תוכן ממומן    

סוגרים שנת מס: כל הדרכים למקסם את כספי החיסכון לעצמאים

קרדיט Shutterstock

בסוף שנת כספים צריך לטפל גם בחיסכון לעתיד. כדי לעודד עצמאים לעשות זאת ישנן הטבות רבות שכדאי להכיר ולנצל. באמצעות 4 פעולות פשוטות תוכלו גם אתם לסגור את השנה ולהתחיל שנה חדשה ברגל ימין

חודש דצמבר הוא חודש מאתגר עבור כל עצמאי ובעל עסק. מעבר לתפעול השוטף של העסק ולמשימות הרגילות של שיווק, שירות לקוחות, ואספקת השירות או המוצר שהעסק שלכם מתמחה בו, נוספות בחודש הזה משימות מיוחדות לקראת סגירת שנת הכספים. 

בין אם יש לכם חנות נעליים בקניון, אתם יועצי שיווק או מעצבים גרפיים שעובדים בעיקר מהבית, או שאתם בכלל נותנים שירות כטכנאים או אינסטלטורים שמתרוצצים בין בתי הלקוחות מבוקר עד ערב, גם אתם צריכים להיערך לסגירת שנת המס. זו שעתם הגדולה של רואי החשבון ששולחים ללקוחות רשימת משימות ותזכורות על ספירת המלאי, החשבוניות האחרונות ושאר המסמכים שצריך להעביר אליהם כדי שהכל יירשם בספרי החשבונות עוד בשנת הכספים הנוכחית. בין ספירת מלאי לסגירת הספרים חשוב לזכור לבצע גם ארבע פעולות שיעזרו לכם למקסם את החיסכון שלכם בקרן הפנסיה, בקרן ההשתלמות או באפיקי חיסכון נוספים כדי לדאוג גם לעתיד שלכם.

1. מפקידים עכשיו לחיסכון הפנסיוני כדי שיהיה מי שידאג לנו בעתיד

אם עדיין אין לכם קרן פנסיה או חיסכון פנסיוני אחר – חשוב לדעת שגם עצמאים מחויבים לחסוך לפנסיה לפחות את המינימום הנדרש בחוק: 4.45% מההכנסה החייבת שלכם, בסכום שעד מחצית השכר הממוצע במשק, ו-12:55% מההכנסה החייבת שלכם בסכום שמעל מחצית השכר הממוצע, ועד השכר הממוצע במשק.

על ההפקדה לקרן הפנסיה, בשיעור של 16.5% מההכנסה החייבת שלכם בסך הכל, תוכלו לקבל הטבות מס נרחבות. חלק מההטבות ניתנות בצורה של ניכוי מס, כלומר, הקטנת ההכנסה החייבת במס בהתאם לגובה ההפקדות שבוצעו ועד התקרה בחוק. הטבות נוספות ניתנות בצורה של זיכוי מס בגובה 35% מההפקדה לפנסיה. ככל שתפקידו יותר כשאתם צעירים יותר, כך תוכלו לחסוך יותר לאורך השנים באמצעות אפקט הריבית דריבית. 

גם אם יש לכם קרן פנסיה חשוב להפקיד לקרן עד סוף חודש דצמבר כדי שההפקדה תירשם לזכותכם בשנת הכספים הנוכחית. בכל שלב, כדאי להשוות ולבדוק שאתם מקבלים תנאים משתלמים בקרן הפנסיה שלכם בדומה לקרן הפנסיה הנבחרת – אחת מקרנות הפנסיה שנבחרו כקרנות ברירת מחדל.

2. מפקידים לקרן השתלמות – כי חבל לא לנצל הטבה כל כך משתלמת

3. אמנם אין חובה להפקיד לקרן השתלמות כמו לקרן הפנסיה, אך קרן השתלמות מציעה לעצמאים את אחד מאפיקי החיסכון המשתלמים ביותר. בניגוד לעובדים שכירים התלויים במעסיק שיסכים לפתוח עבורם קרן השתלמות – עצמאים יכולים לפתוח לעצמם קרן השתלמות. אחרי הכל, אתם הבוס. 

עבור הפקדה לקרן השתלמות של עד 4.5% מההכנסה החייבת שלכם ועד התקרה בחוק תוכלו לקבל ניכוי ממס הכנסה. בנוסף, הפקדות שעד תקרה שנתית של 18,480 ש״ח יהיו פטורות מתשלום מס רווחי הון בעת המשיכה. בניגוד לקרן הפנסיה בה החיסכון מיועד לגיל הפרישה, את כספי קרן ההשתלמות תוכלו למשוך כבר לאחר שש שנים, ואפילו עוד קודם לכן בנסיבות מסוימות.

4. מפקידים לקופת גמל להשקעה בשביל התשואות ולא פחות חשוב – הנזילות

למה כדאי להפקיד לקופת גמל להשקעה? כדי להשיג תשואה על מה שאפשר מבלי לפגוע באפשרות להשתמש בכסף מתי שנצטרך. אם היתה לכם שנה טובה בעסק ואם יש לכם אפשרות לחסוך עוד, כדאי לשקול להפקיד את הכסף בחיסכון כדי שהכסף לא יתבזבז סתם ויבלע בהוצאות השוטפות.

חיסכון כזה יוכל לשמש אתכם בעתיד להגדיל את העסק, לגשר על תקופות חלשות יותר, או לכל מטרה אחרת שתבחרו. החיסכון בקופת גמל להשקעה זמין לכם למשיכה מתי שתבחרו והיא גם מאפשרת ליהנות מניהול השקעה מקצועי לצד גמישות מקסימלית בבחירת מסלול ההשקעה שמתאים למטרות שלכם.

5. משקיעים גם בתיק ניירות ערך? אל תשכחו לבדוק אם יש הפסדים שניתן לקזז

אם יש לכם בנוסף גם השקעה בניירות ערך, דרך הבנק או בתיק השקעות המנוהל בבית השקעות, חשוב לבדוק מה המצב בתיק לקראת סוף שנת הכספים ולהחליט אם יש הפסדים שכדאי לממש כדי לקזז רווחים שמימשתם ולהקטין כך את גובה המס שתידרשו לשלם על כך.

נכון, סוף השנה הוא זמן של סגירות ובדיקת תמונת המצב של השנה החולפת בעסק שלכם, אך חשוב שלא להזניח גם את העתיד שלכם. באמצעות ארבע הפעולות הללו תוכלו לוודא שאתם חוסכים ככל שניתן לטובת העתיד.

נכתב ע״י דסי ניר

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.