מדריכי דירה ומשכנתא    

איך לבחור שיפוצניק?

מעודכן ל-08/2018

שיפוצניקים יחויבו בקבלת רישיון. על פי תקנות משרד השיכון והבינוי, שיפוצניקים, או בשם המרשים יותר – קבלני שיפוצים, יצטרכו רישיון כתנאי לביצוע עבודות שיפוץ בהיקף העולה על 45 אלף שקל. ביצוע שיפוץ בהיקף כזה, ללא רישיון מהווה עבירה על החוק.

כיום אין באמת רישוי ואכיפה בתחום השיפוצים לבתים – רק שיפוצים בהיקף של מעל 1.5 מיליון שקל דורשים רישוי, וזה לרוב למשרדים גדולים ולא לדירות ובתים למגורים.

ההחלטה הזו מנסה לעשות סדר בתחום הפרוץ – עד היום, כל מי שרצה, יכול היה להיות שיפוצניק.  לא עוד – כדי לקבל רישיון צריך השיפוצניק לעבור הכשרות ולקבל תעודה.

המשפצים צריכים לדאוג ולבקש מהשיפוצניק להציג להם תעודה. אז הם גם יודעים שיש לאן לפנות ולמי להתלונן במקרה הצורך. אם הקבלן מפר את ההסכם (וזה קורה לא מעט) יש ללקוח כתובת –  התאחדות קבלני השיפוצים האחראי על הרישום והאכיפה.

כמו כן, ומאוד חשוב –  חברות ביטוח לא יבטחו קבלנים לא רשומים, כך ששוכר עבודה מקבלן לא רשום מסתכן מאוד גם בהיבט הביטוחי.

על פי ההערכות, בישראל פועלים היום כ-10 אלף שיפוצניקים. ההנחה היא שברגע שתושלם ההסדרה, כ-90% יפסיקו את פעילותם בתחום.

כדי לקבל רישיון של שיפוצניק/קבלן שיפוצים, צריך – ניסיון של לפחות חמש שנים בענף בעשר השנים האחרונות; המלצות של בעלי בתים שנעשה אצלם שיפוץ;  המלצות של בעלי מקצוע כמו אדריכלים.

כמו כן, יש לעמוד בעשרה מבחנים תיאורטיים שעוסקים בנושאים כמו בטיחות, קריאת תוכניות, ארגון אתר, ועוד.

תהליך ההסדרה ייקח זמן. בינתיים, כדאי לבחור קבלן שכבר נרשם ברשם הקבלנים כקבלן שיפוצים, או כזה שנמצא בתהליך של הסדרה. צריך לבקש מסמכים על כך.

כך או אחרת, כשאתם בוחרים קבלן, חשוב שלא לשלם את כל הכסף מראש. כמו כן, חשוב מאוד לבדוק את פוליסת הביטוח שלו, שהיא בתוקף ומכסה מקרים של תאונות עבודה ונזקים למבנה.

כמובן כדאי מאד לבצע גם את הבדיקות הרגילות – ניסיון, המלצות במקומות קודמים, איכות העבודה. צריך לדאוג להסכם שסוגר את כל מה שתכננתם, עם כמה שפחות תוספות בהמשך. כדאי לבחון את כל האפשרויות והכיוונים של השיפוץ בתחילת הדרך, כדי שיהיו כמה שפחות תוספות. ברוב המקרים התוספות האלו עולות כסף, ואפילו סכום משמעותי.

קבלני השיפוצים הרשומים יתחייבו (על פי הצעה לחוק) לתקופת אחריות על העבודה שביצעו. האחריות הזו תעודד את הציבור לבחור בקבלנים רשומים (עליהם יחול החוק).

 

כמה עולה שיפוץ?

שיפוץ – כל מה שצריך לדעת

מחשבון שיפוצים