מדריכי בנקאות    

משיכה מכספומט – כדאי למשוך בבנקים (אחרת זה יקר!)

משיכה מכספומט – מהיכן אתם מושכים? עדיף מהבנק שלכם, אחר כך מבנקים אחרים ואם אין ברירה – מגופים חוץ בנקאיים.

יש בארץ 5,600 כספומטים ומתוכם 65% לא שייכים לבנקים עצמם, אלא מתופעלים על ידי גופים חוץ בנקאיים. הגופים האלו לא כפופים לפיקוח על הבנקים, הגופים האלו כפי שאמר ח"כ איתן כבל יו"ר הוועדה לכלכלה כאילו מצמידים את האקדח לרקה של המושך –  "זה כמו שוד, מאז שהוציאו את הכספומטים מהבנקים, תעריפי העמלות זינקו הם מגיעים ל-7-8 שקלים למשיכה, ויש מקומות שסכום המשיכה מוגבל והלקוח צריך למשוך כמה פעמים וכך העמלה גדולה עוד יותר, כתלות במספר המשיכות".

העמלות האלו גבוהות משמעותית מהעמלות של הבנקים, וזה מבטא את חוסר הבנה של בנק ישראל. בבנק המרכזי סברו שהוצאת הכספומטים מהבנקים יגרמו להאצת התחרות ולהורדת המחירים. "חשבנו שהשוק החוץ בנקאי יגביר תחרות", אמרה חדה בר המפקחת על הבנקים, "אך הוא רק העלה מחירים.  זה לא באחריותנו, אין לנו פיקוח על המכשירים החוץ בנקאיים. בבנקים המחירים נמוכים משמעותית במקרים מסוימים העלות היא אפס

"הבנקים מגדילים כל שנה את כמות הכספומטים והם מתכוונים להגדיל עוד. היחס עומד להשתנות". אבל, הבנקים מגדילים את היקף הכספומטים היכן שכדאי להם, ולא תמיד זה בהתאם לצרכים של הלקוחות. במרכזי קניות רבים הבנקים הוציאו את הכספומטים שלהם ונכנסו החברות החוץ בנקאיות הלא מפוקחות.