנשים שבמקום לתקשר שמים אוזניות כדי להימנע מהרעשים השונים. הרעיון המקורי של אופן ספייס היה פשוט לכנס יותר עובדים באותו חלל, בלי לחשוב יותר מדי על יעילות ותפוקה.

מנהלים מספרים שמצאו פתרונות כמו עיצוב מיוחד המאפשר אזורים שונים, למשל אזור לישיבות ופינות ישיבה שקטות. , מטבחים גדולים ועוד פינות שונות ומשונות כמו פינות קפה המשמשות חדרי ישיבות בעצמם

נראה שהאופן הספייס השטוח בעצם רוצה להחליף את השטחים המעוצבים של חללי העבודה, אך בלי לצאת מהמשרד. כאמור הרבה מעובדי האופן ספייס חובשים אוזניות  ולכן דווקא נוצרת פחות אינטרקאקציה. אם העיצוב מצליח להתגבר על הרעש, אז אולי זה כדאי.

אפריקה ישראל מגורים ספייס 3 נווה עוז – פתח תקווה

חלל עבודה או משרד – יתרונות וחסרונות