מדריכי בנקאות    

ריביות בנקים בעולם – סקירה השוואתית

מעודכן ל-12/2019

הריבית בישראל כבר שנים נמוכה מאוד וכך גם בעולם הרחב. נראה שיותר מדינות ומוסדות פיננסיים מורידים את הריבית. בחלק מהמדיניות יש ריבית שלילית ובחלק הריביות יחסית גבוהות ונראה שיירדו.

הורדת הריבית נועדה לעודד משקיעים ללוות כסף ובעיקר להשקיע בנדל"ן ובמיזמים אחרים אך גם לעודד את הצרכנים לצרוך יותר על חשבון חסכונות וכך לחזק את הכלכלה. מי שבכל זאת רוצה לחסוך שיידע איפה הריביות הגבוהות, אך צריך לזכור שלצד הריביות יש עוד דברים שמשפיעים על החסכונות, בהם עמלות ומיסים וכן יציבות של המדינות ושל הבנקים, רגולציה ושחיתויות. יש לשקלל את כל זה בבחירת חסכונות מעבר לים.

כבר בשתי מדינות לפחות יש  ריביות שליליות. הבנק הלאומי של שוויץ עם  מינוס 0.75% ריבית, ודיון  בה צפוי בימים הקרובים. מעט מעליה יפן עם מינוס 10%. גם כאן צפוי דיון בריבית החודש. הבנק המרכזי האירופי מאפס ל-0% ריבית וגם ידון בכך החודש. שוויץ לא שינתה את הריבית השלילת מאז 2015 ויפן ואירופה לא שינו את הריבית שלהן מאז 2016.

הריביות הכי גבוהות הן של רוסיה – 6.5%, הודו-  5.15% וברזיל – 5.0%. כולם הורידו ריביות השנה. בישראל הריבית 0.25% ודיון בה צפוי להיות בינואר. הריבית לא השתנתה מאז 2018, אז עלתה ב-15%.  הריבית בארצות הברית היא 1.75% –  זו ירדה לאחרונה באוקטובר והדיון בה צפוי בימים הקרובים. זו גם הריבית בקנדה שהדיון בה צפוי להיות בתחילת השנה.

ריביות נמוכות אפשר למצוא גם באוסטרליה ובאנגליה 0.75% וגם הן סבורות לדון בה בקרוב. הבנק המרכזי של תאילנד הודיע באוגוסט על הורדת ריבית של 0.25% ל-1.50%, ומוקדם יותר הודיע הבנק המרכזי של ניו זילנד על הורדה חדה ומפתיעה של הריבית, בשיעור של 0.5%, לרמה של אחוז בלבד.

יותר מ–30 בנקים מרכזיים ברחבי העולם החלו להוריד את הריבית השנה, בעוד מדינות מנסות לתת לכלכלות שלהן דחיפה לאור החששות הגוברים לצמיחה הגלובלית, סכסוכי הסחר והאיום של ברקזיט. יוצאת דופן היא נורבגיה, שהעלתה ארבע פעמים את הריבית השנה עד שהגיעה ל-1.25%.

הלוואות סטודנטים בארץ ובעולם – וגם על משבר הלוואת הסטודנטים בארצות הברית

כלכלני לאומי – עלייה הדרגתית באינפלציה ובריביות בחו"ל עשויים להביא לעליית הריבית בישראל