שוק ההון    

משקיעים בנדל"ן בארצות הברית? רשות ני"ע אומרת שעובדים עליכם

ענת גואטה, יו"ר רשות ני"ע צילום: ענבל מרמרי

רשות ני"ע מצאה הטעיות שונות שעושות חברות נדל"ן מסוימות להשקעה בארצות הברית ובהן הצגת היתר כהמלצה, החסרת מידע ושימוש בתשקיף של חברות מפוקחות

עם השנים, ובמיוחד לאחר משבר הנדל"ן בארצות הברית ועליית מחירי הדירות בישראל, הפכו השקעות הנדל"ן בארצות הברית ליעד אלטרנטיבי. כמובן חברות ההשקעות שיווקו את הנכסים בצורה אגרסיבית, עכשיו הרשות אומרת שהמסרים שלהן לא נכונים.

רשות ניירות ערך, בראשות ענת גואטה, מזהירה מפני פרסומים מוטעים של החברות המציעות לציבור השקעה בניירות ערך, שלא מיועדות להירשם למסחר בבורסה.

מדובר בחברות הפועלות לרוב בתחום הנדל"ן, כמו קרן הגשמה, HAP ואינטו, ושנעזרו בפלטפורמות שיווק שונות, בהן אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות, כתבות בתקשורת, פרסומות בטלוויזיה, ועוד.

ברשות ני"ע אומרים שהמידע שהציגו החברות חלקי, ומצאו כי הפרסומים ניסו ליצור רושם שלפיו ההיתר של הרשות שניתן לאותן חברות משמעו השקעה כדאית, או חמור יותר, שהוא נוגע לפעילות של תאגידים נוספים שלהם אין היתר שכזה מהרשות. מובן ששתי ההטעיות אסורות לפי חוק.

הטעיות נוספות הן החסרת המידע על הסיכון שבהשקעה או דבר מה שמאזן את ההשקעה. הכוונה לפרסומים שבהם פורסמו מצגים חיוביים ונתוני תשואות באופן שעלול להטעות את המשקיעים ולמקד אותו במידע חלקי בלבד. עוד מזהירים ברשות כי על התאגידים אסור לפרסם נתוני תשואות צפויות או נתונים כספיים חזויים של פעילות התאגיד.

עוד מצאו ברשות, כי כמה מהחברות הפרטיות מציגות ניירות ערך על פי תשקיף, ובמקביל מפרסמות הצעות לניירות ערך של תאגידים קשורים. כלומר, החברות משתמשות בתשקיף של החברה המפוקחת כדי לפרסם הצעות פרטיות. ברשות מזהירים את החברות שלא ינצלו את הנתונים שפורסמו בתשקיף לטובת הצעות פרטיות.

"התייחסות במסגרת פרסומים שיווקיים להיתר הרשות מעוררת חשש שהציבור יוטעה לחשוב שההיתר מעיד על איכות התאגיד וניירות הערך המוצעים על-ידו. זאת ועוד, כאשר ההנפקה נעשית על-ידי גורם המבצע במקביל גם גיוסים שאינם מפוקחים על-ידי הרשות, מתעורר חשש שהשימוש השיווקי בהיתר הרשות יוביל את הציבור לחשוב שכלל פעילות הגוף מפוקחת על-ידי הרשות", כך לפי נייר העמדה של הרשות. "לאור האמור, עמדת סגל הרשות היא כי לא ניתן להשתמש באופן שיווקי בהיתר הרשות לצורך הצעת ניירות הערך, ובכלל זאת אין לציין בפרסומים שיווקיים שההצעה היא 'בהיתר הרשות', 'בפיקוח הרשות', 'באישור הרשות', וכדומה. ברשות לא יראו בפרסום כהטעיה אם תצורף, בין היתר, האמירה לפיה ההצעה נעשית 'על פי תשקיף שקיבל את היתר הרשות'".

השקעה בנדל"ן בארצות הברית – מה צריך לדעת?

שכר הלימוד באוניברסיטאות בארצות הברית

רשות ני"ע פועלת להקלה על ייעוץ השקעות המוני