חדשות    

אח או אחות? מה משפיע טוב יותר על השכר שלך

צילום: Annie Spratt

במחקר של בנק ישראל במחקר זה בדקו כיצד המגדר של האחים הבוגרים משפיע על שכרם של עובדים. כמו כן בדקו האם השפעה זו קשורה לארץ הלידה של ההורים.

מהממצאים עולה כי בקבוצות אוכלוסייה מסוימות יש להרכב המגדרי של משק הבית שבו העובד גדל השפעה פוטנציאלית ניכרת על שכרו. כך סביבה נשית בילדות (אחיות מבוגרות יותר בהשוואה לאחים מבוגרים יותר) מיטיבה מבחינת השכר העתידי בעיקר עם נשים שהוריהן ילידי צפון אמריקה או אירופה, בפרט כאלו שגדלו באזורי מגורים במעמד חברתי ־ כלכלי גבוה, ועם גברים שהוריהם ילידי צפון אמריקה או אירופה שגדלו באזורי מגורים במעמד חברתי-כלכלי בינוני ונמוך.

עוד עולה מהממצאים כי נשים וגברים שמוצא הוריהם מאירופה או מצפון אמריקה ולהם שתי אחיות מבוגרות יותר מרוויחים שכר גבוה יותר בכ-7.0% ממי שהוריהם מאותו מוצא אך עם שני אחים מבוגרים יותר.

עם זאת,לא נמצאה השפעה יציבה של ההרכב המגדרי של האחים והאחיות המבוגרים יותר על בוגרים שמוצא הוריהם מאסיה, מצפון-אפריקה או ממשפחות בהן מוצא ההורים שונה זה מזה.

את המחקר ערכו ד"ר יובל מזר ואורי זילבר מחטיבת המחקר של בנק ישראל. זהו מחקר ראשון מסוגו בישראל. המחקר משתלב בדיון הכלכלי בסוגיית "Nature vs. Nurture" (תורשה מול סביבה) – מידת ההשפעה על השכר של תכונות או מאפיינים מולדים הקשורים במגדר, לעומת השפעות של הסביבה. תרומתו של המחקר הנוכחי, על פי החוקרים, היא בהשוואה לספרות בעולם היא בממצא שהשפעת ההרכב המגדרי של משק הבית בתקופת הילדות על השכר שונה משמעותית בקבוצות אוכלוסייה שונות. המחקר התמקד באוכלוסיה היהודית הלא חרדית, שכן דפוסי הילודה באוכלוסיה החרדית ובחברה הערבית שונים באופן ניכר מיתר האוכלוסייה.

בנק ישראל: ";להפחתת מס ההכנסה על יחידים – השפעה שלילית על השכר הממוצע הריאלי במשק";

השכר הממוצע בספטמבר עלה ב-4% לעומת התקופה המקבילה