חדשות    

מינהל התכנון: יעד של 30 אלף יחידות דיור בהתחדשות עירונית

למרות עמידה  מעל היעדים השנה לא הצליח המינהל לעמוד ביעדי התחדשות עירונית בשנה החולפת ולכן בחר להתמקד בה השנה וכן במערכות הסעת המונים

לפי פרסום מינהל התכנון הוא יקצה השנה יותר אנרגיה להתחדשות עירונית ולתשתיות תחבורה. ההחלטה בעקבות התוצאות אשתקד, אז תכניות שאושרו עבר בהרבה את היעד השנתי. בעיות התחבורה הגדלות, והצורך במערכות הסעת המונים גרמו למינהל התכנון להתמקד בקידום תכניות כאלה, ובתחום הדיור יקדמו יחידות דיור במסגרת של התחדשות עירונית.

הספקי התכנון של מינהל התכנון בשנה שעברה בתחום הדיור היו גבוהים מאוד: היעד הגיע ל-120 אלף יחידות דיור מאושרות, ואילו בשנת 2018 אושרו 152 אלף יחידות. ואולם רובן מיועדות בעיקר לטווח רחוק, ועדיין יש קשיים וחסמים ליישמן. לא הכל דבש, ואילו יעד שהוגדר  לפני שלוש שנים, קידום ההתחדשות העירונית – כמעט שלא קודם. לכן החליטה ראש מינהל התכנון, דלית זילבר, לשים דגש על סוג זה של תכנון, ובשנה הנוכחית היעד הוא 30 אלף יחידות דיור. זאת, בעוד שהיעד של אישור יחידות דיור רגילות, ירד לכ-105 בלבד.

. בתוכנית האסטרטגית 2040 שהציבה יעדים ממשלתיים בתחומי התכנון והתשתיות נקבע, כי יש לתת עדיפות לקידום תשתיות תחבורה להסעת המונים. . לכן נקבע במינהל התכנוןשני  מדדים חדשים בתחום זה. אחד בוחן קידום של תוכניות להסעת המונים, ובם: הרכבת הקלה בגוש דן, מטרו במטרופולין תל-אביב, או מסילות ברזל חדשות . מינהל התכנון התחייב לקדם בשנה הנוכחית 5 תכניות כאלה.

ואילו האחר בודק תכנון מפורט לקראת ביצוע של תשתית ומבני תשתית תחבורתיים, ובהם מסילות ברזל, קווי רכבת קלה, חניוני "חנה וסע", , אזור תחזוקה ותפעול לקווי רכבת, חשמול הרכבת ועוד. ההתחייבות גם כאן היא לקדם 5 תכניות כאלה בשנה הנוכחית.

יעדים נוספים של מינהל התכנון: להגדיל ב-11 את מספר היישובים שיש להם תכנית מתאר מעודכנת לכ- ולהמשיך לזרז את אישור התוכניות, לרמה שבה לכ-75% תוכניות מקודמות. לעומת65% מכלל התכניות שטופלו בשנה שעברה..

 

בנוגע למשרד השיכון, "עד כה נפתחו כ-470 הגרלות מחיר למשתכן. עד סוף 2017 , כ-44,000 מתוך הזכאים זכו בהגרלות. ההגרלות, המופעלות על ידי משרד הבינוי והשיכון תמשכנה ביתר שאת גם השנה", לדברי מנכ"ל המשרד, בני דרייפוס בסקירה על תוכניות המשרד. בשנה שעברה הוגרלו כ-26 אלף יחידות דיור לזכאים, השנה המספר אמור לגדול במקצת ל-26,150. גם במספר הזוכים שיחתמו על חוזי רכישה אמור להיות גידול השנה, מ-13 אלף ב-2018 ל-14,200.

במשרד מסרו כי כ-1,250 דירות נרכשו בקדנציה הנוכחית, בעלות של כ-1.5 מיליארד שקל, שופצו ואוכלסו יותר מ-600 דירות שעמדו ריקות והוקצו 7% מסך הדירות במחיר למשתכן לטובת הדיור הציבורי. עוד במשרד מעריכים, כי בעוד שב-2018 היו 2,247 דירות בדיור הציבורי, את השנה הנוכחית יסיים המשרד עם 300 דירות נוספות

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה בניית 12 אלף יחידות דיור בתא

עומדים ביעדים: הוועדה שהוקמה לזרז אישורי בנייה אישרה אשתקד כ-60 אלף יחידות דיור