שוק ההון    

רישיון פצלי השמן של רותם אנרגיה הוכרז כתגלית

מכרה פצלי שמן במישור רותם בנגב תמונה:רא"מ

רישיון פצלי השמן של שותפות רותם אנרגיה מחצבים (רא"מ),  הוכרז כתגלית על ידי הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה.

מהשותפות נמסר כי, על פי הערכת מומחה חיצוני בלתי תלוי, עתודות פצלי שמן בשטח הרישיון נאמדות בכ-245 מיליון טון מהם ניתן להפיק כ-135 מיליון חביות נפט. זוג מתקני ההפקה של השותפות, הפועלת בתחום האנרגיה והסביבה, עתיד להעסיק מאות עובדים וניתן יהיה להפיק בו כ- 1.7 מיליון חביות נפט בשנה במקביל להפקת חשמל בהספק של כ- 30 מגה וואט.

המניה של רותם אנרגיה נסחרת ללא שינוי בבורסה בשער של 95 אגורות למניה המשקף לשותפות שווי שוק של כ-25 מיליון שקל.

פצלי שמן, הם סלע משקע עשיר בחומר האורגני קרוגן. מסלעים אלה ניתן להפיק אנרגיה על ידי שריפתם בתנורים מיוחדים, או דלק נוזלי באמצעות חימום או מיצוי כימי. דלק זה מקביל בתכונותיו לתזקיקי נפט גולמי. את אנרגיית החום ניתן לנצל להסקה, או להפקת חשמל. הפצלים בישראל נחשבים לאיכותיים במיוחד ומכילים כ-90 ליטרים של דלק גולמי בכל טונה של חומר גלם.

הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה הכריז על מרבץ פצלי השמן שבשטח הרישיון של השותפות במישור רותם כעל תגלית. רישיון רותם מזרח, בשטח כולל של למעלה מ-2,900 דונם נמצא בסמוך לאזור התעשייה מישור רותם, באזור יעודי לכריה וסביב מכרה פעיל לפצלי שמן.

מהחברה נמסר, כי תעודת התגלית סוללת את הדרך לחתימה על הסכם הרשאה לתכנון מתקני ההפקה באזור התעשייה הסמוך לשטח הרישיון של השותפות. זאת לאחר שהוועדה העוסקת במתן המלצות להקצאת קרקע בפטור ממכרז באזורי תעשייה שבמשרד הכלכלה החליטה להמליץ לרמ"י  על הקצאת שטח בפטור ממכרז בכפוף בין היתר להעמדת ערבות בנקאית בסך 1.3 מיליון ₪ ועמידה באבני דרך וזאת לאחר הצגת הפרויקט על ידי השותפות בפני משרדי האנרגיה והכלכלה. השותפות הכינה תכנית הכרייה לשטח הרישיון שהענק לה ושוקדת עתה על הכנת תכנית המתקנים באיזור התעשייה.

שותפות רא"מ, שהחלה להיסחר בבורסה של ת"א בשבוע שעבר,  פועלת בתחום האנרגיה והסביבה ומתכננת להקים במישור רותם  מתקנים להפקת נפט. בימים אלה השותפות מקדמת את תכנית העבודה הנדרשת לשם הגעה לסגירה פיננסית להקמת זוג מתקני ההפקה.  לשם הפקת אנרגיה יוזנו מתקני השותפות בפצלי שמן ובכ- 200 אלף טון של פסולת פלסטיק עירונית מדי שנה. זוג המתקנים שיוקם לפי תקני איכות סביבה מחמירים, עתיד להעסיק מאות עובדים וניתן יהיה להפיק בו כ- 1.7 מיליון חביות נפט בשנה, במקביל להפקת חשמל בהספק של כ- 30 מגה וואט. השותפות הוקמה בשנת 2016 על ידי השותף הכללי חברת נורת'ווד – Northwood Exploration Israel  בשליטת משפחת Casella מאוסטרליה. מנכ"ל השותפות הואן ג'אק סבג, ויו"ר הדירקטוריון הוא ד"ר יעקב מימרן – לשעבר הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה.

לאומי ממשיך להמליץ "תשואת יתר" על מניות הגז; חיובי ביחס לסיכוי ליצוא