פיקדונות    

פיקדון צדק – בין 1% ל-1.5% בשנה וחצי ; האם כדאי?

עודד קרביץ, מנהל מחלקת ניהול פיננסי; צילום: יוסי צבקר

מעודכן ל-06/2022

בנק ירושלים נחשב לבנק דומיננטי בהצעות הפיקדונות לציבור – הריביות שניתן לקבל על הפיקדונות, דרך אתר הבנק, הן לרוב גבוהות מאשר בבנקים האחרים. אחד מסוגי הפיקדונות שהבנק מציע הוא פיקדון צדק. מדובר על פיקדון שמאפשר ליהנות מעלייה בריבית בנק ישראל, מצב שאומנם מתרחש בפועל נכון ל-2022, כאשר הריבית בישראל נמצאת במגמת עלייה, אולי אפילו חדה ומהירה, על רקע האינפלציה הגואה. פיקדון כזה יכול לתת מענה למשקיעים שסבורים שריבית בנק ישראל צפויה לעלות. כך הם בעצם מגינים על עצמם מפני עליית ריבית. בפועל גם פיקדונות בריבית משתנה אמורים להגן מפני עלייה בריבית – כאשר הריבית תעלה גם הריבית בפיקדון תעלה. אלא שהפיקדון של בנק ירושלים מציע זאת בשיטה אחרת – הפיקדון מבטיח ריבית שנתית של 1% וריבית מצטברת של 1.5% לכל תקופת הפיקדון שתעמוד על 18 חודשים. במידה וריבית בנק ישראל תעלה מעל לרף מסוים, המצטרפים לפיקדון יכולים ליהנות מריבית גבוהה יותר.

פיקדון צדק מיועד ללקוחות כל הבנקים, והוא מוגבל בזמן. הפיקדון בעצם "רץ" בשני מסלולים במקביל, כשבסוף התקופה בודקים איזה מן המסלולים הניב את הריבית הגבוהה ביותר והוא זה המשולם ללקוח. מסלול ברירת המחדל של הפיקדון הוא ריבית קבועה (מובטחת) – ריבית של 1% בחישוב שנתי המהווה היום את הריבית הגבוהה ביותר המשולמת לפיקדון לתקופה זו לפי התעריפונים של הבנקים השונים. היתרון של הפיקדון הוא אפשרות ליהנות גם ממצב של עלייה בריבית בנק ישראל. כך, במידה ונרשמה עלייה בריבית בנק ישראל במהלך התקופה באופן כזה שמסלול הריבית המשתנה (P-0.9%), הניב תשואה גבוהה מ- 1% בחישוב שנתי, ייהנה הלקוח ממסלול זה, כל זאת ללא ויתור על ריבית גבוהה במיוחד לתקופה.

הפיקדון מיועד לאלה ששוקלים להפקיד לפיקדון בריבית משתנה כדי ליהנות מהאפשרות שריבית בנק ישראל תעלה, אבל לא מעוניינים להתפשר על הריבית במקרה שהריבית לא תשתנה או אולי תרד. בפיקדון צדק בנק ירושלים מאפשר  ליהנות משני העולמות: הבטחת ריבית קבועה ואופציה להרוויח ממצב שבו נרשמת עלייה בריבית בנק ישראל.

עודד קרביץ, מנהל מחלקת ניהול פיננסי בבנק ירושלים ציין: "בתקופה זו של חוסר ודאות והתחלות של שיח על עליית ריבית ברחבי העולם, יש ציבור גדול בישראל שמעוניין להפקיד בפיקדון שייתן לו חשיפה לעליית הריבית בישראל אך מנגד לא מוכן לוותר על תשואה מובטחת. פיקדון צדק מעניק את הריבית הגבוהה ביותר במערכת הבנקאית לתקופה של 18 חודשים ואנחנו מצפים להיענות גדולה מאוד מצד לקוחות".