זכויות עובדים    

מה נחשב הרעת תנאים

pixabay

 

מעודכן ל-04/2019

עובד שהורעו תנאי העסקתו,  ובהם שינוי שכר,  שינויי שעות, יחס מבזה וכד', זכאי לפיצויי פיטורין בתנאים מסוימים. כך למשל אם הוחלט לקצץ לעובד ספציפי במשרה או אם היחס של הבוס נהיה כזה שאי אפשר להשלים, והעובד בוחר להתפטר מתוך דוחק, המעסיק לא יוכל לטעון שהעובד התפטר ולא מגיעים לו פיצויי פיטוריין.

מהם המקרים שבגינם נחשבת הרעת תנאים  

הפחתת שכר: הפחתת שכר, אפילו אם נעשית בהסכמת העובד. אלא אם כן מתבצע שינוי בסדרי העבודה ונהליה, שלא נעשה כדי לפגוע בתנאי העבודה או מטעמים פסולים. כלומר אם מדובר בשינוי מערכתי ובקיצוץ כולל, בית המשפט לא יראה בכך הרעת תנאים.

הלנת שכר: עיכוב או איחור מתמשך של תשלום המשכורת בין אם בזדון, בין אם לא, נחשב להרעה מוחשית בתנאי העבודה, והתפטרות הבאה בעקבותיו תיחשב כפיטורין. 

 התעמרות בעבודה :מעסיק שנוהג להשפיל ולבזות את עובדיו, והם מתפטרים בעקבות היחס זכאים לקבל פיצויים, בדיוק כמו במקרה פיטורים. 

אי תשלום תוספות על פי חוק: אם מעסיק לא משלם לעובד תוספות המגיעות לו על פי חוק, ובהן ביטוח לאומי, דמי חופשה וחג, דמי הבראה, זכאי עובד להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין.

 

שינוי מקום עבודה: אם מקום עבודה עובר למקום אחר לתקופה לא מוגדרת, שינוי זה נחשב להרעה בתנאים.  לפי הפסיקה, אם מדובר בעבודה כמו אבטחה שמממילא העסקתה דורשת שינויים תכופים ממקום למקום, זה לא נחשב הרעת תנאים.
 שינוי חוזה עבודה או צו הרחבה: תנאים ירודים או פחותים מאלה שנקבעו בחוזה העבודה, או צו הרחבה הפוגע בתנאים הקיימים, נחשבים כהרעה בתנאי עבודה. בכך כלולים גם תנאים שהמעסיק התחייב אליהם בחוזה, כמו מקום מגורים או רכב.
 
שינוי בשעות ובהיקף העבודה: כשהמעסיק  מודע כי הוסכמו שעות עבודה מראש ומשנה אותן, שינוי כזה מפריע להשיג הכנסות נוספות, או למלא התחייבויות אחרות, ולכן נחשב הרעת תנאים. כך גם שינוי מהותי בהיקף העבודה שניתן להוכיחו.
 
פגיעה במעמד: אם התרחשה פגיעה באופן קיצוני ורציני במעמד העובד, מדובר בהרעת תנאים.
שימו לב*, בכל המקרים צריך לתת למעסיק הזדמנות לחזור בו ולתקן את הדרוש תיקון