קריירה    

מה קורה למשפחה כשהאישה מרוויחה יותר מהגבר?

מעודכן ל-01/2020

ב-28% מהבתים בישראל האישה משתכרת יותר מבן זוגה; מחקרים מראים שהסיכוי של אותם הזוגות להתגרש גבוהים יותר, ושנשים משלמות מחיר יקר על הצלחתן

פערי שכר בין גברים לנשים הם עובדה קיימת ואף מתסכלת – נשים בישראל משתכרות בממוצע 34% פחות מגברים. משמעות הדבר היא שרוב הנשים העובדות (72%) מרוויחות פחות מבני זוגן, אולם יש לא מעט זוגות שמתמודדים עם בעיה קצת שונה כאשר המצב הפוך. בעולם אידיאלי מצב כזה כמובן לא היה נחשב לבעיה כלל, שכן קידום השוויון בין המינים הוא דבר מבורך, בפרט בשוק העבודה.

ובכל זאת נראה שיש מי שנפגעים מכך. ממצאים חדשים שופכים אור על החלקים באוכלוסייה שחשופים יותר לפגיעה. לפי מחקר שפורסם בניו יורק טיימס – דווקא כשהאישה היא זו שמרוויחה יותר מבן זוגה, עשויות להתעורר בעיות. במצבים מהסוג הזה, לפחות על פי המחקר, שני הצדדים נוטים לשקר: הגבר יטען שהוא מרוויח יותר, האישה תטען שהיא מרוויחה קצת פחות. למה הם עושים את זה? התשובה, ככל הנראה, שוביניסטית למדי.

נשים שמרוויחות יותר "יקטינו" את שכרן ב-1.5%

מתוך המחקר עולה שנשים שמרוויחות יותר מבני זוגן ידווחו על שכר הנמוך בממוצע ב-1.5% מהשכר האמיתי. במקביל בן הזוג ידווח על שכר הגבוה ב-2.9% (בממוצע) מהשכר האמיתי שלו. ההנחה של החוקרים היא ששני הצדדים עדיין פועלים על פי תפישה עתיקת יומין, לפיה הגבר הוא זה שאמור לקבל שכר גבוה יותר מבת זוגו. במצב שבו בני הזוג "שוברים מוסכמות" ופועלים בניגוד לנוסחה הזו, שניהם מעוותים את המציאות (בין אם במודע ובין אם לא) כדי להפוך אותה לרציונלית  יותר בעיניהם.

המשמעות: התפקידים ה"מסורתיים" לא השתנו

המסקנה המרכזית מהמחקר אינה מעודדת. בעידן שבו נשים נאבקות על שוויון זכויות ותנאי שכר זהים לגברים, נראה כי עדיין קיימים דפוסי חשיבה מיושנים: הגבר הוא המפרנס המיועד, ולכן עליו להכניס לחשבון הבנק שכר גבוה יותר מבת זוגו. גם כשנשים יוצאות לעבוד ומשקיעות בקריירה הן עדיין פועלות לא פעם על פי דפוסים מגדריים מסורתיים – למשל, הן משקיעות זמן רב יותר בטיפול בילדים ובמטלות הבית בהשוואה לבן הזוג שלהן, מה שתומך בסברה לפיה על הגבר מוטלת האחריות לייצר הכנסה גדולה יותר.

על פי המשרד לסטטיסטיקה של העבודה בארה"ב, שם כבר מדובר ב-38% מהנשים הנשואות שמרוויחות יותר מבעליהן. המצב הזה גורם לחלק מהזוגות לאי נוחות ואף למבוכה, כך שהם רואים צורך לשקר לגבי הכנסתם.

בעבר, לאישה משכילה היה קשה יותר להתחתן, אבל היום ככל שנשים משכילות יותר ומבוססות יותר כלכלית יש להן סיכוי גדול יותר להתחתן ולהישאר נשואות, וזה נכון גם לגבי גברים.

ככלל, הנשים בישראל היום משכילות יותר מבעבר. בשנת 2018 כמעט 60% מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה היו נשים, כאשר לשם השוואה בשנת 1970 שיעורן היה פחות ממחצית מכלל הסטודנטים (43%), כך לפי הלמ"ס. גם בשוק העבודה, למעלה ממחצית מהעוסקים במשלח יד אקדמי הן נשים. בשליש מהבתים שבהם יש רק מפרנס אחד מדובר באישה ואילו ב-67% מהמקרים מדובר בגבר. בחברה החרדית התמונה הפוכה – וב-77% ממשקי הבית בהם יש מפרנס אחד המפרנסת היא אישה.

הסיכון לגירושים עולה

אך למרות שיש היום יותר נשים משכילות ששכרן גבוה, התפישות לגבי נישואים נותרו שמרניות. נשים שמרוויחות יותר מעדיפות לרוב להתחתן עם מישהו שירוויח לפחות כמותן. הרעיון שעומד מאחורי המושג "פאואר קאפל", המתייחס בדרך כלל לזוגות של מפורסמים נכון גם באופן כללי בנישואים. נשים משכילות עם כושר השתכרות גבוה מעדיפות בני זוג שהם משכילים יותר ומרוויחים יותר. גברים שהם מפרנסים לא יציבים מודרים משוק הנישואים וגם מעמדם כאבות נפגע.

יתרה מכך, מחקרים מראים שכשאישה מרוויחה יותר מהבעל, הדבר מגביר את הסיכון לגירושים. אם אישה מתחתנת עם גבר שמרוויח פחות או לא ממלא כראוי את תפקיד המפרנס, הסיכוי לגירושין עולה, שכן חלוקת התפקידים המסורתית והרווחת היא עדיין שתפקיד הגבר הוא לפרנס.

בעוד שיחסי הכוחות הפיננסיים בתוך הנישואים משתנים בקצב מהיר, גישת החברה כלפי נשים מצליחות משתנה לאט מאוד. מחקרים מראים שהחברה מעניקה ערך רב יותר לבעלים שמרוויחים יותר מנשותיהם.

גם בארצות הברית של 2019 התפיסות המיושנות לגבי נישואים הן הרווחות. גברים אמריקאים עדיין חשים יותר בנוח במערכות יחסים שבהן הם המפרנסים העיקריים. ממחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד בשנת 2016 עולה כי הסיכון לגירושין גבוה בכמעט 33% כשהבעל אינו עובד במשרה מלאה. "הציפיות מנשים להיות עקרות בית אולי התפוגגו עם השנים, אבל הציפיה מהבעל לפרנס לא", כתבה עורכת המחקר. המצב הזה עשוי לנבוע מלחץ חברתי, או גישות שהועברו מההורים. הסבר אפשרי נוסף הוא שתקרת זכוכית של הנשים במקום העבודה עשויה לעודד גברים להאמין שהם גם צריכים להיות המרוויחים העיקריים בבית.

כיום, הנשים האמריקאיות מספקות מחצית או יותר מההכנסה בכמעט שליש מהזוגות המתגוררים יחד בארצות הברית, עלייה לעומת 13% בלבד ב-1981. אבל עדיין אצל רוב הזוגות, הגברים תורמים יותר מההכנסה, וזה מתיישר עם העובדה שאמריקאים נותנים ערך גבוה יותר לתפקידו של הגבר כמפרנס.

הרומנטיקה מעל הכול – רק בפרק א'

גישותיהם של אנשים כלפי כסף ורומנטיקה משתנות גם מחתונה לחתונה, כך מעיד למארקטווטש רנדי קסלר, מומחה משפטי לענייני משפחה באטלנטה שאף חיבר ספר בנושא. "בפעם הראשונה אנשים נישאים יותר בגלל רומנטיקה מאשר בגלל כסף. אך בנישואים השניים או השלישיים, אנשים עשויים לחפש יותר ביטחון כלכלי".

לפי מחקר שנערך על ידי פטריק אישיזוקה מאוניברסיטת קורנל ופורסם בכתב העת Demography –  הסיכוי של זוגות עם הכנסה דומה להצליח במערכת היחסים גבוה יותר וסיכוייהם להיפרד נמוכים יותר. במחקרו הוא ניתח את נתוני מרשם האוכלוסין האמריקאי ומצא שהיסודות הכלכליים של איחוד זוגי מוצלח נמצאים בהכנסה גבוהה ושוויונית.

המחקר הזה תומך בתיאוריית "רף הנישואין", לפיה ככל שזוג קרוב יותר לסטנדרטים כלכליים הנחשבים מתאימים לנישואים – כמו חיסכון מספק לרכישת דירה ולמימון אורח החיים אליו הם רגילים – כך גדלה הסבירות שאותו זוג יינשא.

התשובה לשאלה כיצד משפיעה העובדה שהאישה משתכרת יותר מבעלה על הסיכוי לגירושים אינה חד משמעית. בעוד שהמחקרים מראים שהסיכוי לגירושים בקרב זוגות כאלה גדל, הרי שבדינמיקה שבין בני הזוג יש צד אחד שזה עשוי לתמרץ לעזוב וצד אחר שדווקא יקבל מוטיבציה להישאר. כאשר נשים הן משכילות יותר ובעלות יכולת השתכרות גבוהה יותר, הן עשויות דווקא להרגיש ביטחון רב יותר לעזוב את מערכת היחסים. כמו כן, יכול להיות להן גם קל יותר למצוא בן זוג אחר 'בשוק'. מצד שני, ייתכן כי הבעל שמרוויח פחות ירצה דווקא להישאר בזוגיות שכזו ולא להתגרש.

מהפכה: נשים במשמורת משותפת משלמות מזונות

לפני שנתיים התחוללה מהפכה בדיני המזונות בישראל, שהכירה בכך שיש יותר ויותר מקרים שבהם האישה מרוויחה יותר מבעלה. בג"ץ קבע אז שבמקרים מסוימים אישה תחויב לשלם מזונות ילדים בהתאם ליכולת הכלכלית של כל אחד מההורים. כלומר, במקרים של משמורת משותפת שבהם האישה מרוויחה יותר היא תשלם מזונות לאב.

מבחינת המשפט דברים משתנים מאוד בשנים האחרונות. בנושא חלוקת הרכוש בגירושים, כל מה שנצבר במהלך הנישואים, מתחלק חצי-חצי – וזה כולל גם נכסי קריירה. בישראל יש פסיקה מאוד מרחיקת לכת, לפיה אפשר לחלק נכסי קריירה בגירושים. אם אישה מרוויחה יותר מבעלה, ייתכן שבגירושים הוא יקבל חלק גדול יותר מהרכוש.

הנשים המצליחות לא שוטפות פחות כלים

נשים שמרוויחות יותר מבעליהן לא זוכות לשוויון גם בתוך התא המשפחתי, הן אף 'נענשות' על הצלחתן הכלכלית. למרבה התסכול, התפישות המסורתיות שלפיהן על הגבר לפרנס ואילו תפקידה של האישה הוא לדאוג למטלות הבית, עדיין מושרשות כה עמוק בחברה שלנו, עד כי מחקרים מישראל מראים שגם במשפחות שבהן האישה מרוויחה יותר מבעלה – חלקה במטלות הבית עדיין גדול משלו. הסברה היא כי זה נובע מתוך רצון 'לפצות' על הצלחתה בקריירה, בניגוד למצופה ממנה.

מדובר במשוואה שאינה סימטרית: ככל שנשים תלויות יותר בבעליהן מבחינה כלכלית הן נוטות לקחת על עצמן יותר ממטלות הבית. בניגוד לכך, ככל שגברים תלויים יותר בנשותיהן מבחינה כלכלית – הם נוטים לקחת על עצמם פחות ממטלות הבית. על פי נתונים מארצות הברית, אפילו נשים שבעליהן מובטלים מבלות יותר זמן במילוי מטלות הבית מאשר בני זוגן. יתרה מכך, מחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה מצא שבעוד שאבטלה של הבעל נתפסת כבעיה חמורה במשפחה, אבטלה של האישה אינה נתפסת ככזו, גם במקרים שבהם האישה אחראית ליותר ממחצית ההכנסה המשפחתית.

מחיר ההצלחה

המחיר שמשלמות נשים על הצלחתן בקריירה הוא גבוה. סיכוייהן להתגרש גבוהים יותר והן 'מפצות' ביותר עבודות בית. האם הצלחה של נשים בקריירה חייבת לגבות מהן מחיר בחיי הזוגיות והמשפחה? יש מומחים שטוענים ששותפות אמיתית ושוויונית בגידול הילדים ובניהול משק הבית יכולה לסייע לצמצם את הפגיעה בזוגיות.

בישראל עדיין התפישה הרווחת וגם חוקי העבודה ונורמות העבודה המקובלות אינם שוויוניים. נשים נתפשות כאחראיות העיקריות לגידול הילדים ולניהול משק הבית. זה מתחיל בחופשת הלידה שאותה לוקחות הנשים ברוב המקרים, ונמשך בכך שבעוד ש'משרת אם' היא דבר מקובל, 'משרת אב' כמעט שאינה קיימת. נקודת האור היא שיותר ויותר מעסיקים כיום מעניקים לעובדיהם הגברים והנשים כאחד הטבות שנועדו לאפשר להם לקיים חיי משפחה.

בימינו יש יותר גברים שמנהלים קריירה וגם שותפים בגידול הילדים ובניהול משק הבית, וכך גם יותר נשים שמצליחות לתפקד היטב בשני המגרשים. ככל שהאפשרות להצליח בקריירה מצד אחד ולקחת חלק פעיל בניהול הבית וגידול הילדים מצד שני, תהיה שוויונית יותר, כך יעלה הסיכוי שהתפישות בחברה לגבי תפקידי הגבר והאישה ישתנו. כשזה יקרה, נשים אולי יפסיקו לשלם מחירים אישיים כבדים כל כך על הצלחתן.

עובדים בהייטק מול עובדות בהייטק – פערי השכר? תחומי האחריות? ולמה יש פחות נשים בהייטק?

תיראו מופתעים – הפנסיה של הגברים גבוהה ב-75% משל הנשים; השכר ב-35%