זכויות עובדים    

תושבי פריפריה – מגיעה לכם הטבת מס (גדולה)! אל תפספסו

זיכוי מס הכנסה לתושבי פריפריה

כל ישראלי צריך לשלם מס הכנסה כשהוא מגיע להכנסה בגובה מסוים. כל ישראלי גם רוצה לדעת איך הוא יכול להקטין את נטל המס, כשדרכים עיקריות לעשות זאת הן קבלת נקודות זיכוי או הקלות מס לאוכלוסיות מוגדרות (תמצאו כמה דוגמאות בפורטל השירותים והמידע הממשלתי).אופציה אחרת היא פשוט להתגורר ביישובים שמקנים זיכוי למס הכנסה, יישובים שמוגדרים בתור "פריפריה". הרציונל כאן הוא להעניק את ההטבות כדי לקרב את האנשים (ובעיקר האוכלוסיה העובדת) לאזורי הפריפריה, ובכך לתרום לפיתוח שלה.

אתם מתגוררים בפריפריה ורוצים לדעת האם מקום המגורים שלכם מקנה לכם זיכוי ממס הכנסה, ואם כן – באיזו רמה?

זיכוי ממס הכנסה – פריסה גיאוגרפית

משמעות הזיכוי ממס הכנסה הוא שאנשים עובדים המתגוררים באותם יישובים יכולים לקבל הנחה במס ההכנסה שהם משלמים עבור מה שמוגדר כ"הכנסה מיגיעה אישית", כלומר: משכורת, הכנסות עסק, פנסיה, מענק פרישה מעבודה ועוד. הכלל כאן הוא שלכל יישוב המקנה את הזכאות יש תנאים שונים מבחינת גובה הזיכוי – באחוזים ביחס להכנסה הכללית – ותקרת זיכוי מקסימלית שונה. בנוסף לכך, רשימת היישובים עשויה בהחלט להשתנות אחת לתקופה מסוימת. בשלהי 2015 אישרה הממשלה למשל מפת הטבות מס חדשה, שהגדירה למעשה מחדש את אמות המידה לקביעת הזכאות להטבות, ובפועל הגדילה בצורה משמעותית את מספר היישובים שמקנים קבלת זיכוי.

לפניכם הרשימה הנוכחית (סוף 2016( של הטבות המס:

היישוב/ים שיעור הזיכוי ממס הכנסה מקסימלית לגביה ניתן הזיכוי
·         אבו סנאן, אבו קורינאת, אבו תלול, אדורה, אום בטין, אורים, אחיהוד, איילת השחר, אל סייד, אליפלט, אלמגור, אלמוג, אמירים, אמנון, אניעם, אפק, אשבול, אשכולות, אשל הנשיא, אשרת, בוסתן הגליל, בטחה, ביר הדאג', בירייה, בית הגדי, בית העמק, בני יהודה, בני נצרים, בקעות, ג'ולס, גבולות, גבעולים, גבעת יואב, גדות, גילת, גינוסר, גיתה, גיתית, גלגל, גשור, דייר חנא, דריג'את, הר עמשא, ורד יריחו, זרועה, חגי, חד-נס, חולתה, חוקוק, חזון, חמרה, טבריה, טמרה, טנא, טפחות, יאנוח-ג'ת, יושיביה, ייט"ב, יסעור, כורזים, כחל, כחלה, כליל, כלנית, כנף, כפר הנשיא, כפר חנניה, כפר יאסיף, כפר מסריק, כפר שמאי, כרכום, כרמיאל, כרמל, לבנים, לוחמי הגטאות, לפידות, מבועים, מגדל, מולדה, מחניים, מירב, מכורה, מכחול, מלילות, מלכישוע, מסילות, מסלול, מעגלים, מעון, מעלה גלבוע, מעלה גמלא, מצדות יהודה, מצפה שלם, משמר הירדן, נאות גולן, נגוהות, נווה, נווה זוהר, נטור, ניר דוד (תל עמל), ניר משה, ניר עקיבא, נירן, נס עמים, נתיב הגדוד, סאג'ור, סוסיה, סנסנה, עין אל-אסד, עין גב, עין גדי, עין המפרץ, עמוקה, עמיעד, עמקה, עתניאל, פדויים, פורייה – כפר עבודה, פורייה – נווה עובד, פורייה עילית, פטיש, פני חבר, פעמי תש"ז, פרוד, צאלים, קדמת צבי, קדרים, קלחים, קלע, קצר א-סר, קצרין, קריית ארבע, ראמה, ראש פינה, רביד, רגבה, רוויה, רוח מדבר, רוחמה, רמות, רנן, רשפים, שדה צבי, שזור, שיבולים, שלווה במדבר, שלוחות, שמעה, שמרת, שני, שעל, שפר, שרשרת, תומר, תלם, תלמי ביל"ו, תפרח, תרבין א-צאנע.

 

7% 132,000 ש"ח
אשלים, גונן, טללים, יחיעם, להבות הבשן, מדרשת בן גוריון, מרחב עם, משאבי שדה, נתיב השיירה, עברון, עכו, רביבים, רתמים, שבי ציון, שדה בוקר, שייח' דנון 9% 156,000 ש"ח
אבנת, אילון, אלומות, אפיקים, ארגמן, אשדות יעקב (איחוד), אשדות יעקב (מאוחד), בית הערבה, בית זרע, בית יוסף, בן עמי, בענה, ג'דיידה-מכר, געתון, גשר, גשר הזיו, דגניה א', דגניה ב', דייר אל-אסד, האון, חמדיה, חמדת, טירת צבי, יסוד המעלה, יפית, ירדנה, ירכא, כאבול, כברי, כנרת (מושבה), כנרת (קבוצה), כפר רופין, לימן, מג'ד אל-כרום, מגאר, מזרעה, מחולה, מנחמיה, מסדה, מעגן, מעוז חיים, מעיליא, מעלות-תרשיחא, מצובה, משואה, משכיות, נאות סמדר, נהריה, נווה אור, נווה איתן, נחף, נעמ"ה, סח'נין, סער, עין הנצי"ב, עראבה, פצאל, צפת, קליה, רועי, רותם, רחוב, שדה אליהו, שדה נחום, שדי תרומות, שדמות מחולה, שחרות, שיטים, שעב, שער הגולן, תל קציר, תל תאומים 10% 162,000 ש"ח
דמית, בצת, חניתה, כפר ראש הנקרה, עראמשה 11% 168,000 ש"ח
כפר ורדים 11% 159,120 ש"ח
·         אבירים, אבן מנחם, אבני איתן, אודם, אור הגנוז, אורטל, אילות, אל -רום, אלי-עד, אליפז, אלקוש, אפיק, באר אורה, באר מילכה, בוקעאתא, בית ג'ן, בית הלל, בית שאן, בר יוחאי, ג'ש (גוש חלב), גורן, גורנות הגליל, גרופית, דלתון, דן, הגושרים, הילה, חוסן, חורפיש, חספין, חצבה, חצור הגלילית, טובא-זנגרייה, יהל, יונתן, יטבתה, כדיתה, כמהין, כסרא-סמיע, כפר בלום, כפר גלעדי, כפר חושן, כפר חרוב, כפר סאלד, כרם בן זמרה, לוטן, מבוא חמה, מיצר, מירון, מנות, מסעדה, מעונה, מרום גולן, נאות הכיכר, נאות מרדכי, נוב, נווה אטי"ב, נווה זיו, נווה חריף, ניצנה (קהילת חינוך), ניצני סיני, נמרוד, סאסא, סמר, ספיר, עבדון, עזוז, עידן, עין זיוון, עין חצבה, עין יהב, עין יעקב, עין קנייא, עין תמר, עיר אובות, עלמה, עמיר, פארן, פסוטה, פקיעין (בוקייעה), פקיעין חדשה, צבעון, צופר, צוקים, צוריאל, קטורה, קשת, ריחאנייה, רמות נפתלי, רמת מגשימים, שאר ישוב, שדה אליעזר, שדה נחמיה, שמיר, שניר

 

12% 192,000 ש"ח
·         אביבים, אלוני הבשן, ברעם, דוב"ב, דישון, דפנה, יובל, יערה, יפתח, יראון, כפר רוזנואלד (זרעית), מטולה, מלכייה, מנרה, מעיין ברוך, מרגליות, משגב עם, מתת, נטועה, שומרה, שתולה.

 

13% 198,000 ש"ח
אופקים, נתיבות, רהט 13% 174,000 ש"ח
ערד 13% 162,000 ש"ח
חורה, כסיפה, לקיה, ערערה-בנגב, שגב-שלום, תל שבע 16% 204,000 ש"ח
דימונה, ירוחם 16% 192,000 ש"ח
שלומי 17% 204,000 ש"ח
מצפה רמון 18% 220,000 ש"ח
מגד'ל שמס, ע'ג'ר, קריית שמונה 19% 234,000 ש"ח
אבשלום, אוהד, אור הנר, איבים, ארז, בארי, ברור חיל, גבים, גברעם, דורות, דקל, זיקים, זמרת, חולית, יבול, יד מרדכי, יכיני, ישע, יתד, כיסופים, כפר מימון, כפר עזה, כרם שלום, כרמייה, מבטחים, מבקיעים, מגן, מפלסים, נחל עוז, ניר יצחק, ניר עוז, ניר עם, נירים, נתיב העשרה, סופה, סעד, עין הבשור, עין השלושה, עלומים, עמיעוז, פרי גן, צוחר, רעים, שדה ניצן, שדי אברהם, שדרות, שובה, שוקדה, שלומית, תושייה, תלמי אליהו, תלמי יוסף, תקומה 20% 241,080 ש"ח
אילת

* הזיכוי ניתן רק עבור הכנסות שצמחו או הופקו באילת וחבל אילת בלבד. הרחבה נוספת תמצאו בחוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממיסים) משנת 1985.

10% 238,920 ש"ח

כדי להבין את אטרקטיביות הזיכוי, ניקח את הדוגמא הבאה: אדם שמרוויח מדי חודש סכום של 18,000 ש"ח, ובשנה 216,000 ש"ח, ומתגורר ברמת מגשימים. נעשה כאן חישוב סכמטי ובסיסי מאד על פי המחשבון של מס הכנסה, בלי שלוקחים בחשבון סוגיות מורכבות שמשנות את התמונה (נניח הפרשה לפנסיה), ותוך התחשבות במספר מינימלי של נקודות זיכוי עבור היותו אזרח ישראלי בלבד (2.25). אם העובד היה מתגורר במקום שאינו מקנה זיכוי מס, הוא היה צריך לשלם סכום של 34,498 ש"ח מס עבור ההכנסה שלו. בפועל הוא צריך לשלם הרבה פחות. ההכנסה של העובד גבוהה מהתקרה שהוגדרה לרמת מגשימים (192,000 ש"ח), ולכן החישוב ייעשה באופן הבא: על הסכום שעד התקרה יקבל העובד זיכוי בגובה של 12%, כלומר 23,040 ש"ח (X19200 / 1012 .(את הזיכוי הזה נפחית מסכום המס שאותו אדם אמור היה לשלם ללא הזיכוי של מקום המגורים, כך שנקבל חובת מס של 11,458 ש"ח (11,458=34,398-23,040(.

כל שנת מס קלנדרית היא נפרדת מבחינת הזכאות להקלה בתשלומי מס עבור תושבי הפריפריה. אם מעוניינים לקבל זיכוי רטרואקטיבי עבור שנים קודמות, צריך להיכנס לשדה המשחק של החזרי המס, אותם אפשר להגיש עד שש שנים אחורנית.

הבעיה: מס הכנסה לא פראייר

כל אדם יכול לגשת למשרד הפנים ולשנות את הכתובת שלו, או להצהיר שהוא מתגורר במקום אחר מאשר בפועל בדו"ח השנתי שעצמאי מגיש למס הכנסה. כדי לוודא שאותו אדם אכן זכאי לקבלת ההטבה, מגדיר מס הכנסה תנאים בסיסיים ומבצע מספר בדיקות. הדרישה הראשונה היא למגורים לתקופה של 12 חודשים לפחות, ברציפות, באחד היישובים שהזכרנו מעלה. כאשר העובד מתגורר ביישוב חלק מסוים מהשנה, יחושב הזיכוי שלו באופן יחסי לתקופת המגורים. אם הוא מתגורר ביישוב חצי שנה, הוא יקבל לכן חצי מהזיכוי שיקבלו אנשים שמתגוררים בו שנה שלמה, כשגם התקרה המקסימלית לצורך זה קטנה בחצי.

בלי קשר לחישוב הנעשה בכל שנת מס, צריך שהאדם יתגורר שנה ברציפות באותו יישוב. אם האדם מתגורר בשנת המס 2016 ביישוב מוגדר מחודש ינואר ועד חודש יוני, הוא יוכל לקבל את הזיכוי רק אם התגורר עוד קודם לכן חצי שנה לפחות באותו יישוב או ביישוב אחר שמקנה הטבת מס. כן ניתן לקבל את ההטבה בדיעבד על שנת המס הקודמת לאחר השלמת אותה שנה מגורים רצופה. מקרה מעניין אחר הוא של אדם המתגורר תקופה מסוימת (פחות משנה) ביישוב שמאפשר קבלת לזיכוי ועובר משם ליישוב אחר שמקנה זיכוי אחר למשך ארבעה חודשים ומעלה. במקרה הזה הוא כן יוכל לקבל את הזיכוי, כאשר לכל תקופת מגורים נעשה חישוב נפרד של גובה ההטבה.

אבחנה חשובה לא פחות שעושה מס הכנסה היא ביחס למרכז החיים של האדם שמגיש את הבקשה. במילים אחרות: נדרש שהאדם לא רק יהיה רשום מבחינה טכנית ביישוב מסוים, אלא גם ינהל בו את חייו – ומס הכנסה בהחלט עשוי לבדוק את זה באמצעות בחינה של מקום העבודה, מקום המגורים או אפילו הרגלי החיים של האדם. על פי המבחן הזה אדם ששוכר לצורך העניין דירה בנהריה, אבל חוזר בסופי שבוע לבית ההורים במרכז הארץ, לא אמור לקבל את הזיכוי מכיוון שנהריה לא מוגדרת עבורו כמרכז החיים הבלעדי. יש לציין שהמונח הזה מורכב מאד ולא חד משמעי, כאשר הנסיבות הספציפיות של כל מקרה משפיעות על תוצאות בחינת הזכאות להטבה.

איך מגישים את הבקשה?

הבקשה להתחשבות במקום המגורים לצורך חישוב המס משתנה בין שכירים לעצמאים. שכירים צריכים להעביר למס הכנסה עד לתום שנת המס – כלומר, עד חודש דצמבר בכל שנה קלנדרית – שני טפסים, באמצעות המעביד שלהם. הראשון הוא טופס 101. במשבצת מספר 3 בסעיף ח' יש לסמן איקס לצד המשפט :"אני תושב/ת קבוע/ה בישוב מזכה (13) מתאריך ……… . אני ובני משפחתי מדרגה ראשונה מתגוררים ביישוב ……………. ואין לי מרכז חיים נוסף". אל המסמך יש להוסיף טופס אישור תושבות(טופס 1312) החתום על ידי הרשות המקומית הרלוונטית. באפשרות הרשות לאשר את המסמך במידה ומוכיחים לה כי האדם באמת מתגורר בתחומיה, למשל באמצעות כרטסת המיסים של הרשות (הארנונה), הרישום בתעודת הזהות של מקבל האישור, מקום הלימודים של הילדים, חוזה שכירות עבור הדירה/הבית, חשבון בית או דבר אחר. אם האדם רק שוכר דירה באותו יישוב ולא מחזיק בנכס, הוא צריך להעביר בדרך כלל לרשות הסכם שכירות תקף. אדם המתגורר ביחידת דיור ולא משלם ארנונה יצטרך להנפיק מסמך שחתום על ידי בעל הדירה, שמאשר שהוא מתגורר בנכס בתקופה מוגדרת.

במקרה של עצמאים, התמונה פשוטה יותר. הם מכריזים על מקום המגורים שלהם במסגרת הדו"ח השנתי שהם ממלאים בתום שנת המס. עם זאת, ברור שגם עבורם החובה היא להצטייד בכל המסמכים שמעידים על התושבות במקום שמקנה זיכוי מס הכנסה, דוגמת טופס אישור התושבות, הסכם שכירות וכן הלאה. מס ההכנסה לא מבצע בדיקה מקיפה לגבי כל אדם שמגיש את הבקשה, אבל בהחלט עושה זאת בצורה מדגמית: מי ש"נופל בחכה" צריך לצפות לבדיקה מקיפה שתראה היכן הוא מתגורר, לאן הוא נוסע, איפה הוא מבצע את הקניות וכן הלאה. אם הבדיקה תראה אדם שמצהיר שהוא מתגורר בצפון אבל עושה את הקניות לבית דווקא בשרון, זה צפוי להעלות הרבה מאד נורות אזהרה בקרב אנשי רשויות המס בישראל.

הערה חשובה אחרונה לפני סיום: זה אמנם נראה "מפתה" להצהיר על תושבות ביישוב שלא באמת מתגוררים בו, במטרה לקבל זיכוי במס "ולחסוך" כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים. הצהרת פרטים לא נכונים היא עבירה על החוק. יכול להיות שתצליחו לעבור תחת זכוכית המגדלת של מס הכנסה, אבל גם שלא. מי שנתפס בקלקלתו צפוי לעונשים חמורים, החל מקנס כספי כבר ועד למאסר מאחורי סוגר ובריח.