זכויות עובדים    קריירה    

שי לחג לפסח: מה וכמה מקבלים

מעודכן ל-03/2019

בהייטק מעדיפים לתת מתנות מאשר כסף או תלושים, עובדי אבטחה מחויבים בקבלת שי לחג, ואי קבלת שי לחג לאחר תקופה שבו ניתן יכולה להיחשב הרעת תנאים

אם אתם רוצים לקבל שי חג שווה, כדאי לעבוד בתעשיית הפיננסים, שם השווי הממוצע לשי הוא 450 שקל ו-680 שקל. כך לפי סקר שכלל 278 חברות לא מאוגדות במגזר הפרטי, עם יותר מ-9,5000 עובדים בסך הכול. רק אחריהם עובדי ההייטק, לפי סקר עוקץ מערכות, עם ממוצע של 450 שקל. במסחר ושירותי 280 שקל, במעבדות סלולר 240,  בתעשיית המתכת 210, במוסכים 200, בענף המזון 180 בענף הסיעוד מקבלים 120 שקל בלבד

עוד בהייטק, בענף  שבו מעל 230כ- אלף עובדים – כ-31% יקבלו שי בשווי של עד 400 שקל, ו-4.3% יקבלו עד  200. רוב עובדי ההייטק (74.2%) יקבלו מתנה פיזית, 13.3% יקבלו תווים לרכישת מזון, ו-12.5% יקבלו גיפט קארד.

 בהייטקזון, מועדון הצרכנות של הענף אומרים, יותר ויותר חברות מעדיפות מתנות על פני שובר או תווי קנייה, ומקימות אתרי אינטרנט לבחירת המתנה. הסיבה לפיהם שלמתנה יש גם ממד רגשי. יש מעסיקים שמאפשרים בחירה בין מתנה ותווי קנייה, ואצלם רק רבע מהעובדים בחרו במתנה מוחשית. יש גם אפשרות לשדרוג המתנה בתשלום, אם כוח הקנייה של החברה מאפשר לקבל הנחה .

מהמתנות הפופולריות: שואבי אבק של דייסון,  בלנדר מסוג נינג'ה ומוצרי מטבח של קנווד. נמכרו כ-2,000 מוצרים כאלו בתוספת תשלום של העובד. עוד אוהבים בהייטק מוצרי בית חכם וגאדג'טים. 

נציין כי אין חוק או המחייב לתת שי לחג, וזה לרובע נובע כמחווה של המעסיק או דרך למשוך עובדים. אבל יש מקומות שבהם שי לחג מעוגן  בהסכם קיבוצי או אישי, ואז השי הופך להיות מחייב. כברלא מקבלים מתנות צנועות כמו אריזת שוקולדים, אלא מתנות יקרות יותר המשקפות את התנאים בארגון. לעתים הן אפילו מהוות תחרותבמיצוב של מקום העבודה מול המתחרים.
נציין כי עובדי שמירה פרטיים וקיבוציים  זכאים על פי חוק לקבל שי לחג כספי. ב-2018 עמד הסכום על כ-400 שקל והוא מעודכן מדי שנה בנציבות שירות המדינה. עוד נציין כי אומנם שי לחג  אינו חובה חוקית אך הפסקת שי לחג יכולה להיחשב הרעת תנאים. כמו כן שי כספי מחויב במס אלא שלרוב המעסיק סופג את המס.