מדריכי השקעות    

אופציות בינאריות – האם אפשר להיות בצד המנצח?

איור: אורקה

ההשקעה באופציות הבינאריות היא השקעה מאוד מסוכנת (אפשר להפסיד כמעט הכל) , אבל מצד שני – אפשר לווסת את סכום ההשקעה, כלומר להשקיע במינון נמוך יותר ולא להיות חשופים באופן מלא/ משמעותי להשקעה. למה הכוונה? אם רוכשים מניה אחת של את גוגל – חשופים להשקעה של מעל 500 דולר. אבל אם קונים את האופציה (CALL) אז החשיפה נמוכה יותר (תלוי במחיר האופציה), אבסולוטית הסכום שניתן להפסיד קטן יותר באופציה....

מעודכן ל-08/2021

 

אופציות בינאריות – מה זה? האם אפשר להרוויח מזה? ומה צריך לדעת על התחום המסוכן הזה?

השווקים הפיננסים מאפשרים לנו להשקיע במגוון של מכשירים – ניתן לרכוש ישירות, מניות, אגרות חוב ואופציות וניתן להשקיע דרך קרנות נאמנות ותעודות סל שמשקיעות בעצמן במגוון של ניירות ערך (כל קרן ותעודה ותחום ההשקעות שלה). מעבר לכך, השווקים הפיננסים מספקים מכשירי השקעה נוספים לרבות אופציות וחוזים על מט"ח ואופציות בינאריות.

רגע לפני שנכנס לעובי הקורה של האופציה הבינארית, מה זה בכלל אופציה? ובכן, אופציה בבסיסה היא מנגנון שבו נעשית השקעה מסוימת (תשלום ראשון) והמשקיע מקבל אפשרות/ אופציה להוסיף סכום השקעה (תשלום שני) ולקבל את נכס הבסיס. כבר בעת ההשקעה הראשונית, המשקיע באופציה יודע את כל הפרמטרים – לכמה זמן "חיה" האופציה, כלומר מתי היא פגה. מה תוספת המימוש (התשלום השני) והאם הוא נומינלי או צמוד.

 הדגמה לאופציית CALL   

והנה המחשה – נניח שאנו רוכשים אופציה על גוגל (Googl) במחיר מימוש של 500 דולר (מחיר מימוש נקרא גם סטרייק); מחיר המניה הוא 510 דולר והפקיעה היא ב-19 ביוני 2015 . מחיר האופציה הזו (אופציית קול) עומד על 35 דולר. כלומר, אנחנו יכולים לקנות היום ב-35 דולר (תשלום ראשון) זכות לשלם (תשלום שני) 500 דולר ולקבל מניה שמחירה היום 500 דולר. הזכות הזו ניתנת למימוש בכל יום (אופציה אמריקנית) עד ה-19 ביוני 2015. התשלום הכולל מסתכם ב-535 דולר (35 דולר עכשיו ועוד 500 דולר בעתיד), בעוד שמחיר המניה הוא 510 דולר. איך זה ייתכן? למה בעצם לקנות את האופציה שמבטאת מחיר משמעותי יותר? הסיבה פשוטה – לזמן יש מחיר, אנחנו מקבלים זמן ובחודשים , המניה יכולה לעלות ואז העסקה תהיה משתלמת. אנחנו קונים למעשה דרך האופציה (אופציית קול) זכות להרוויח תשואה משמעותית באם המניה תעלה, כשהזכות הזו עולה במחיר ראשוני (תשלום ראשון) נמוך משמעותית מערך המניה (35 דולר – כ-7% מערך המניה).

במידה ומחיר מניית גוגל לקראת הפקיעה יעלה ל-600 דולר (כ-17.6%) אזי מחיר האופציה יהיה לפחות 100 דולר – כמעט תשואה של פי 3! וזה היופי שבאופציות (אופציות קול) – כאשר נכס הבסיס עולה (מניית גוגל) אזי האופציה עולה לרוב בשיעור גבוה יותר. עם זאת, צריך לזכור – זו חרב פיפיות, כאשר נכס הבסיס יורד, האופציה יורדת משמעותית יותר.

האופציה המתוארת כאן היא האופציה הסטנדרטית, אופציה שמרוויחים בה כאשר המניה עולה. לאופציה כזו שבה יש זכות לרכוש את המניה קוראים אופציית CALL. 

 

הדגמה לאופציית PUT

קיימת גם אופציה מעין "הפוכה", אופציה שמקנה זכות למכור את המניה (או כל נכס בסיס אחר). האופציה הזו נקראת PUT ובה המשקיע מרוויח כאשר המניה יורדת.

לדוגמה – נניח שקיימת אופציה PUT  על גוגל (Googl) במחיר מימוש של 500, כשמחיר המניה 510 והפקיעה עד 19 ביוני 2015. האופציה הזו נסחרת ב-20 דולר והמשמעות שלה – המשקיע שילם 20 דולר כדי לקבל את הזכות למכור את המניה ב-500 דולר עד 19 ביוני 2015.  אם המניה תרד ל-420 דולר (ירידה של 17.6%) במועד פקיעת האופציה, אזי ערך האופציה יעלה ל-80 דולר, עלייה של פי 4! ושוב – זאת ההתנהגות הקלאסית של האופציה – היא עולה או יורדת בשיעור גבוה יותר מנכס הבסיס. כאן, באופציית ה-PUT  , הרווח נוצר במצב שבו המניה יורדת, להבדיל מהאופציה הרגילה בה הרווח גדל יחד עם העלייה במחיר המניה.

 אלו האופציות  הסטנדרטיות בשוק, כאשר השימוש בהן בפועל יכול  להיות כאסטרטגיה עירומה – ספקולציה על כיוון שוק מסוים, וגם כגידור סיכונים – למשל רכישת נכס הבסיס עם אופציית פוט מגדר את העסקה (מגדירה את הפסד הפוטנציאלי המקסימלי). כאן – מדריך האופציות (הסטנדרטיות), חשוב להכיר, ובכלל כניסה לעולם ההשקעות מחייבת אתכם הבנה מסוימת על המכשירים (מניות, אופציות, קרנות ועוד), ועל היתרונות והחסרונות של כל מכשיר – היכנסו כאן למדריך הגג על עולם ההשקעות, וכאן למדריך השקעה במניות

Plus500


מדריכים קשורים:

מדריך חוזה הפרשים/ CFD – זהירות זה ממש לא מכשיר תמים 

מדריך פורקס  – זהירות, אנשים מפסידים כאן הרבה מאוד כסף (אבל יש גם כאלו שמרוויחים) 


אופציות בינאריות – צל"ש או טר"ש

ומהאופציות האלו אפשר לעבור לאופציות הבינאריות – האופציות האלו מניבות בסוף הדך כמעט (לא בדיוק)  הכל או כלום; צל"ש או טר"ש. ההשקעה באופציות האלו (ובאופציות בכלל) היא השקעה מסוכנת מאוד (אפשר להפסיד הרבה, אפילו את הכל; באופציות בינאריות כמעט את הכל), אבל מצד שני – אפשר לווסת את סכום ההשקעה, כלומר להשקיע במינון נמוך יותר ולא להיות חשופים באופן מלא/ משמעותי להשקעה. למה הכוונה? אם רוכשים מניה אחת של את גוגל  – חשופים להשקעה של מעל 500 דולר. אבל אם קונים את האופציה כאמור  (CALL)  אז החשיפה היא 35 דולר.  נכון, ההפסד הפוטנציאלי באחוזים עלול להיות דרמטי יותר באופציה, אבל אבסולוטית הסכום שניתן להפסיד קטן יותר באופציה. ואת זה נוטים לשכוח – האופציה מסוכנת יותר בתנודתיות, אבל לא בהפסד הכולל/ האבסולוטי!

 

אופציה בינארית בדומה לאופציה רגילה מאפשרת להרוויח (או להפסיד!) אם ערך של נכס בסיס מגיע לשער/מחיר מסוים. אלא שבעוד שאופציה רגילה היא לרוב לפרק זמן מימוש משמעותי, באופציה בינארית מדובר בטווחי זמן קצרים – זה יכול להיות דקות, שעות, ימים. מעבר לכך, וזה החידוש המשמעותי של האופציה הבינארית האופציה הזו היא זכות לקבל רווח מסוים (שיעור רווח), באם המדד/ המניה תהיה מעל מחיר שבו נכנס המשקיע לעסקה, אך אם המחיר בפקיעת האופציה יהיה מתחת למחיר בעת בו נרכשה האופציה אזי יספוג המשקיע הפסד בשיעור מסוים.

רווח של 70% בדקות! (אבל יש גם חצי כוס ריקה!)

הנה הדגמה לאופציה בינארית –   גוגל במחיר נוכחי ברגע זה (נניח 17:00) של 510 דולר, תנאי האופציה הן כאלו – אם המחיר יהיה מעל 510 דולר בשעת הסגירה –  השעה 18:00 (לדוגמה) המשקיע ירוויח 70%. אחרת הוא מפסיד 85%. שימו לב – זה לא חשוב אם גוגל תהיה 512 דולר או 550 דולר, ברגע שהיא מעל המחיר שהיה ברכישת האופציה, יהיה רווח של 70%. זה גם בכיוון השני – לא חשוב אם המניה ב-505 או 490 דולר, אם המחיר בסגירה נמוך ממחיר הפתיחה, המשקיע מפסיד  85%.

הנכסים, האחוזים משתנים מנכס לנכס, כל מפעיל של מעין "בורסה" לאופציה בינאריות דרך אתר אינטרנט בתחום, פועל ומפעיל אופציות שונות, על נכסים שונים, בטווחי זמן שונים,  עם רווחים והפסדים פוטנציאלים שונים, אבל זאת המתודולוגיה של האופציות הבינאריות – השקעה על כיוון, אם הצליח מרוויחים הרבה אחרת מפסידים הרבה. פשוט – כמעט הכל או כלום!

חשוב להדגיש – המשחק באופציות האלו, אפילו אם לוקחים בחשבון ניתוח טכני, ניתוח מגמות של ניירות ערך, הערכות סטטיסטיות ועוד, הוא ספקולציה, אתם בעצם מעריכים שיקרה תרחיש מסוים, ויכול להיות שהשקעתם בזה מחשבה וניתוח, אבל מרכיב הזמן הופך את זה לספקולציה – הרי גם אם לדוגמה יהיה דוח טוב לחברה, האם בהכרח מנייתה תעלה? ויותר, מכך – האם בהכרח מנייתה תעלה בדקות הקרובות?  האתר המתפעל את זירת האופציות הוא הבית או שהוא לרוב מעין מתווך בין הבית – החברה שמייצרת את המכשירים ואחראית על ההתחשבנות הכספית, לבין השחקנים באופציות.  הבית גוזר עמלה גבוה שמתבטאת בהפרש בין מה שתקבלו אם תרוויחו לעומת מה שתשלמו אם תפסידו – למשל, במקרים רבים, אם תצליחו בהימור תקבלו 70%, אם תפסידו תשלמו 85%, חוסר הסימטריה הזה הוא בעצם הרווח של הבית – הבית תמיד מרוויח!

והמשמעות הפשוטה מבחינתכם היא שבכל מצד התוחלת שלכם להרוויח היא שלילית. אתם יכולים להרוויח במשחקים האלו, אבל רגע לפני שהתחלתם את ההימור, אתם בעצם בתוחלת שלילית, וננסח את זה כך – נניח שאתם זורקים מטבע ומהמרים על צד מסוים, התוחלת היא כמובן 50% לכל צד. איזה הימור תהיו מוכנים לקחת – הראשון (הטבעי/ הנכון) – מצליח מקבל 100 שקל, מפסיד משלם 100 שקל, או השני – מרוויח מקבל 100 מפסיד משלם 120 שקל – ברור שההצעה השנייה לא טובה , יש כאן תוחלת להפסד, וזה  מעין מה שמציעות   הזירות האלו.

רוצים להמר? אוקיי, אבל תהיו מודעים לסיכונים!

 כל סוגי האופציות הבינאריות

איך מתחילים?  ומה צריך לדעת על אופציות בינאריות?

כדי להתחיל לסחור באופציות בינאריות לא צריך ממון רב, אפשר להתחיל במאות שקלים.  פותחים חשבון באתר חברה שמתמחה במסחר באופציות בינאריות (רישום די מהיר); מעבירים (לרוב דרך כרטיס אשראי) כסף לחשבון שלכם בחברה/ באתר ואפשר להתחיל ולפעול. חשוב להדגיש – אם יש לכם אישור ניכוי מס במקור, אז תפנו לחברה ותעבירו להם את האישור כדי שלא ינכו לכם מס על רווחי הון!

ישנן מספר חברות מקומיות בולטות שמפעילות אתרים וזירות, למסחר באופציות בינאריות, שהן אגב  מובילות גם בתחום הזירות מסחר בעולם. על כל פנים,  אחרי שאתם נרשמים  באתר פתוחות בפניכם שורה ארוכה של אפשרויות – אופציות בינאריות עם טווחי רווח שונים והפסד בהתאמה; אופציות בינאריות מסוכנות יותר שעלולות להניב הפסד של מלוא ההשקעה, אבל ניתן להרוויח מאות אחוזים ויותר; אופציות בינאריות שבמידה ומחיר נכס הבסיס נוגע בנקודה/ שער מסוים היא בעצם "נגמרת" לטוב ולרע – נוגעת במחיר מסוים הרווח גבוה, נוגעת במחיר אחר המשקיע מפסיד . יש הרבה סוגים של אופציות כאלו, זה יכול להיות רק בכיוון אחד – נוגעת במחיר מסוים, קיים רווח, אם הזמן עובר והיא לא נוגעת המשקיע מפסיד ועוד.

האופציות הבינאריות על סוגיהן השונים הן אופציות על מדדים (סלים של מניות), מניות, מטבעות, סחורות ועוד. קשה כמובן להעריך/ לחזות את כיוון השוק ומניות מסוימות בטווח של דקות/ שעות. המחיר תלוי בהמון פרמטרים גם כאלו שנוגעים למיקרו – לחברה ולמניה עצמה (כמו דוחות כספיים, הודעות חשובות) וגם למקרו – למצב השוק עצמו (כמו הודעות על ריבית, משברים פוליטיים וכלכליים בעולם). כך שמדובר במשחק מסוכן, אבל הכלל הבסיסי ביותר בשווקים הפיננסים הוא שסיכון הולך יחד עם סיכוי  – רוצים רווח גדול, קחו בחשבון שאפשר להפסיד בגדול. ולכן, עדיף לסכן סכומים קטנים יחסית, ורק שאתם מעריכים בסבירות גבוה שהכיוון שלכם נכון, לכו על זה! 

הכיוון חשוב; לא העוצמה שלו!

ואם אתם סבורים כך (לגבי מניה או מדד מסוים)  אז זה כבר לא משנה מה העוצמה של הכיוון, מה שחשוב זה הכיוון עצמו. לכאורה זה עניין פשוט –  אתם צריכים לקבל מושג/ הערכה  על כיוון התנועה של נכס, וזה יכול להיות על בסיס שיטה טכנית (מגמה של הנייר גם במסחר תוך יומי וגם במסחר על פני זמן) וכאמור זה יכול להיות עלייה של 1% או 20% אין לזה חשיבות – העיקר שהמניה/ מדד נמצאים מעל קו האפס – המחיר בו נכנסתם להשקעה.

אופציות בינאריות כאמור מוצגות באתרים והמסחר בהן עשוי להיות קצר מאוד. לכאורה זה אמור להיות מתאים לשחקני יום (טריידרים/ סחרני יום), כאלו שעוקבים אחרי השוק באופן שוטף, אבל מסתבר שלתחום הזה נכנסים משקיעים מכל הסוגים – גם כאלו שעובדים על ניתוח טכני ארוך זמן ומרגישים שנייר ערך  מסוים אמור להיכנס למסלול מגמה כבר בטווח המיידי; גם כאלו שפועלים בהסתמך על דוחות כספיים וברצונם להרוויח תשואה מרשימה כתוצאה מהערכה שלהם לגבי הדוח; ואחרים.

אופציות בינאריות, חשוב להדגיש זה כבר מזמן לא כלי איזוטרי. ישנן פלטפורמות מסחר רבות באופציות בינאריות, כאשר בורסות שונות מאפשרות הנפקת אופציות בינאריות על מדדים שונים. כך למשל  בורסת האופציות של שיקגו (CBOE) מציעה אופציות בינאריות על מדד ה- 500 P&S, וזה אומר שיש גושפנקה מבורסת האופציות  הגדולה בעולם לתחום הזה – זה לא עניין של מה בכך, וזה פתח והרחיב את השוק למקומות נוספים ברחבי העולם, כשגם בארץ יש זירות מסחר משמעותיות.

במקביל לבורסות, קיימים בשוק ברוקרים  שמציעים פלטפורמות מסחר מקוונות להשקעה באופציות בינאריות.  

רוב האופציות הבינאריות הן אופציות מסוג של (כמעט) הכל או כלום (בסוגים שונים) או אופציית מחיר נגיעה (כאמור עם המחיר ייגע המשקיע מרוויח או ההיפך – אם לא המחיר לא ייגע בנקודה הוא מרוויח)

יתרונות וחסרונות  

היתרונות במסחר באופציות בינאריות הוא בראש וראשונה התשובה המהירה – משקיעים ותוך זמן קצר יודעים מה קורה. מעבר לכך, עם השתכללות המסחר באופציות בינאריות המשקיעים יכולים לממש את האופציה שלהם תוך כדי תנועה כלומר עוד לפני הפקיעה עצמה. איך עושים זאת? פונים לברוקר ומבקשים ציטוט, משהו בסגנון – יש לי 3 אופציות על אפל במחיר מימוש 110 שפוקעת עוד 35 דקות, מה המחיר שאתם נותנים לי? האמת, זה הרבה יותר פשוט מזה, הכל בלחיצת כפתור, ובכלל ממשק המשתמש של המשקיע/ סוחר נוח מאוד וידידותי.  בכל רגע, אתם יודעים מה תיק האופציות שלכם, כמה כסף יש לכם, איזה אופציות נמצאות במסחר, אתם יכולים להציע את האופציות ולקבל כאמור ציטוט, אתם יכולים לקבל את היסטוריה על ההשקעות שלכם, מדריכים על שוק ההון בכלל, ועל אופציות בינאריות בפרט.

יתרון נוסף של המסחר באופציות בינאריות הוא שאתם יכולים להתחיל בקטן. באיזה השקעה נוספת אתם יכולים להשקיע במאות בודדות של שקלים? ומעבר לכך – אין "חיכוך", אין עמלת קנייה ומכירה במובן המקובל כפי שיש כאשר אתם קונים אופציית מעו"ף בשוק או מניה.

נראה שהיתרון הגדול באופציות בינאריות הוא הסיכוי לרווח גדול, אלא שהסיכון הזה הולך יחד עם סיכון כאמור – וזה החיסרון הגדול במסחר באופציות בינאריות.  זאת ועוד כאמור, מדובר בפוזיציה שהתוחלת שלה  שלילית, כלומר קיימת א-סימטריה בין הרווח להפסד – מפסידים יותר בכישלון מאשר מרוויחים בהצלחה. ככה "הבית" מתפרנס, מהא-סימטריה הזו, וחשוב לזכור זאת! עם זאת, חשוב גם לשם לב לאבחנה בין ספק הנזילות המקורי ובין מפעיל הזירה שלרוב השחקנים עובדים מולו. מפעיל הזירה שעובד מולכם  נהנה מעמלה/ תיווך, אך הוא לא לוקח סיכון (אין לו פוזיציה). הוא בעצם סוג של מתווך בין השחקנים לבין ספק הנזילות המקורי, חברה שבעצם מאפשרת את הפוזיציות מול השחקנים ומאפשרת לזירות לפעול מול השחקנים.   

Plus500

חיסרון זה מתלבש במקרים מסוימים (ורבים) על התהליך שעוברים חלק מהמשקיעים באופציות בינאריות – הם נהנים, האדרנלין זורם להם בעורקים הם בהיי מטורף, עוקבים אחרי כל פיפס במניה או במדד – אין מה לעשות, ההורמונים האלו שזורמים בגוף ומכניסים אותנו לתחושת אושר שאולי שווים, אצל חלק מהמשקיעים,  יותר מכסף. אלא שהתחושה הזו מתהפכת כאשר מדובר בהפסדים, ולעיתים התחושות האלו מושכות את המשקיעים/ סוחרים שוב ושוב לזירה הזו –  חלקם מתמכרים, וזה חיסרון נוסף.  אבל האמת שהתמכרות ובכלל תחושות של  אדרנלין זורם בדם, והיי גדול הם לא רק במסחר באופציות בינאריות, הם קיימות גם במסחר באופציות מעו"ף, במסחר באופציות רגילות על מניות , ובמסחר במניות בכלל – רוב השחקנים שעוקבים אחרי תיק ההשקעות שלהם באופן יומי, סוחרים באופן יומי, מקבלים מנת הורמונים יומית – המעקב הזה אחרי השוק, אחרי מניות ספציפיות, אחרי החדשות הכלכליות, אחרי ההשפעה של החדשות על המניות,  מייצר תחושות אושר אך במקביל גם עלול להיות מסוכן ולגרום להתמכרות – אלה כללי המשחק, וגם כאן כמובן – הסיכוי הולך עם סיכון – סיכוי ל"היי" מדהים, לצד הסיכון בלהישאב לתחום ההשקעות (אופציות, מניות ועוד)  בלי שיקול דעת.  כאשר ההשקעות נעשות  ממש בלי שיקול דעת, זה יכול להיות קרוב להימורים – השקעה בשוק המניות או האג"ח, או האופציות סתם כך, שקולה להימור. אבל כאשר יש שיקול דעת ויש ידע על המניה על החברה (ידע פונדמנטלי, ידע טכני, היכרות עם התחום) אז זה רחוק מהימור – זו השקעה, וככל השקעה מדובר בהשקעה עם סיכונים , אבל השקעה להבדיל מהימור. באופציות בינאריות יש מקום לידע ולניסיון  ולניתוחים שונים – ניתוח מגמה, ניתוח מחזורים, ניתוח הגרף ועוד. אבל זה הימור עוד יותר גדול מכל אפיקי ההשקעה האחרים בגלל תקופת האופציה (דקות, שעות, ימים), ובגלל שמדובר כאמור בתוחלת להפסד. עם זאת, הידע , הניסיון, הניתוחים שאתם עושים, עשויים לשנות מעט את המשוואה של הסיכון-סיכוי, אבל כנראה שרק במעט.

שורה תחתונה – אופציות בינאריות זה באמת מכשיר מדליק, שמזרים אדרנלין בגוף, אבל הוא מסוכן מאוד ויש לכם סיכויים טובים יותר להפסיד מאשר להרוויח. גם  אם אתם מתמחים בתחום, מבינים ומיישמים ניתוח טכני, ניתוח מגמות  תוך יומיות, ניתוח אירועים בשוק, ומצליחים להזיז את משוואת הסיכון-סיכוי לטובתכם! גם אז – נתוני הפתיחה הרעים עשויים לגרום לכם להפסד.

ועל רקע הסיכון הגדול, רשות ניירות ערך החליטה להוציא את הזירות אל מחוץ לתחום – בארץ לא ניתן להפעיל זירת מסחר באופציות בינאריות.


למדריכי השקעות:

מדריך אופציות 

מדריך חוזה הפרשים/ CFD – זהירות זה ממש לא מכשיר תמים 

מדריך פורקס  – זהירות, אנשים מפסידים כאן הרבה מאוד כסף (אבל יש גם כאלו שמרוויחים) 

ככה בונים תיק השקעות…לבד 

אלגוטריידינג – מה זה? והאם אפשר לעות מזה כסף?

לעדכון – רשות ניירות ערך נגד זירות המסחר באופציות בינאריות – הרשות אוסרת על מסחר באופציות בינאריות בארץ!