מדריכי השקעות    

פריטי אספנות ועתיקות – כמה זה שווה והאם כדאי להשקיע?

מעודכן ל-07/2020

לרבים מאיתנו היה בשלב מסוים בחייהם תחביב של איסוף כלשהו, כמו איסוף בולים, מטבעות, שטרות וגם איסוף של חפצים גדולים יותר ועתיקות נדירות. לא כל האוספים נאספו רק במסגרת תחביב. חלק מהאוספים קיוו שכשיעברו השנים הזמן יעלה את ערך האוסף. האם הם צודקים?

הערכת שווי של פריט אספנים

פריטי אספנות שהופכים פופולריים בשנים האחרונות הם שעונים, ריהוט, עתיק, גיטרות עתיקות, ספרים עתיקים ועוד.

הקושי העיקרי עם פריטי אספנות הוא הקושי להעריך את שוויים ונדירותם. אפשר להיעזר בשמאי, אך עלות שמאות לפריטי אספנות מסתכמת במאות שקלים ולרוב זה הסכום שיתגלה שבו מסתכם שווי האוסף.

אבל בכל מקרה כדאי עוד לפני בדיקת השמאי לבדוק היטב את האוסף ולראות אולי מתחבא בו משהו שיש בו חשד לנדירות או לייחודיות. סימן טוב לכך הוא להבחין אם מדובר באוסף חובבני או באוסף מקצועני. אומנם לאוספים של בולים שנלקחו ממעטפות בילדות או מטבעות ושטרות שנאספו בחזרה מחו"ל יש ערך סנטימנטלי, אך הערך הכלכלי שלהם לא רב.

יש לציין שנדירות לבדה אינה מספיקה, הפריט היה צריך להיות נדיר גם בתקופת ייצורו, אם כי לא נדיר מדי כך שלא יעורר עניין, והוא צריך להיות פריט שהיה איכותי כבר בשנת הייצור וכמובן אותנטי. אם פריט מסוים מחביא מאחוריו סיפור מעניין או בעלים מעניין, גם אז ערכו יעלה. כמו כן לעתים אספנים או מפורסמים דוחפים ערך של פריט מעלה.

חנויות אספנים

מי שמכיר את תוכנית הריאליטי האמריקאית "היסטוריה למכירה" ודאי נחשף לסוחרים המעריכים את שווי הפריט, וקובעים אם הוא בעל ערך או גרוטאה. סוחרים אלה הם בעלי עניין, ולכן יש סכנה שיעריכו בחסר פריט יקר. לכן אפשרות טובה היא לפנות לכמה חנויות וסוחרים כדי לקבל מושג ואומדן על שווי הפריט. כדאי שאלו יהיו חנויות שמתמחות באוספים מהסוג שלכם.

אם ההבדל בין ההערכות הוא רק כמה מאות שקלים, סביר שמדובר בערך הריאלי, ולכן יש לפנות למציע הערך הגבוה היותר. אם הצעה אחת חריגה בשווייה כלפי מעלה, אז כן כדאי לגשת לשמאי להערכת שווי. ייתכן שעליתם פה על משהו נדיר.

פריטי אספנות – מה קובע את הערך, עשו זאת בעצמכם

עוד לפני שמגיעים לחנות יש סממנים שנותנים הערכה ראשונית אם הפריט שווה משהו, ובראשם איכות החומר, בעיקר בולים ומסמכים. לספרים עתיקים יש ערך רב בעיקר אם נוצרו לפני המצאת הדפוס. לפריטי אספנות יכול להיות ערך רב אם הם מקושרים לסיפורים היסטוריים גדולים,  אבל זה תלוי. מכתב מנפוליאון יהיה מן הסתם שווה ערך יותר ממכתב מתקופת המלחמות הנפוליאוניות. כדאי גם שיהיו מסמכים לצד הפריט, אם אפשרי.

כשמדובר בבולים, אוסף בתפזורת לרוב אינו בעל ערך גבוה, לעומת אוסף שמור המסודר באלבומים. פריטים יקרי ערך או נדירים נמכרו תמיד באריזות מיוחדות, כך לגבי בולים נדירים, מטבעות או שטרות שהונפקו. את החתימות והחותמות ניתן לאמת בכמה דרכים, בין בקטלוגים ובין באינטרנט. במקרה של גיטרות, לרוב מה שקובע את הערך הוא מי הבעלים ולכמה זמן שימשו אותו.

מתי למכור את פריט האספנים

אם קיבלתם הערכת שווי גבוהה, אל תמהרו למכור את הנכס. אם מדובר בפריט נדיר, ייתכן מאוד שערך הפריט יעלה. כמו כן  מומחים ממליצים לא למכור את כל האוסף אלא לבדוק פריט-פריט ואת שוויו, ודאי לא למסור הכול לאלטע-זאכן, אפילו שלא מדובר באוסף רשמי. ייתכן שיהיו בבית כמה מוצרים ישנים, תמונות וענתיקות בעלי ערך רב.

תשואה על פריט אספנים

תשואה על פריט תלויה בפריט ובעמידות שלו ואין שום ערובה לכלום, אבל אם הפריט נדיר מאוד ועמיד, סביר שהערך שלו שיעלה, ולא מעט. כך ביל גרוס, לשעבר מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם פימקו, סיפר שמכר אוסף בולים נדיר ב-2.1 מיליון דולר ומכר אותו ביותר מ-9 מיליון דולר.

סביבת הריבית האפסית ששוררת כבר שנים אחדות ולא נראה שזה צפוי להשתנות בעתיד הנראה לעין, הפכה את ההשקעות האלטרנטיביות לכדאיות. מדובר על השקעות כמו שעונים עתיקים, יין, יצירות אמנות ועוד. אפילו קמו קרנות ייעודיות להשקעה בתחום, אלא שמדובר בשוק תנודתי במיוחד. בנוסף, לא רק שרוב הקרנות הללו אינן מפוקחות אלא צריך להיפרד מעשרות אלפי דולרים. בשנות השמונים למשל צמחה בועה בשוק איסוף הבולים.

במקרים מסוימים שוק השעונים העתיקים הניב תשואות יפות: השעון היקר בעולם נמכר במכירה פומבית של סותביס ב-1999 תמורת 10 מיליון דולר לאספן אנונימי. זהו שעון כיס עשוי זהב, יחיד מסוגו, מתוצרת חברת פאטק פיליפ שיוצר לפני כ-100 שנה ונקרא Supercomplication. השעון הורכב מ-900 חלקים, ופיתוחו ארך חמש שנים.

משקיע שרכש ב-1992 שעון רולקס מסדרה 6062 ב-37 אלף אירו, קיבל תמורתו ב-2009 445 אלף אירו – תשואה שנתית של 16% בשנה. שעון של פאטק פיליפ נמכר על ידי משקיע אחר במיליון דולר ב-2008 – פי עשרה מהמחיר שאותו שילם ב-1992, תשואה של 15% בשנה.

הבעלים של פריט אספנות

אחד הדברים שהכי משפיעים על ערך של ענתיקות הוא לאו דווקא שנת הייצור ולא רק הנדירות אלא גם, ואולי בעיקר, זהות הבעלים. למשל, אוסף הגיטרות של דיוויד גילמור מלהקת פינק פלויד נמכר ב-21 מיליון דולר. האקדח שבעזרתו התאבד הצייר וינסנט ואן גוך נמכר ב-183 אלף דולר.

רכב אספנות – מה זה, כמה זה עולה, למי מיועד

יש אלטרנטיבה – מה כדאי לדעת על השקעות אלטרנטיביות

השקעה באמנות – אפשרות סבירה לסביבת ריבית נמוכה