חדשות    

מחיר למשתכן – האם הקבלנים מתאמים מחירים? ואיך האוצר מנסה להתגבר על כך?

במכרז מחיר למשתכן בעיר יקנעם, במסגרתו ישווקו 210 יחידות דיור לזכאי מחיר למשתכן, ינסה האוצר שיטה חדשה לשיווק הקרקע.

הקבלנים יגישו מחיר מקסימלי למ"ר, אך להבדיל מהמצב והמכרזים בעבר, הם לא יהיו מודעים למחיר המקסימלי, אלא רק לאחר ההגשה. כך, סבורים באוצר, לא יהיה תיאום בין החברות הקבלניות שמתמודדות על מכרזים. אחרי הכל, הקבלנים "יכולים" לאפשר לקבלן מסויים לזכות באזור מסויים ולקבלן שני באזור שני וקבלן שלישי באזור שלישי. אבל האם מכרז בלי מחיר מקסימלי ישפיע על התיאום? לא בטוח. הרי הקבלנים יודעים את סדר הגודל של המחיר למשתכן בכל מקום.

במטה הדיור שבאוצר מעריכים כי המהלך יוביל להורדה של המחירים. באזורים עם תחרות מעטה, הקבלנים נוטים להציע מחיר בסמוך למחיר המקסימום, ואם לא יהיה מחיר כזה, יש סיכוי שההצעה תהיה נמוכה יותר – ככל שההצעה נמוכה יותר כך זה כמובן טוב יותר לרוכשי הדירות – מדובר על מחיר שבו הם ירכשו את הדירה (מחיר למ"ר שעליו יתבסס מחיר הדירה).

אולי זה יצליח, אם כי נראה שהקבלנים בפועל יודעים כאמור את סביבת המחירים של מ"ר במחיר למשתכן באזורים השונים.

מנגד, עלולה להיות בעיה בחשש של קבלנים להציע במכרזים כאלו, או במצב שההצעות דווקא יהיו גבוהות מדי, ולא תהיה הצעה זוכה. במצב כזה, המכרז עלול להיכשל. פתרון לכך עשוי להיות העלאת המחיר במכרז, אבל זה אסון – בסוף התהליך הזה מקבלים בעצם מכרז שבסופו של דבר יקר יותר מהמכרז הרגיל – אותם רכושי דירות יצטרכו לשלם מחיר גבוה יותר. האם הם ישלמו? על רקע הכישלונות במקומות רבים במכרזי מחיר למשתכן לזכאים, נראה שעליית מחיר תרחיק את הזכאים עוד יותר מהתוכנית הזו.

 

 

מחיר למשתכן – כל מה שצריך לדעת

מחיר למשתכן – איך לוקחים משכנתא