זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    חדשות    

רוצים דרכון פורטוגלי? שחיתות במדינה מעכבת את החלום

דרכון פורטוגלי הפך למשאת נפשם של רבים. חברות רבות נכנסו לתחום והפרסומות רבות מספור.  הסיבה היא שדרכון פורטוגלי פותח פתח למעשה לדרכון אירופאי, משום שפורטוגל היא חלק מהאיחוד האירופי. גם רבים הישראלים שבעיקרון זכאים לדרכון. כך גם יוצאי עדות המזרח וגם מעדות האשכנז עשויים להיות צאצאים של מגורשי ספרד.

הסיבה היא תיקון חוק צאצאי המגורשים, המאפשר לצאצאי מגורשי ספרד להגיש בקשה ולקבל אזרחות פורטוגלית היום. 4,000 ישראלם כבר קיבלו את הדרכון הנכסף ועוד עשרות אלפים בהליכים לקבלתו. עם זאת, התנאים הפכו נוקשים יותר.

מכניסת החוק לתוקפו, ועד סוף אפריל 2019, הוגשו ברחבי העולם 45,086 בקשות, מתוכן 32,622 (72%) בקשות מישראל (המובילה במספר הבקשות, לאחר מכן טורקיה עם 5,069 בקשות, וסוגרת את השלישייה ברזיל עם 2,558 בקשות). כך עולה מדו"ח שפירסמה ממשלת פורטוגל ונותח על ידי חוקרים עבור חברת פספורטוגו, שמתמחה בהנפקת דרכונים אירופיים, בדגש על פורטוגליים.

אלא שלצער הישראלים פרשת שחיתות  ברשות האוכלוסין בפורטוגל בחודש האחרון מעמידה בסכנה את הבקשות הרבות לדרכון. בפורטוגל נעצרו יותר מ-20 איש, בהם בכירים ברשות האוכלוסין הפורטוגלית  פקידי משרד האוצר, גורמים בביטוח לאומי, עורכי דין ומפקח שירות החוץ והגבול.

זה רלוונטי לישראלים המבקשים דרכון משום שהחשודים נחשדים שקידמו באופן לא חוקי הליכי קבלת אזרחות וויזות עבודה. בעקבות החקירה ייתכן שאף ישראלים יעוכבו וודאי שתהליך קבלת הדרכון יתעכב.

זו לא פעם ראשונה שנחשפת פרשת שחיתות בפורטוגל בהקשר של אזרחים זרים.לפני כשש שנים נעצרו בכירים ברשות המסים הפורטוגלית עקב הקלות מיסוי שניתנו שלא כחוק למשקיעים ולאזרחים זרים. כמו כן ראש ממשלה לשעבר היה מעורב בפרשת הלבנת הון  ובתרמית מס.

מה אפשר לעשות

אם אתם פונים דרך חברה, אל תסמכו רק עליה, בדקו שהגשתם את כל המסמכים הדרושים על פי החוק הפורטוגלי ולפי ההליך התקין. אפשר גם לבדוק מי עורך הדין בפורטוגל המטפל בתיק ואם הוא מעורב בפרשה, ודאו שקיבלתם קבלה על תשלום האגרה למשרד הפנים הפורטוגלי, ודרשו עדכונים מדי פעם.

מה עושים אם התיק שלכם מעורב בפרשה

במקרה שהתיק שלכם מעורב בפרשה דרשו מהחברה או מהעורך דיין בארץ לספק לכם מידע על פתרונות. בכל מקרה הביאו בחשבון שהבקשה עשויה להיות מטופלת יותר  זמןמהממוצע – שנתייים – ואף יותר משלוש שנים. בכל מקרה, בדקו מראש אם הגורמים המקצועיים אמינים ובקיאים בחוק הפורטוגלי.

רוצים דרכון פורטוגלי: למי מגיע וכמה עולה?

דרכון רומני: מי זכאי, איך מוציאים ומה זה נותן?

רוצים דרכון ספרדי? התכוננו להוציא הרבה כסף