מדריכי דירה ומשכנתא    

מתי נכון לקנות דירה

אין ספק שדירה זו ההוצאה הכי גדולה בחיים, ואכן הרבה בוחרים או נאלצים לוותר עליה בשנים האחרונות. עם זאת, אם אתם נחושים בדעתכם לקנות דירה, הנה כמה עצות בשאלה מתי הזמן לקנות דירה.

יש שני מניעים עיקריים להחלטה, המצב האישי ומצב השוק. אם ההכנסות שלכם עולות ומחירי השוק יורדים, זו הזדמנות טובה לקנות דירה. גם מיקום הדירה משפיע על ההחלטה – עד כמה האזור שבו היא נמצאת הוא אטרקטיבי.

בעלות על דירה מורידה מהראש דאגה מרכזית אחת, אך דירה בבעלות גם מאפשרת פחות גמישות לעומת שכירות, וזה שיקול שצריך לעשות אותו. האם זה אפשרי מבחינתכם?

לאחר שחישבתם את היכולת שלכם לעמוד בהחזרי המשכנתא ובתשלומים הראשוניים על הדירה, כולל עלויות נלוות כמו הוצאות על עורך דין ועל ריהוט חדש, חשבו כמה תוכלו לעמוד בתשלום הארנונה ושאר החשבונות, כולל ועד בית ודמי ניהול. קחו בחשבון שבבתים חדשים למשל דמי הניהול גבוהים יותר.

מבחינת הכנסה אישית, חשבו האם זו תהיה ההכנסה שלכם גם בעתיד? האם הארגון שבו אתם עובדים או הענף שבו הוא פועל עומדים בפני זעזועים? האם אתם רואים את עצמכם באותו מקום גם בעתיד?

בנוסף, בעניין השוק בדקו את הריביות. כעת הריביות נמוכות, אבל מחירי הדיור גבוהים. תוכלו להתעדכן כאן, לראות אם המחירים במגמת עלייה או במגמת ירידה: מחירי הדירות – לאן?

אם החלטתם שיש באפשרותכם לקנות דירה, תצטרכו לבדוק מה המחיר הצפוי לדירה שאתם רוצים, שיקולים אלו גם יחליטו על איכות חייכם בעתיד ולא רק על המחיר. מובן שהפרמטר הראשון הוא המחיר, אבל לא רק. כשמרחיבים את המשפחה, הרבה זוגות רוצים קרבה להורים וזה שיקול שיכול לייקר או להוזיל את הדירה.

שיקול אחר הוא קרבה למוסדות ציבור, מסחר ומוקדי בילוי. כל אלה צפויים להעלות את מחיר הדירה בכמה אחוזים, בתנאי שהדירה לא קרובה מדי למוקדי הרעש.

כמובן שיש עוד גורמים שחייבים לבדוק, כמו מצב התשתיות, אל תסתפקו בהבטחה של המוכר, התייעצו עם אנשי מקצוע משלכם. כמו כן מה שנראה עכשיו הוא לא מה שיהיה אחר כך, אולי בדיוק מולכם מתוכנן גורד שחקים?  אולי בית ספר? אולי יש פרויקט תמ"א? אתם יכולים לקבל את המידע בתב"ע.

אם כן, יש המון גורמים שמשפיעים הן על חייכם והן על המחיר. אם אתם לא בטוחים, אפשר לגור באזור או בנכס בשכירות לפני קבלת ההחלטה.

כל זה נכון לגבי דירות למגורים וכן לדירות להשקעה, אך עבור דירות להשקעה תצטרכו עוד מדדים, כמו מחיר נמוך ופוטנציאל השבחה, לצד פוטנציאל שכירות ומיסוי מיוחד שיש על משקיעים שרוכשים יותר מדירה אחת.

קראו עוד כאן:

פחות משפחות צעירות יכולות לקנות דירה

להשקיע בבורסה או לקנות דירה?

"זה הזמן לקחת משכנתא ולקנות דירה"