קריירה    

מה ציפיות השכר שלך? התשובות הנכונות

מעודכן ל-12/2019

"ציפיות יש רק לכריות" הן לא התשובה המומלצת לשאלה מה ציפיות השכר שלך. זו שאלה מבלבלת ורצוי לבוא אליה מוכנים. תשובות לא מוכנות הן לא יודע: תשובות שלא מתאימות למצב השוק, כלומר משכורת נמוכה מדי או גבוהה מדי. כמובן שהתשובות צריכות לשקף את הניסיון שלכם, ולא להפריז בדרישות אם אתם חסרי ניסיון או ניסיון התחלתי. כמו כן צריך גם להיות ריאליים לגבי האפשרויות של המעסיק, עסק קטן לא יכול לשלם כמו החברות הגדולות במשק. עסק בקיצוצים לא ישלם כמו עסק בצמיחה וכו'. בנוסףבררו את השכר כבר בטלפון. נכון, יש מעסיקים שלא אוהבים את זה, אבל זה יחסוך זמן לשני הצדדים.

הכלל הראשון הוא כאמור לעשות שיעורי בית. לא חסרים היום מקומות שבהם אפשר להשוות שכר הן בתחומים שונים והן בכל המשק, למשל אתר אולג'ובס, אתר משכורות  ועדכוני הלמ"ס שעליהם אפשר לקרוא באתר זה.

הכלל השני הוא לא לתת מספר מדויק. הציגו טווח, כך תראו שאתם מוכנים להתפשר אך גם יש לכם גבולות. הכלל השלישי הוא לשאול שאלות, כדי להבין הן את הקושי של המשרה, הן את היקפה, דרישה לעבוד גם מהבית, שעות נוספות ועוד.

חוץ משלושת אלו תתפלאו שהדרישה היא לשכר ברוטו, הרי המעסיק הוא לא רשות המסים, הוא לא יודע מה נקודות המס שלכם, מה הפטורים, מה מגיע לכם ומה לא, תוכלו לחשב את הנטו במחשבון של מס הכנסה הנמצא במרשתת וכן באתרים אחרים. בנוסף, מחקרים מראים שעדיף לבקש סכום שאינו עגול, כלומר הושקעה בו מחשבה.

בכל מקרה, גלו גמישות. אם אתם מאוד רוצים את העבודה. לפעמים שווה להוריד קצת מהציפייה, ייתכן מאוד שאם תהיו טובים תקבלו העלאה או קידום בזמן קצר.

איך לבקש שכר

עוד מחקרים מראים שגם הדרך שאתם מבקשים חשובה לא פחות מהכמה. אם אתם פסקניים מדי יניחו שאינכם מוכנים לפשרות, אם אתם מהססים מדי יניחו שאולי אתם לא טובים מספיק לשכר. אמרו בקול ברור ובלי סימני שאלה ובלי נחרצות. כך תשובות כמו "אני לא אתפשר" או "לא אצא מהבית בשביל" אינן מתקבלות יפה, אך גם "כמה אתם חושבים". הרי השאלה הזו לא בודקת רק את השכר, אלא גם את המוטיבציה.

ציפיות שכר בהייטק – מה צריך לדעת

בענף הפיננסים והביטוח פערי השכר הכי גדולים

אל על נכנעת לטייסים – מספקת להם תוספת שכר של 100 מיליון שקל; שכר טייס – 620 שקל לשעה