זכויות עובדים    

שכר המינימום בענף הבנייה – 5,600 שקל

ענף הבנייה אמנם לא נראה זוהר, אבל מסתבר שהמשכורות בו גבוהות מהרבה ענפים אחרים – השכר הממוצע בענף, והשכר לעובדים וותיקים הוא גבוה מהממוצע (הרחבה כאן)  ומעבר לכך – שכר המינימום בענף יחסית גבוה. בשעה שבכל המשק שכר המינימום הוא 5,300 שקל, שכר המינימום בענף הבנייה הוא 5,600 שקל.

החל ממשכורת דצמבר 2017,  השכר התעריפי המינימלי של עובדי ענף הבנייה ניצב 300 שקל מעל לשכר המינימום המעודכן במשק (הרחבה על שכר המינימום במשק)

 עדכון טבלאות השכר התעריפי של עובדי הבנייה, מתבצע בעקבות כניסתה לתוקף של הפעימה השלישית המעוגנת בהסכם הקיבוצי הענפי, כפי שנחתם בין הסתדרות עובדי הבניין והעץ לבין התאחדות בוני הארץ. נזכיר כי ההסכם אשר נחתם בנובמבר 2015, גם בסיועו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, זכה בהמשך לצו הרחבה לכל ענף הבנייה, התשתיות, צמ"ה, עבודות ציבוריות ושיפוצים, ושיפר באופן ניכר את תנאי ההעסקה של העובדים במקצועות הבנייה, תוך העלאה מדורגת של שכר המינימום בענף והצבתו מעל לשכר המינימום במשק.

כאמור, הפעימה האחרונה המוגדרת בהסכם, נכנסה לתוקף ב-1.12.17 והחל ממשכורת חודש דצמבר, המועברת לעובדים בימים אלו, התעריף השעתי המינימלי של עובדי ענף הבנייה עומד על 30.77 שקל לשעה בדרגה הראשונה, כלומר 5,600 שקל לחודש לעובד במשרה מלאה (בגין 182 שעות עבודה בחודש). לא למותר לציין כי העלאת שכר המינימום בענף הבנייה תשפיע גם על התגמול בשעות הנוספות ותשפר את ההפרשות הסוציאליות, כמו גם את ערך היום לעניין דמי חופשה ומחלה, שיגדלו בשיעור זהה לעליית השכר.

יצוין כי העלאת השכר אינה נוגעת רק לעובדים בדרגה הראשונה, ותורגש בשכרם של עובדים בכל הדרגות בענף הבנייה. כך למשל, על פי טבלאות השכר החדשות, שכר המינימום של עובדי השיפוצים בדרגה 6 יעלה ל-7,210 שקל לחודש ושכרם המינימלי של יתר העובדים, בדרגה השמינית המקסימלית, יעמוד מעתה על 7,500. שכר המינימום ההתחלתי של מנהלי העבודה בענף הבנייה יעמוד מעתה על 10,000 שקל לחודש.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בירך על הבשורה והדגיש כי: "ההסתדרות מחויבת להמשיך בפועלה לחיזוק מעמד עובדי הבנייה, תוך דאגה לתנאי העסקה הוגנים, סטנדרטים מקדמי בטיחות בענף והבטחת ביטחונם הכלכלי של העוסקים בתחום".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, הצטרף לדברי ניסנקורן והוסיף כי: "העלאת שכר המינימום היא בשורה חברתית ראשונה בחשיבותה ואני שמח שבמקביל למועד העלאת שכר המינימום במשק, הצלחנו להביא לעדכון נוסף בשכר העובדים בענף הבנייה. ההסכם שהובלנו, וההעלאה הנוספת בשכר עובדי הענף, עוזרים להגביר את האטרקטיביות של התחום ומעודדים יותר ישראלים להצטרף לעבודה בענף הבניין. בנוסף לכך, חשוב להזכיר כי לצד תנאי העסקה מיטיבים, ההסכם נשען על ערכי השוויון, ומציב רף חדש ואחיד לטיפוח ההון האנושי בענף".