מדריכי ביטוח לאומי    

מיהו עצמאי שאינו עונה להגדרה – ומהו דין ביטוח לאומי לגביו

המוסד לביטוח לאומי
מעודכן ל-12/2019

עבדתם כעצמאים והחלטתם שההכנסות אינן מספקות?  אתם יכולים להמשיך לעבוד במשרות שכיר בלי לגמרי לבטל את החשבוניות. כדי להיות מוגדר כעצמאי עליך לעבוד 20 שעות בשבוע לפחות, או שההכנסה הממוצעת מהעסק  שווה או עולה על 50% מהשכר הממוצע – 5,136  שקל (החל ב- 01.01.2019). עצמאי הוא גם מי שפעיל בעסק 12 שעות בשבוע בממוצע לפחות,  והכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו שווה או עולה על 15% מהשכר הממוצע – 1,540  שקל (החל ב- 01.01.2019). אם אינכם עומדים בתנאים אלו אתם עצמאים שאינם עונים להגדרה.

מי שאינו עונה לתנאים עשוי להיחשב בעל הכנסה שאינה מעבודה. מי שיש לו הכנסה שאינה מעבודה חייב להודיע על הכנסתו לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריו או בטופס

מי שיש לו הכנסה שאינה מעבודה חייב לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות עבור עצמו (למעט אישה הנשואה למבוטח תושב ישראל שאינה עובדת מחוץ למשק ביתה).

כמו כן מי שיש לו הכנסה שאינה מעבודה עשוי להיות זכאי לתשלומים הבאים:

קצבת ילדים, קצבת אזרח ותיק, תגמולי מילואים, דמי תאונה, נכות כללית, שירותים מיוחדים לנכים קשים, ניידות, תגמול למתנדב, תגמול לבני משפחה של נפטר מתאונת עבודה, סיעוד, פיצוי לנפגעי גזזת, פיצוי לנפגעי עירוי דם (איידס), תגמול לאסירי ציון, תגמול לנפגעי פעולות איבה, תגמול לבני משפחה של נספה בפעולות איבה, קצבת שאירים, קצבת הבטחת הכנסה, מזונות, אימהות (למעט דמי לידה ושמירת היריון).

שכיר שהוא גם עצמאי ישלם  7.05% מהכנסה שעד 60% מהממוצע -6,164 שקל – על הכנסתו שכיר. מעל סכום זה ישלם 19.6% עד ההכנסה המרבית  – 43,980 שקל. על הכנסתו כעצמאי ישלם 6% עד הכנסה של 60% מהשכר הממוצע ו-17.83% מעל סכום זה ועד ההכנסה המרבית. נכון ל-2019.

שינוי ההגדרה עקב שינוי בהכנסות צריך להיעשות בסניף תוך בקשה להקטנת המקדמות. הטופס צריך להיות חתום על ידי רואה חשבון או לקבל את אישור מס הכנסה לגבי המשכורות האחרונות.

סוגרים שנת מס: כל הדרכים למקסם את כספי החיסכון לעצמאים

דואגים לחורף חם: ביטוח לאומי יעביר מענקי חימום למאות אלפי זכאים

ביטוח לאומי – מהם החובות והזכויות שלכם!