חדשות    

משבר ענק בתיירות? הממשלה תיתן פיצוי עקיף בלבד

עם מערכת בחירות שלישית בתוך פחות משנה, וגירעון שממשיך לגדול, הדבר האחרון שממשלת ישראל הייתה צריכה זה קורונה, המגביל את הטיסות ואת ענף התיירות בכללותו.

היום מתקיימת ישיבה הראשונה של ועדה בין-משרדית בהשתתפות שר התיירות יריב לוין ונציגי האוצר. הוועדה  תדון בפיצויים פוטנציאליים לענף התעופה והתיירות. החשש המרכזי הוא שהפגיעה תידל אם המשבר יתארך, ופגיעתו עלולה לגרום לנזקים עקיפים וישירים של מיליארדי שקלים. לפני הקורונה ענף התיירות היה אחד הענפים הצומחים בארץ.

לעת עתה ידוע כי הפיצוי לא יכלול סיוע כספי ישיר, אלא רק סיוע עקיף. מה זה אומר? דחיית תשלום אגרות ותשלומים למדינה, סיוע לשיווק לעידוד הטסים מישראל ואליה, בתיאום עם הנחיות שיפרסם משרד הבריאות. אך לא יינתן פיצוי כספי.

עם זאת, אם משבר הקורונה יימשך ואף יחריף ייבחנו צעדים נוספים, התלויים בהתפתחויות  הפוליטיות. מדובר בפגיעה בהכנסות של כ-22 מיליארד שקל ב-2018 והכנסות כנראה גבוהות יותר ב-2019. כמו כן צפויות להיפגע הכנסות חברות התעופה הישראליות ונתב"ג, לצד תעשיית המלונאות והתיירות בכללותה. בינתיים כבר הודיעו על פיטורי עובדים באל על וארקיע, לא רק על הרקע הקורונה אבל זה מוסיף למשבר. עוד נודע על פיטורים מתוכננים בישראייר, עשרות אלפי עובדי מלונות ילכו הביתה ואלפי סוכני תיירות צפויים לצאת לחופשה ללא תשלום.

ענף המלונאות העביר נייר עבודה לשר התיירות שלפיו "ההפסד בגין עצירת התיירות מכלל מדינות הקורונה מוערך בכ־100 מיליון שקל לחודש". התאחדות המלונות מזהירה כי "הסיכון בירידה בתפוסה של 15% נוספים הוא פיטורי 10,000 עובדים וסגירת חלק מהמלונות״.

25.8 מיליון לינות במלונות התיירות בשנת 2019. מהם 47% לינות של תיירים

המדינה ששוברת שיאי תיירות היא… מצרים

רמי לוי תיירות – זה משתלם?