מדריכי השקעות    מדריכי קרנות נאמנות    

ניהול תיקים = ניהול דרך קרנות נאמנות

מעודכן ל-08/2021

ניהול תיקים בפועל נעשה ברוב בתי ההשקעות דרך רכישת קרנות נאמנות, כלומר ניהול דרך קרנות נאמנות.  הלקוח אולי מצפה לניהול אישי ובחירה ספציפית של השקעות המיועדות והמתאימות לו, אבל המציאות שונה. זה עדיין לא אומר שזה לא טוב, או לא נכון – במקום לבחור לתיק ההשקעות מניות ואג"ח בוחרים (אחרי שבודקים את הפיזור הנכון ללקוחו בין מכשירים סולידיים למכשירים מסוכנים) את הקרנות נאמנות המתאימות של בית ההשקעות.   

ברוב התיקים הקטנים והבינוניים בתי ההשקעות רוכשים קרנות נאמנות של בית ההשקעות. הדרך הזו – ניהול דרך קרנות נאמנות, לגיטימית, אבל מעט בעייתית – בית ההשקעות מנפח את היקף נכסיו (פעם אחת במסגרת ניהול התיקים ופעם שנייה במסגרת קרנות הנאמנות). בדרך הזו בית ההשקעות לכאורה  מגדיל את הכנסותיו, אבל חשוב להבהיר – אין כאן כפל דמי ניהול.  הלקוח משלם דמי ניהול על קרנות הנאמנות שהם לרוב עולים על דמי הניהול בתיקים עצמם.  לדוגמה – נניח שהשקעתם 100 אלף שקל דרך תיק השקעות בבית השקעות ודמי הניהול על התיק הם 0.8%. מנהל התיקים משקיע לכם בקרנות שגובות דמי ניהול של 1.2%.  אתם תשלמו את ה-1.2% ולא את ה-0.8%. כלומר, זה אולי יותר מאשר דמי הניהול של תיק ההשקעות, אבל זה לא כפול.

מעבר לכך, ברכישת קרנות נאמנות דרך תיקים אין עמלת הפצה לבנקים. כלומר בית ההשקעות חוסך את התשלום הזה לבנקים, ובמילים אחרות מרוויח יותר.

אבל, לא צריך כמובן לפסול את השיטה – ניהול תיקים דרך קרנות נאמנות הוא נכון במהות שלו –  אחרי הכל, הלקוח מקבל מה שהוא רוצה, ולרוב זה פיזור על פני אפיקי ההשקעה. קרן של בית השקעות היא סוג של תיק מנוהל, ואם הלקוח מעוניין בהרכבים  שונים של תיק (אג"ח לצד מניות, לצד דולר וכו') אפשר להרכיב לו את זה בדיוק דרך קרנות נאמנות, ואולי אין בכלל טעם ליצור לו תיק השקעות עם מניות ואגרות חוב ופיקדונות ספציפיים.  מעבר לכך, בהשקעה דרך קרנות יש יתרון מיסוי – מגלגלים למעשה את המס לשנים הבאות (דחיית מס) – הפעולות דרך הקרן עצמה פטורות (מכירת ניירת ערך ברווח פטורה), ורק במימוש הקרן נאמנות עצמה על ידי המשקיע יש אירוע מס, בעוד שאם הכסף היה מנוהל דרך תיק השקעות, הלקוח היה ממוסה בעת מכירת המניה שבתיק.

היקף ניהול התיקים מסתכם בכ-250 מיליארד שקל, רוב הכסף מנוהל לגופים גדולים – חברות, ארגונים, מוסדות ועוד; כ-100 מיליארד שקל מנוהלים ללקוחות פרטיים , הרוב הגדול דרך בתי ההשקעות. סדר גודל של 15% מהסכום הכולל של התיקים מנוהל בקרנות, אבל בהינתן שהתיקים הגדולים כמעט ולא מנוהלים דרך קרנות, מתקבל שחלק משמעותי מהתיקים לפרטיים מנוהל דרך קרנות. בפועל, בתיקים שנחשבים קטנים – עד 1 מיליון שקל רוב הכסף מנוהל דרך קרנות נאמנות.

ניהול תיקים – כל מה שצריך לדעת