קריירה    

רילוקיישן לקנדה: האם כדאי ואיך מוציאים ויזה?

מעודכן ל-06/2019

בשנים האחרונות הפכה קנדה יעד מועדף לישראלים שעוברים אליה למטרות עבודה (רילוקיישן). כיצד מוציאים ויזת עבודה לקנדה? ‏כל המידע על עבודה חוקית בקנדה במאמר הבא

קנדה נתפשת לעיתים כשכנה הפחות מושכת של ארצות הברית, ובהתאם עבודה בה נדמית כפחות אטרקטיבית מעבודה ב"תפוח הגדול", אולם כדאי לדעת שמדובר באחת המדינות החזקות ביותר מבחינה כלכלית (וגם השנייה בגודלה בעולם!).

למדינה היפה הזו יש לא מעט יתרונות ויעידו על כך הישראלים הרבים שכבר עבדו או עובדים בה.

היתרונות של קנדה       

  • קנדה מאופיינת ברמת חיים גבוהה מאוד – דבר שבהחלט בא לידי ביטוי גם במשכורות של העובדים בתחומים השונים.
  • החברה הקנדית סובלנית מאוד כלפי מהגרים בכלל ומהגרי עבודה בפרט. הסיבה לכך היא שחלק גדול מהקנדים הם בעצמם מהגרים או בני מהגרים. טיפוח הרב תרבותיות והקוסמופוליטיות, ובפרט בערים דוגמת ונקובר וטורונטו, מבטיח קבלת פנים נעימה מאוד לכל מי שמגיע מישראל כדי לעבוד במדינה (וגם קבלת ויזת עבודה בקנדה היא קלה יחסית).
  • קנדה מאופיינת ברמת פשיעה נמוכה והיא מקיימת מדיניות רווחה שמספקת שירותים שונים (למשל רפואה) ברמה גבוהה לכל מי שנמצא במדינה – מה שמהווה יתרון עבור מי שמגיע לעבוד במדינה.
  • סיבה טובה נוספת לחפש עבודה בקנדה היא הנופים המרהיבים והאטרקציות התיירותיות המרהיבות שבשטחה. מכיוון שקצת קשה להגיע לקנדה מישראל כתיירים (בגלל המרחק), מהגרי העבודה יוכלו לנצל את פרק הזמן של שהותם במדינה כדי לבקר גם בהרי הרוקי, בעיר העתיקה והקסומה במונטריאול, במפרצים היפיפיים של ונקובר ועוד.

אבל יש גם חסרונות

המרחק – טיסות מקנדה לישראל הן יקרות יחסית ואורכות זמן רב, כך שתדירות הביקורים בארץ בהכרח תהיה נמוכה יחסית, וגם אם הטכנולוגיה הקיימת בימינו מאפשרת שמירה על קשר איכותי עם המשפחה והחברים, עדיין עלולים להיווצר געגועים עזים.

מזג האוויר –בקיץ קנדה נעימה ובסתיו היא נצבעת בגוונים יפיפיים אולם בחורף הטמפרטורות בה צונחות עמוק אל מתחת לאפס, וישראלים המורגלים בשמש חמימה גם בינואר יתקשו להסתגל לחיים תחת שלג, רוחות עזות וטמפרטורות כה נמוכות.

במה אפשר לעבוד בקנדה?

האופציה הרווחת ביותר של עבודה בקנדה היא מכירת מוצרים שונים בעגלות ודוכנים המוצבים בקניונים. רמת החיים של הקנדים כאמור גבוהה, ובהתאם הקניונים הומי אדם וניתן להגיע לרווחים נאים מאוד.

קהל יעד אחר המגיע לקנדה על מנת לעבוד בה הוא מי שכבר נמצאים בעיצומה של קריירה, לאחר שכבר רכשו השכלה וניסיון. השלטונות הקנדיים מעודדים מאוד הגירת אנשי מקצוע בתחומים שבהם קיים מחסור במדינה, וכך למשל אחים ואחיות מוסמכים, רופאים וטכנאי רנטגן יתקבלו במדינה הצפונית בזרועות פתוחות ויוכלו להרוויח סכומים גבוהים מאוד וליהנות מתנאי עבודה טובים.

עוד דרך ליהנות מעבודה בקנדה היא במסגרת הקהילה היהודית: מדינה חיים כ- 375 אלף ישראלים (רובם מרוכזים בטורונטו ובמונטריאול) וגם לא מעט ישראלים לשעבר (בעיקר בטורונטו) – וכך ניתן אישור עבודה בקנדה יאפשר לכם לחיות ולעבוד בקנדה בצורה חוקית, וליהנות מרמת חיים גבוהה ומכל היתרונות ‏שיש לה להציע: נופי טבע פראיים, קניונים ענקיים, נוחות ואיכות חיים שלא מוצאים בכל ‏מקום. לאורך השנים פיתחו ישראלים רבים חיבה עזה לקנדה, וכך הפכה ויזת עבודה ‏בקנדה למצרך מבוקש במיוחד.‏

ויזת תייר לקנדה

אזרחים ישראלים רשאים להיכנס לקנדה למטרות תיירות או לפגישות עסקים ללא צורך בוויזה, אך כדי לעבוד באופן חוקי בקנדה יש להצטייד באישור עבודה. קבלת אישור עבודה בקנדה מותנית בכמה תנאים, בהתאם לדרישות התפקיד. ישנן הגבלות על סוג העבודה, המעסיק, מקום העבודה, משך העבודה וכדומה.

עבודה חוקית בקנדה

בעלי אזרחות קנדית רשאים לעבוד במדינה ללא הגבלות, אך ישראלים ללא אזרחות קנדית מתבקשים להוציא אישור עבודה בקנדה על מנת לעבוד בה באופן ‏חוקי. אישור זה נקרא ויזת עבודה, ובלעדיו כל עבודה בקנדה תיחשב לבלתי חוקית. ישנם סוגים רבים ‏של ויזות עבודה בקנדה, המותאמים לסוגים שונים של עבודות, וכל אחד מהם מקנה אישור עבודה ‏בקנדה לתקופה אחרת. חשוב לציין כי גם ויזת סטודנט (למטרת לימודים בקנדה) ‏מאפשרת לעבוד עד 20 שעות בשבוע באופן חוקי לחלוטין.

ישנם לא מעט ישראלים ‏צעירים שבוחרים לעבוד ללא אישור עבודה בקנדה, ומקווים שמשטרת ההגירה לא תתפוס אותם. ‏בשל גודלה העצום של קנדה הסיכון לתפיסה אכן נמוך, אולם בהחלט קיים. בשנים האחרונות ‏גברה מאוד נוכחותה של משטרת ההגירה במרכזים הידועים כאתרי עבודה בקנדה, ורק אישור עבודה ‏בקנדה יוכל להבטיח לכם עבודה חוקית, ללא דאגות ובלי סיכונים.‏

אם תדאגו להוציא ויזה בצורה מסודרת תוכלו לעבוד בראש שקט, מבלי לדאוג מקנס גבוה, שלילת הוויזה וגירוש מיידי. כדי לעבוד באופן חוקי בקנדה, ישנם סוגים שונים של אישורי עבודה המתאימים גם לסטודנטים ולמטפלים. אם יש בידכם דרכון אוסטרלי או אירופי, תוכלו לקחת חלק בתוכנית לצעירים שכוללת עבודה בקנדה עד שנה. כמו כן, ישנן תוכניות שונות גם לאזרחים ישראלים.

הוצאת אישור עבודה בקנדה

במרבית המקרים, אשרת עבודה בקנדה ניתנת לתקופה מוגבלת. ויזת עבודה היא אינה ויזת הגירה, אך בהמשך אם תרצו להישאר בקנדה, תוכלו להגיש בקשה להוצאת ויזת הגירה.

הטיפול בבקשות לקבלת אישור עבודה בקנדה נעשה בשגרירות קנדה בישראל, ועל כל מועמד לעבור מספר שלבים בדרך להשגת הוויזה המיוחלת: ראשית, יש למצוא ‏חברה חוקית שתצהיר שהיא מעוניינת להעסיק אתכם ותנמק את מניעיה. לאחר מכן, הבקשה תועבר לאישור משרד פיתוח כוח האדם וכישורי עבודה בקנדה (HRSDC). עם קבלת האישור ממשרדי ה-HRSDC ניתן יהיה להגיש בקשה מסודרת לקבלת אישור עבודה בקנדה ולספק את כל האישורים והמסמכים הרלוונטיים.

אשרת עבודה זמנית בקנדה

אם יש לכם הכשרה או ניסיון מוכח במקצוע מבוקש בקנדה, כמו סיעוד, רפואה, הנדסה וכו', ‏תוכלו להגיש בקשה עצמאית לקבלת ויזת עבודה בקנדה. על מנת לקבל ויזת סטודנט לקנדה תתבקשו להציג מסמכים ‏המאשרים קבלה ותשלום מקדמה לאחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה המוכרים במדינה זו, ובשני ‏המקרים (ויזת עבודה או ויזת סטודנט) תצטרכו לעבור ריאיון פרונטאלי בשגרירות.

 

 

כיצד ניתן להשיג ויזת עבודה לקנדה?

תהליך בקשה של ויזת עבודה לקנדה – עבור צעירים המעוניינים לעבוד בחברה מסוימת וכבר קיבלו הצעת עבודה ממעסיק קנדי – כולל מספר שלבים: ראשית, יש להגיש הצהרה של המעסיק שהוא מעוניין להעסיק עובד זר ולנמק את הסיבה לכך שהוא מעוניין דווקא בעובד שאינו קנדי.

לאחר שהמעסיק קיבל אישור ממשרדי פיתוח כוח האדם וכישורי העבודה הקנדי (HRSDC), תוכלו להגיש אתם בקשה לקבלת אישור העבודה. שימו לב שישנם סוגים מסוימים של עבודות שאינם דורשים אישור מה-HRSDC.

על מנת לקבל ויזת עבודה לקנדה יש להצהיר על כך שאין לכם עבר פלילי ושאינכם מהווים איום לביטחונה של המדינה. כמו כן, תידרשו להציג נתונים של חשבון בנק, המעידים על כך שהנכם יציבים כלכלית ומסוגלים לממן לעצמכם את השהות שלכם בקנדה; תעודת יושר מהמשטרה המראה שאתם אזרחים שומרי חוק ואינכם בעלי עבר פלילי; אישור מרופא המעיד שבריאותכם תקינה ואישורים נוספים לפי בקשת השגרירות. לאחר מילוי הטפסים ותשלום האגרה תוכלו לקבוע תור לריאיון בשגרירות קנדה בישראל, על מנת שיאשרו לכם את הוויזה.

במסמכים יש להתחייב לעזוב את שטחה של קנדה לאחר שתסתיים תקופת השהות שהותרה לכם על ידי הרשויות.

תוקף הוויזה

תוקף ויזת עבודה בקנדה נקבע בזמן קבלת האישור והוא תקף בדרך כלל לשנה. עם זאת, קל מאוד להאריך את הוויזה במהלך שהייתכם במדינה. לא רק שההליך הוא קצר וקליל יחסית, אנשים שגרים בקנדה בצורה חוקית יוכלו להגיש בקשה להגירה או קבלת אזרחות כעבור שנים אחדות.

תשלומים על אישור עבודה

בהגשת בקשה לקבלת אישור עבודה לקנדה תדרשו לשלם עלות אגרה לשגרירות. האגרה כוללת את הסכום שאותו נדרש לשלם המעסיק למשרדי ה-HRSDC, בעת הגשת הבקשה להעסיק אתכם, ואת הסכום שיש לשלם בעת הגשת הבקשה להוצאת ויזה.

עבודות בקנדה עם אישור עבודה

בקנדה יש הרבה מאוד אפשרויות עבודה, אולם לא כולן פתוחות לצעירים חסרי ניסיון. מרבית ‏הצעירים שמוציאים ויזת עבודה בקנדה מנצלים אותה לצורך עבודה בעגלות או במכירת ציורי ‏שמן, שני תחומים פופולאריים במיוחד ורווחיים בהתאם. אחרים מעדיפים ‏עבודות כמו שמרטפות, פריצת מנעולים, מלצרות ועוד. בטורונטו, העיר הגדולה ביותר בקנדה, יש לא מעט אפשרויות תעסוקה לצעירים ‏ישראלים בעלי אישור עבודה בקנדה, כיוון שיש בעיר קהילה גדולה של דוברי עברית.

מדריך הרילוקיישן הגדול: כל המידע למי שמעוניין לעבור לגור בחו"ל

היכן מחירי הנדל"ן המנופחים ביותר? אוסטרליה, הונג קונג, קנדה ושבדיה