משפט    קריירה    

פיטורים על רקע פוסט ברשת חברתית – האם זה מותר?

מעודכן ל-03/2020

כתבתם את דעתכם בפייסבוק בעוד המעסיק חשוף אליו, כתבתם פוסט פרובוקטיבי או בדיחה שלא הובנה, האם יש עילה לפטר אתכם? כביכול לכל מעסיק הזכות להעסיק ולפטר את מי שהוא רק רוצה, אם מדובר בכספו האישי. אלא שחוקים נגד אפליה אינם מאפשרים זאת, וגם פיטורים על רקע פוליטי ה םאפליה. אבל מה לגבי מי שתפקידו ייצוגי או עובד מדינה, לא מדובר בפגיעה במעסיק עצמו?

פגיעה במעסיק או במקום העבודה

ההחלטה לפטר עובד בשל פרסום ברשת החברתית  תלויה בטיב הפרסום, אם בעצם פרסום הפוסט קיימת פגיעה במעסיק או במקום העבודה, למשל אם פוסט היווה הפרת חובת סודיות או אם אותו פוסט מהווה פגיעה בשם הטוב של מקום העבודה. רק במקרים בהם העובד פגע במקום העבודה בדברים שפרסם ברשת החברתית, המעסיק יוכל לפטרו.

פיטורי עובד  וגם סנקציות אחרות  בשל התבטאות שלו ברשתות החברתיות, מחוץ למקום העבודה שאינם פוגעים בשם הטוב של מקום העבודה ואינם מפרים חובת סודיות, אינם חוקיים.

פיטורים פוליטיים אסורים אבל…

חל איסור לפטר עובד בשל השקפות פוליטיות. פיטורים על רקע זה הם פיטורים אסורים, אלא אם הפרסום הוכרז על ידי רשויות המדינה כמסכן תקנת הציבור או בטחון המדינה.

שיתוף פוסט,

סתי הדין האזוריים נתנו התייחסות שונה בגזרי דין למקרים שבהם אדם עשה לייק או שיתוף פוסט לבין כתיבת הפוסט בעצמו, המשקפת את עמדתו האישית.

דעות פוליטיות בחוזה

זכותו של מעסיק להחתים את העובד עם קבלתו לעבודה לגבי התבטאויות ברשת, בין אם אישיות שלו ובין אם עשה שיתוף להתבטאויות של אחר, אשר מעלות את הסיכוי לפגוע בארגון. חתימת העובד מיידעת אותו שהדבר יכול להוביל לפיטוריו.

כתיבת פוסט במגזר הציבורי

 עובד המועסק במגזר הציבורי אינו שווה ערך לעובד המועסק בסקטור הפרטי, ולרוב המגבלות שיחולו על עובד ציבור בכל הנוגע להתבטאויות ברשתות החברתיות ובכלל גדולות יותר.

עובד ציבור נדרש להימנע מהתבטאויות שיכולות לפגוע או להעליב בדרך זו או אחרת, חלקים מהציבור שהוא משרת במסגרת תפקידו. מסיבות אלה, גם בתי הדין נוטים להסכים עם גישה זו.

דיבורים על פוליטיקה לא במקום העבודה

אומנם אסור למעסיק להביא לסיום העסקתו של עובד אך ורק בשל הבעת דעות פוליטיות. אך לפי הפסיקה מעביד רשאי לאסור בהודעה מראש על התבטאויות בנושאי פוליטיקה, וחובה על העובדים להישמע לכך במקום העבודה.

יתר על כן, אם דעותיו של העובד פוגעניות יוכל אפילו לקרוא לעובד לשימוע ולפעול על פי כללי דיני העבודה.

לשון הרע

בתי המשפט פסקו בעבר כי פרסומים של עובדים נגד מעסיקיהם ברשתות החברתיות הם לשון הרע. הם הסתמכו על גישת בית המשפט העליון, הממשילה את האינטרנט ל'כיכר העיר', וקבעו כי כשם שאדם יעמוד בכיכר העיר ויוציא לשון הרע על אדם אחר יישא בתוצאות – כך גם דינו של אדם המפרסם דברים בפייסבוק. .

בנק ירושלים מציע 0.5% בשנה; יחסית לבנקים אחרים, זו הצעה נדיבה!

פיטורים ב-HSBC: צפוי לפטר כ-35,000 עובדים לאחר שהרווח ירד בשליש