קריירה    

עבודה בזמן קורונה – המנהלים פורחים, העובדים מותשים

צילום: אתר מיקרוסופט
מעודכן ל-04/2021

המגיפה שינתה לחלוטין את עולם העבודה כפי שהכרנו אותו – לטוב ולרע ■ במיקרוסופט החליטו לבדוק כיצד השפיעו השינויים על העובדים וחשפו – מי נהנה מהקורונה ומי שילם מחיר כבד

מגפת הקורונה נפלה עלינו במפתיע ושינתה סדרי עולם בן לילה ממש. מחקר של חברת מיקרוסופט שנועד לבדוק את ההשפעה של המעבר לעבודה מרחוק, מגלה מי פרח בתקופת הקורונה ומי נאלץ להיאבק כדי לשרוד.

המחקר המקיף כלל כ-30 אלף עובדים מעשרות מדינות ברחבי העולם, וממצאיו מעלים כמה תובנות מעניינות על התהליכים שעבר שוק העבודה מאז המעבר לעבודה מהבית ובכפוף להגבלות. אולם המסקנה המרכזית היא כי מרבית העובדים לא קיבלו בברכה את השינויים ודיווחו על קושי רב – כשהיוצאים מהכלל הם המנהלים.

מן התשובות מסתבר כי רוב העובדים – ללא הבדל גיל, ותק או מצב משפחתי – חשו שהם שורדים בקושי. אולם בניגוד לרוב הסובל, המנהלים הבכירים דיווחו דווקא על שביעות רצון מהתנאים החדשים; כ-60 אחוז מהם אמרו שהם 'משגשגים' בתקופה זו.

אחד המדדים שהשפעתם נבדקה הייתה הגמישות בשעות העבודה. כאשר עובדים מהבית גמישות היא שם המשחק, אך מסתבר שיש לכך מחיר. למשל, כשהעובדים צריכים לקחת הפסקה כדי להגיש ארוחה לילדים או לבצע איזו מטלה בבית – הם מפצים על כך בעבודה אל תוך הלילה.

רבים מהמשיבים דיווחו על תחושה של אובדן גבולות – 'הבוס שלי חושב שזה תקין להעיר אותי בשבע בבוקר ובמקביל לצפות ממני להיות זמין עד שמונה או תשע בערב", אמר אחד מהם. יותר ממחצית ממשתתפי המחקר סבורים כי הם עובדים יותר מדי וכמעט 40% אמרו שהם "מותשים".

זאת ועוד, למעלה מ-40 אחוז מהעובדים שהשתתפו במחקר הודו כי עלתה בלבם המחשבה לעזוב את מקום העבודה הנוכחי שלהם.

העבודה מהבית, כללי הריחוק החברתי, חוסר הוודאות והלחץ שיצרה התפרצות הקורונה כל אלה מובילים לשחיקה. כשני שלישים מהעובדים הצעירים, עד גיל 25, העידו על עצמם כי הם 'שורדים' או 'נאבקים לשרוד' בתנאי העבודה בזמן הקורונה וכך גם 67% מהרווקים. גם עובדים חדשים, שהתחילו את עבודתם בזמן המגיפה העידו על רמות שחיקה גבוהות.

בממוצע, 38% עובדים שאינם מנהלים השיבו כי הם 'משגשגים' בתקופת הקורונה, 23% פחות בהשוואה למנהלים.

"בדד אשב"

מהמחקר עולה כי בין הסובלים ביותר בלטו עובדים מדור ה-Z . אלה נמצאים פחות זמן בשוק העבודה וחוו את המשבר בתחילת דרכם התעסוקתית כשעוד לא הספיקו להתקדם. עובדים צעירים דיווחו כי הם מתקשים בעיקר להביע את דעתם או להצליח להישמע בעת שיחת ועידה או פגישת זום. כמו כן הם הודו שקשה להם להרגיש רגשות חיוביים כמו התלהבות ו'חיבור' למקום העבודה.

סגן נשיא מיקרוסופט ג'ארד ספאטארו אמר בעקבות המחקר ותוצאותיו כי נראה שהמנהיגים נמצאים בנתק מהשטח. סיבה אחרת לדעתו לתחושות הקשות ולשחיקה שחווים העובדים היא העבודה הרבה יותר ותחושת אובדן הגבולות.

לפי הנתונים שאספה מיקרוסופט, הזמן שמוקדש לפגישות עבודה עלה ב-150 אחוז לערך. הפגישות התארכו ב-10 דקות בממוצע ומס' הצ'אטים גדל ב-45 אחוז, מהם 42% נשלחים לאחר שעות העבודה הרגילות.

זכויות עובדים בימי קורונה – בידוד ועוד