מדריכי בנקאות    

מה עושים אם עיקלו לי את חשבון הבנק?

חשבון בנק, קרדיט: shutterstock

לא פעם בעלי חשבון בנק מגלים שעוקל להם החשבון ללא הודעה מוקדמת. במקרה זה החייב או הנטען לחוב לא יכול להתגונן, להסדיר את החוב ועוד. זה הליך שקורה רבות, כי זה די קל לנושים לבצע.

הנושים שיכולים לעקל חשבון הם זוכים בהוצאה לפועל, מוסדות ציבור כמו ביטוח לאומי, מס הכנסה, עירייה, מע"מ ועוד.

צו עיקול

כאשר המוסד שולח צו עיקול לבנק, זה חייב לעקל את החשבון מיידית. במקרה זה הפעולה היחידה המותרת בחשבון היא הפקדה וגם כספים אלו יעוקלו אם לא יוסדר החוב בתוך 90 יום.

בצו הוצאה לפועל הכסף ייצא לפי התנאים של הרשם.

האם קיימת חובת הודעה מוקדמת

האם עיקול ללא הודעה הוא חוקי? תלוי בנסיבות.  לרוב לא מתקבל עיקול ללא התראה, אך לפי חוק הוצאה לפועל במקרים מסוימים הרשם יכול להחליט שיש לעקל חשבון מיידית ללא התראה. בחוב לשאר הרשויות יש חובת הודעה מוקדמת.  לפעמים אפילו רשות שלא שלחה הודעה כזו יכולה לעמוד לדין בפגיעה בשם אדם או עסק.

מה עושים אם עוקל החשבון

אם החשבון עוקל בצדק, הדבר שיש לעשות מיידית הוא להסדיר את החוב. אם אתם חושבים שהעיקול לא חוקי. בהוצאה לפועל צריך לבדוק אם העיקול בוצע כחוק, למשל לא  ניתנה אזהרה כדין. אם לא ניתן לדרוש את ביטולו המיידי. במקרים מסובכים יותר יש לפנות לבית משפט.

לשם כך צריך לרוב להיעזר בעורך דין. לחייבים רבים אין כסף מספיק לסיוע משפטי. המדינה מקנה סיוע וייעוץ משפטי וכן עמותות שונות כמו שכר מצווה, הל"ב בהוצאה לפועל שי"ל בביטוח לאומי, הקליניקה לסיוע משפטי בבר אילן, העמותה הישראלית לסיוע משפטי ועוד.

מה זה חשבון עובר ושב (עו;ש)?

חשבונות מוגבלים – איך להיזהר מחשבונות מוגבלים