מדריכי השקעות    

צ'רלי מאנגר – השותף הפחות מוכר של באפט; ועדיין – אחד מאנשי ההשקעות הטובים בכל הזמנים

מה אמר השותף של באפט על הבטיקוין, על נגזרי האשראי, החוב באירופה ועל עולם ההשקעות בכלל

צ'רלי מאנגר (1924) – הוא משקיע ופילנתרופ המוכר יותר כשותף של וורן באפט בברקשייר הת'וואיי. הוא משמש סגן יו"ר שלה ויו"ר של החברה הבת ווסקו פיננסל. הוא למד מתמטיקה ומשפטים אבל החליט להתמקד בהשקעות

תחילה התמקד ביזמות נדל"ן ואז עבר לחברת השקעות משלו עם  ג'ק וילר. חברה זו הפסידה כ-30%.  אך בשנות השישים והשבעים הקים שותפות השקעות שהניבה לו כ-20% בשנה לעומת 5% שהניב מדד הדאו ג'ונס.

רמת החיים

אבל עיקר פרסומו הגיע לו בגלל השותפות עם באפט. הוא תרם 500 ממניות החברה המשותפת שלהם לאוניברסיטת סטנפורד ואף תרם כספים לאחר רעידת אדמה לשיקום ספרייה.

עולם ההשקעות

מאנגר, בדומה לבאפט, מזהיר מירידת רמת החיים בעשורים הקרובים, כך למשל אמר בכנס בלוס אנג'לס: "אפשר לסמוך על כך שכוח הקנייה של הכסף ילך ויפחת בחלוף הזמן. וכמעט בטוח ש-50 השנים הבאות יהיו קשות יותר מאשר הקודמות".

עוד אמר:

""משקיע שאינו מוכן לאפשרות שתיק ההשקעות שלו יספוג ירידה של 50% בתוך 12 חודשים אחת לכמה שנים — מקומו אינו בשוק המניות. " וסיפר שלו זה קרה פעמים רבות.

 

בדומה לבאפט מאנגר מתרכז במניות ערך: "אנחנו חושבים שההשקעה האינטליגנטית היא השקעת ערך", אומר מאנגר. "מה לכל הרוחות זה צריך להיות אם לא השקעת ערך"?

אבל בניגוד לבנג'מ'ין גרהאם, המשקיע הנבון, מאנגר גרם לבאפט להסתכל על מניות יותר מעל השווי שלהן, משום ש"רבים עושים זאת", לדבריו

ברקשייר

בניגוד לבאפט שאמר שלא היה ממליץ לאשתו על מניות ברקשייר, מאנגר סבר אחרת  וכך אמר על הקרנות המחקות: "אני רוצה להחזיק בברקשייר. אני מבין שקשה מאד לנצח את ההיגיון של הקרנות המחקות, אבל פשוט יותר נוח לי עם ברקשייר".

ביטקוין, אירופה ונגזרי אשראי

את הביטקוין כינה עם גייטס, באפט ואחרים "רעל עכברים". על נגזרי האשראי אמר "פצצות זמן פוטנציאליות ולכנות אותן רעל יהיה עלבון לביב השופכין"

על הפחתת האחזקות באג"ח האירפיות אמר על ראשי אירופה ב-2011:"הם לא קרובים אפילו", אמר מנגר בראיון לבלומברג, "הם צריכים להפסיק לירות בפיל הזה עם אקדח קפצונים"

הבנקים

לאחר משבר 2008 אמר על הבנקים כי אלו ישמשו בכוחם כדי למנוע שינויים בתעשייה:

"זו קבוצת אנשים בעלת השפעה עצומה, ו-90% מההשפעה הזאת מוקצים להשגת כוח וסמכויות שלעולם היה עדיף בלעדיהם",

וורן

על חברו ושותפו וורן באפט אמר: "וורן הוא בחור מיוחד, וגם אני. יש לנו מודל הפעולה המיוחד שלנו. איש אינו עובד כך או נשאר במשחק הזה בחברה גדולה כה הרבה זמן כפי שאנחנו נשארנו, וזה מלמד שיש לנו מודל אחר. וזה מוצא חן בעינינו"

היורשים

ומי היו היורשים של שני הענקים? על כך אמר:

"בהנחה שבאפט עוזב בקרוב, היורשים שלו לא יהיו רק בעלי יכולת רגילה. לדוגמה, אג'יט ג'אין וגרג אייבל הם אנשי ביצועים מוכחים שהתואר ברמה עולמית הוא כנראה לשון המעטה עבורם", כתב מאנגר. ג'אין מנהל את חברת ביטוחי המשנה של ברקשייר, ואייבל מנהל את חברת האנרגיה שלה. הוא אף אמר עליהם שהם מנהלים טובים מבאפט.

ובפשטות

אבל מי שמחפש תזת השקעות מורכבת יתאכזב מפשטות דבריו: תמיד תדאגו שההוצאות יהיו קטנות מההכנסות, "תמיד תחסכו משהו. תשקיעו את העודפים בחשבון עם הטבות מס. לאורך זמן יצטברו שם סכומים אדירים. זה כל כך פשוט!"