חדשות    

סיכום 2009 בתעשיית תעודות הסל: צמיחה של 56% ל-47 מיליארד שקל; קסם עדיין שולטת

היקף הנכסים שמנהלות תעודות הסל של כל השחקנים בשוק מסתכם, בסוף 2009, ב-47 מיליארד שקל –  56% יותר מהיקף הנכסים בסוף שנת 2008, אז ניהלו תעודות הסל 30 מיליארד שקל.  גידול מרשים שמיוחס לגיוסים בגובה 8.7 מיליארד שקל ובעיקר לרווחים מנכסים שנוהלו בתעודות הסל.

חברת קסם שנשלטת על ידי אקסלנס ומנוהלת על ידי אבנר חדד ובועז נגר, מנהלת נכסים בהיקף של 15.7 מיליארד שקל – 32% מתעשיית תעודות הסל. קסם הגדילה את כוחה בשנת 2009 גם בזכות גיוסים וגם דרך רכישת תעודות הסל של פריזמה. שנייה לקסם – תכלית שמנוהלת על ידי איל סגל ודוד אללוף. תכלית מנהלת 12.1 מיליארד שקל וחלקה בשוק – 24.6%.  במקום השלישי בתעשייה – פסגות עם נתח שוק של 14.1%. פסגות תעודות סל מנוהלת על ידי טל ורדי. במקום הרביעי – מבט של כלל פיננסים. מבט המנוהלת על ידי ליאור כגן מחזיקה ב-12.4% מהתעשייה.

במהלך 2009 בלטה בתעשייה התרחבות בתעודות הסל המתמחות במניות. התעודות שנתפסות כסחירות , נזילות (במשך כל היום) והנוחות גם מבחינת עלויות, משכו כספים משמעותיים מתעשיית קרנות הנאמנות. משקיעים העדיפו להשקיע באינדקסים דרך תעודות סל ולא דרך קרנות נאמנות. אבל בכל הקשור להשקעות באגרות חוב, העדיפו המשקיעים להמשיך ולנהל את כספם דרך הקרנות ולא תעודות הסל. הקרנות מפעילות ניהול אקטיבי באגרות החוב , להבדיל מהניהול הפסיבי בתעודות הסל וכנראה על רקע זה, העדיפו המשקיעים את הקרנות האגח"יות. כך או אחרת, תעשיית התעודות בגידול מואץ ביחס לתעשיית הקרנות, ואם המצב בעולם יחלחל לכאן הרי שהמגמה הזו תימשך, והפער בין היקף תעודות הסל להיקף הקרנות ילך ויקטן. נכון לעכשיו הקרנות מנהלות 129 מיליארד שקל, לעומת 47 מיליארד שקל בתעודות הסל.