חדשות    

מס שבח – הגבלת תקופת הפטור במכירת דירה בירושה

עדכון – לא יוטל מס שבח על דירות בירושה

למדריך מס שבח המלא

תוכנית כחלון  להגברת התחרות בשוק הדירות והורדת מחירי הדירות, נוגעת בין היתר גם בשינויים במס רכישה ומס שבח. מס רכישה יעלה ל-8% על דירה שמחירה עד 4.8 מיליון שקל (בעבר מס רכישה היה 5% עד 7% ) ול-10% לדירה שמחירה עולה על 4.8 מיליון שקל (בעבר בין 8% ל-10%).

במקביל, הופחתה תקופת ההמתנה המותרת למשפרי דיור. עד עכשיו מי שרכש דירה ומכר את דירתו הקודמת בטווח של עד שנתיים לא נחשב כמחזיק שתי דירות ולכן שילם מס רכישה מופחת. מעכשיו הטווח מצטמצם לשנה.

השינויים במס רכישה קריטיים וניתחנו אותם כאן. השינוי במס שבח הוא פחות משמעותי – כיום (לפני יישום התוכנית) הפטור ממס שבח על מכירת דירות מירושה אינו מוגבל בזמן. כלומר, הירושה יכולה להתממש לדוגמה בשנת 2000 והיורשים יכולים למכור בפטור ממס בשנת 2015. זה עומד להשתנות – טווח הזמן הניתן למוכרים למימוש הדירה בפטור ממס שבח הוא שנתיים, אחרת יהיה חיוב במס שבח. כלומר, קיבלתם בירושה דירה בשנת 2015, אתם צריכים למכור אותה עד שנת 2017 באם אתם רוצים ליהנות מפטור ממס שבח. אחרת, יהיה צורך לחשב את הרווח (ביחס למועד הרכישה המקורי) ולשלם מס על רווח זה.

מה יקרה בעקבות יישום שינוי פרק הזמן ליורשים? שוק הדירות לא ישתנה מהקצה אל הקצה, אבל יש למהלך הזה משמעות.  היורשים בעצם יהיו חייבים (אם הם רוצים ליהנות מפטור ממס שבח) למכור את הדירה מהר, וזה יביא לכך שבאופן מהיר מלאי הדירות שיוצאו לשוק יגדל. האמת, אולי השינוי הזה באופן שוטף לא יהיה מאוד דרמטי, אבל בשלב הראשון שבו יאלצו יורשים רבים למכור את הדירה שבירושה, זה עשוי להביא לגל של דירות לשוק.  מלאי דירות גדול יותר משמעותו היצע גדול יותר, משמעותו יכולת טובה יותר להתמודד עם הביקושים. זה הא' ב' של כלכלה פשוטה – מגדילים היצע, הביקושים נרגעים,  וזה עשוי להתבטא גם במחירים – או בבלימת המחירים או אפילו בירידת מחירים.