מדריכי בנקאות    

איך לזהות זיופים בשטרות החדשים – הסימנים שאתם חייבים להכיר

מעודכן ל-07/2019

מ-2017 עד 2018 הוחלפו כמעט 80%  מהשטרות במה שמכונה סדרת המשוררים, על שם דיוקנות המשוררים המודפסים עליהם. שטרות אלו נחשבים לבטוחים יותר וקשים יותר לזיוף באמצעות כמה סממנים. אלו הסממנים שאתם חייבים להכיר:

דיוקן שקוף: בצדי השטרות החדשים סימן מים שקוף בצורת הדיוקן המודפס על השטר ולצדו ערך השטר.

ערך מנוקב: בחלקו העליון של השטר יש את ערך השטר מנוקב בחורים זעירים. מבחינים בהם כששמים את השטר מול האור.

טקסט זעיר ומספרים זעירים: בעיצוב השטר נכללים בגודל זעיר מספר נקוב בערך השטר, וכן המילים בנק ישראל בקטן ושיר של המשורר בדיוקן, גם כן בטקסט זעיר. לפעמים צריך להיעזר בזכוכית מגדלת.

מנורה מתלכדת: מעל השטר יש  בשני צדיו יש תמונה של מנורה בעלת שבעה קנים. יש לוודא כי קני המנורה, משני צדי השטר, מתלכדים במדויק ויוצרים מנורה מושלמת.

דיו בולטת: השטרות החדשים מגנים גם על עיוורים באמצעות אמצעים שונים, ובראשם הדיו הבולטת. בדיו הבולטת מודפסים השנה העברית והלועזית, הטקסטים בשלוש השפות, וכן הסימן הייעודי לעיוורים בשולי השטר משני צדי השטר. בהעברת אצבע פשוטה תוכלו לזהות אות הדיו הבולטת.

סימנים נוספים לעיוורים ולקויי ראייה:  אורך השטר –   כל שטר גדול מהשטר עם הערך הנמוך יותר ב-7 מ"מ;  הערך הנקוב בדיו בולטת –  ספרות גדולות וכהות מודפסות בדיו בולטת על רקע בהיר, וספרות בהירות מודפסות על רקע כהה; קווים בשוליים – על כל שטר מודפסים צמדי קווים, ומספרם גדל לפי ערך השטר. אלו ממוקמים בשוליים התחתונים, משמאל ומימין, ואפשר להרגיש אותם באמצעות האצבעות. צבע דומיננטי – לכל שטר צבע דומיננטי, 20 – בורדו, 50 ירוק, 100 כתום, 200 כחול.

פס שקוף וזוהר: בצד השטר צמוד לדיוקן יש פס זוהר ושקוף. כשמטים את השטר לכיוונים שונים נעלמים סמל המנורה והערך הנקוב לסירוגין

ספר זהוב: במעלה השטר יש ספר זהוב. כשמטים אותו קדימה ואחורה הוא משנה את צבעו מזהב לירוק. גם קו אופקי נע מעלה ומטה על פני הספר.

זכרו, כסף מזויף אולי יכול להחליף ידיים אך לא תוכלו להפקיד אותו בבנק.

מכר מוצרים מזויפים של לוריאל וישלם לה 50 אלף שקל

ביקורות מזויפות באינטרנט – איך נזהרים מהן ואיך מזהים אותן?

כיצד לזהות אם שטר של 100 דולר מזויף?