משפט    

אזרחות אירופאית – מי יכול להוציא? למה זה טוב? איך מוציאים ומה המחיר?

מעודכן ל-07/2019

במדינות אירופה, כידוע, חיו לפני מלחמת העולם קהילות עצומות של יהודים אשר רבים מצאצאיהן חיים כיום בישראל. עם הצטרפותן של מדינות אלו לאיחוד, נוצרה הזדמנות לישראלים רבים לקבל, בנוסף לאזרחות הישראלית שלהם, גם אזרחות אירופאית. מאות אלפי ישראלים קפצו על ההזדמנות ובמשך השנים האחרונות הפכו רבים מהם לבעלי אזרחות כפולה – ישראלית ואירופאית.

בשנת 1992 הוקם האיחוד האירופי שבו מאוגדות 28 ממערב ומרכז אירופה. האיחוד האירופי יצר בעצם סוג של קונפדרציה של מדינות ויש לו פרלמנט, חוקים וכלכלה משותפת, מטבע אחיד, האירו, ברוב המדינות וסממני ריבונות נוספים. האיחוד יצר שוק אחד המעגן בחוקיו תנועה חופשית של אנשים, סחורות, הון ושירותים. בעצם, אזרחי האיחוד יכולים לנוע, לגור, לעבוד ולהקים עסקים בכל אחת ממדינות האיחוד. אוכלוסיית האיחוד מונה כחצי מיליארד אנשים. יחד עם זאת, שמרו החברות באיחוד על ריבונותן הפוליטית ולכל מדינה חוקים שונים, גם בנושאי הגירה ואזרחות, אם כי גם בנושאים אלו קיימים לחצים פוליטיים שונים מצד החברות החזקות באיחוד וחלים בהם שינויים לעיתים.

גידול משמעותי בהיקפו של האיחוד חל ב-2010 עם הצטרפותן של מספר מדינות ממזרח ומרכז אירופה כמו הונגריה, ליטא, פולין, צכיה, קפריסין וסלובקיה.בחלק מהמדינות האלה קיימים חוקי אזרחות המאפשרים לצאצאים של מי שהיו אזרחים של מדינות אלו בעבר, להירשם כאזרחים, עם כל המשמעויות והיתרונות שיש לבעלי אזרחויות אלו, כאזרחי האיחוד האירופי.

לאחרונה נפתחה ההזדמנות גם לצאצאי וליוצאי הקהילות בצפון אפריקה כשפורטוגל וספרד החליטו להקל את חוקיהן ולאפשר לצאצאי גירוש ספרד, אשר רבים מהם עשו דרכם למדינות ערב, לקבל אזרחות בהן.

היתרונות בדרכון אירופאי

קבלת אזרחות של מדינה החברה באיחוד האירופית מקנה יתרונות רבים. כל אזרח של מדינה באיחוד יכול לנוע בחופשיות  בכל המדינות החברות בו וגם, הודות לאמנת שנגן, גם במדינות אירופאיות שאינן חברות באיחוד (איסלנד, ליכטנשטיין, נורווגיה ושוויץ). חשוב להדגיש אזרח ישראלי חייב להציג דרכון ישראלי ביציאה מהארץ, אך כשהו עובר בביקורת הגבולות במדינה אליו הגיע, בכל העולם, הוא יכול להציג את הדרכון של המדינה האירופית שברשותו.

הייתרון הגדול, ואולי המשמעותי ביותר, היא האפשרות לשהות בכל אחת ממדינות האיחוד ללא הגבלת זמן ואף יכול להפוך להיות תושב קבע בחלק מהמדינות, בהתאם לחוקי ההגירה והאזרחות שלה, שכאמור, שונים ממדינה למדינה באיחוד. למשל, מי שיש ברשותו אזרחות הולנדית, יכול להתגורר באיטליה כמה זמן שהוא חפץ.

אבל, כשגרים במדינה צריך גם להתפרנס. אדם המחזיק באזרחות של אחת ממדינות האיחוד רשאי לעבוד בכל אחת מהמדינות החברות בו ללא מגבלת זמן וחלים עליו כל חוקי העבודה המקומיים כמו לכל אזרח אחר של המדינה. גם בחלק מהמדינות האירופאיות, שאינן חברות באיחוד, יקל על בעל אזרחות אירופית לקבל אשרת שהייה ועבודה.

לצעירים מקרב האזרחים, קיימת הזכות ללמוד בכל מוסד לימודים באירופה, ובהרבה מירים בעלות מופחתת.

לבעלי אזרחות באחת ממדינות האיחוד, ייתרון גדול גם בניהול עסקים באחת ממדינות האיחוד. ניתן לרכוש נכסי נדל"ן בכל אחת ממדינות אירופה ולהקים חברות ללא הזדקקות לשותפים מקומיים ועם פחות מגבלות הקיימות על תושבים זרים.

ובנוסף, חוץ ממעבר חופשי בין המדינות באירופה, מאפשר הדרכון האירופאי כניסה למדינות רבות שאליהן אסורה הכניסה לאזרחים ישראלים או שכניסת ישראלים אליהן בעייתית. לארה"ב הברית חוסך הדרכון האירופי את הצורך בקבלת ויזה שכן אזרחי מדינות אירופה, רשאים להכנס כתיירים לארה"ב ללא צורך באשרה.

החסרונות בדרכון אירופאי

קשה להצביע על חיסרון של ממש בהחזקת אזרחות אירופאית בנוסף לזו הישראלית. ישראל חתומה על אמנות מס עם מדינות האיחוד ולכן המיסים משולמים בהתאם למדינה בה חי האדפ בפועל. לא משלמים כפל קנס על הכנסות. גם שירות צבאי או מילואים אין חובה לעשות ביותר ממדינה אחת.

מי יכול להוציא אזרחות אירופאית

כאמור, לכל מדינה החברה באיחוד האירופי, מדיניות הגירה ומתן אזרחות עצמאית. ברוב המדינות מתאפשרת קבלת אזרחות על ידי הוכחת קשר משפחתי למי שהיה בעבר אזרח המדינה. כדאי מאד להתקשר או לגשת לשגרירות של המדינה שבה רוצים להוציא את האזרחות ולבקש לדעת את התנאים המלאים. ניתן גם להכנס לאתרי האינטרנט של משרדי ההגירה של המדינה הרלוונטית ולחפש שם את המידע. אם ביררתם בעבר פרטים ועבר זמן רב, כדאי להתעדכן שוב. התנאים והמדיניות יכולים להשתנות מעת לעת, לטובה או לרעה.

בקפריסין, לא חייבים להוכיח קשר משפחתי. על מנת לעודד כניסה של הון זר לאי , ניתן בקפריסין לרכוש אזרחות. הדרכים לרכישת אזרחות באי הן על ידי  השקעה בנדל"ן בגובה 2 מיליון יורו למשך 3 שנים לפחות, או בעלות על בית בשווי של חצי מיליון יורו לפחות.

איך מבקשים את הבקשה?

אם התמזל מזלכם ואתם יודעים את השפה המדוברת במדיה בה אתם רוצים להוציא אזרחות, כנראה שהחיים שלכם יהיו קלים יותר. לרוב מבקשות המדינות למלא את הפרטים בשפה של המדינה ואין אפשרות להגיש את המסמכים באנגלית או בעברית. לטופס הבקשה תתבקשו לצרף תעודות שונות המעידות על מוצאכם, מוצא ההורים, תעודות לידה שלכם, של הוריכם ולפעמים גם ללכת אחורה יותר באילן היוחסין. מאחר ובמדינה החדשה צריך גם לרשום את מצבכם המשפחתי, תצטרכו לצרף גם תעודת נישואין אם אתם נשואים ותעודות לידה של בן או בת הזוג וכן של הילדים.

את התעודות יש לתרגם תרגום נוטריוני לשפת המדינה ולאחר מכן להחתים אותן בחותמת "אפוסטיל" שהיא חותמת שמנפיק משרד החוץ ומאשרת את רשמיותו של המסמך המתורגם.

יש אפשרות לעשות את הכל לבד אבל זה מאד קשה ומסובך, בעיקר למי שלא יודע את השפה. אם מחליטים לבקש עזרה, קיימות שתי אפשרויות. האפשרות הראשונה, ובדרך כלל גם היקרה יותר, היא פנייה למשרד עורכי דין המתמחה בתחום. למשרדים אלו בדרך כלל קשרים עם משרדים בארץ המטרה. במקרה של צורך באיתור מסמך כמו, למשל, תעודת לידה של הסבא, שנולד בכפר מבודד בפולין, זה בהחלט יכול להקל ולזרז עניינים.

האפשרות השנייה היא להיעזר באנשים שזהו עיסוקם, אך הם אינם עורכי דין, אלו אנשים שבקיאים מאד בתהליך ולעתים קרובות מקושרים לאנשי השגרירות הרלוונטית. הם יכולים לסייע רבות אך לעיתים הטירחה שבהמצאת המסמכים הרלוונטים, תרגומם וכו' נופלת על מגיש הבקשה.

מבדיקה שערכנו, אין למשרדי עורכי הדין איזשהו ייתרון חוקי בתהליך ואין באפשרותם לזרז את תהליך הבקשה בארץ המטרה, לאחר שהוגשה הבקשה.

כמה זה עולה?

אם מחליטים להגיש את הבקשה העלות יכולה להגיע ל-3,000 עד 5,000 שקל, תלוי במורכבות הבקשה, האם יש צורך לאתר קרובי משפחה ותעודות בחו"ל וכו'. המחירים אצל אלו שאינם עורכי דין ינוע בדרך כלל בין 1500 ל-2500 שקל, שוב, תלוי עד כמה מורכבת ומסובכת הבקשה.

תרגום רגיל של תעודה ינוע ב-80-200 שקל. אם יש צורך בתרגום נוטריוני המחיר יתייקר בכ-300 שקל לתעודה.

בנוסף, גובות המדינות אגרות ודמי טיפול אשר גובהן עומד על כמה מאות שקלים נוספים.

בסך הכל מדובר על הוצאה כל קטנה אשר מגיעה לאלפי שקלים וכל אחד צריך לחשוב אם שווה לו להוציא את האזרחות הנוספת או שמדובר במסמך נוסף שישכב סתם בארון.

רועי וולף
היי, אני רועי. בוא נבדוק את זכאותך לדרכון פורטוגלי.
מתחילים...
אנא הזן שם מלא
שלום {{name}}, מה גילך?
אנא בחר גיל
{{name.split(' ')[0]}}, האם נולדת בישראל?
{{name.split(' ')[0]}}, האם יש לך שורשים יהודיים באחת המדינות הבאות?
מרוקו, לוב, תוניס, אלג'יר, מצרים, סוריה, עיראק, טורקיה,
יוון, בולגריה, ספרד, איטליה
{{name.split(' ')[0]}}, האם את/ה נשוי/אה?
{{name.split(' ')[0]}}, האם יש לך ילדים?
אוקי, סיימנו. נתקשר לעדכן...
אנא הזן מספר טלפון
{{name.split(' ')[0]}}, נראה שיש לך סבירות גבוהה לזכאות לדרכון זר.
נחזור בהקדם למידע מפורט.
בהצלחה 🙂