זכויות עובדים    קריירה    

איך מסיימים עבודה יפה ואת מי אסור לפטר

מעודכן ל-03/2019

מתי מותר לפטר, האם מותר לפטר מהיום למחר, מה הזכויות והתנאים של העובד

יש שלוש אפשרויות עיקריות לסיום עבודה: התפטרות, פיטורים ופנסיה. במדריך זה נעלה על שאלות הנוגעות בעיקר לפיטורין מצד המעסיק.

האם אפשר לפטר עובד מהיום למחר?

המעסיק צריך לנמק מדוע הוא רוצה לפטר את העובד. הוא לא יכול לפטר אתו בגין כל סיבה, למשל אפליה על רקע מין או גיל. על המעסיק להתריע מראש בשימוע ולנמק את סיבות הפיטורים וכן יקשיב לטענות העובד. השימוע צריך להיות בנוכחות עוד שני אנשים מלבד המעסיק. ההודעה המוקדמת צריכה להינתן בהתאם לזמן שבו העובד עבד. ואם בכל זאת ירצה לפטר מהיום להיום, יצטרך לשלם על כל החודש שבגינו היה אמור להמשיך לעבוד

מתי העובד שפוטר זכאי לפיצויים?

עובד שפוטר  זכאים לפיצויים אם עבד מעל שנה או אם מעסיקו נפטר לאחר שנה שעבד במקום העבודה או וגם אם התחלפו המעסיקים במקרים מסוימים. אם נקבע כי העובד עשה עברירות פלילוות כמו גניבה או אלימות, בית המשפט רשאי לבטל את הפיצויים. אך רק בית המשפט יכול לשלול את הפיצויים.

האם אפשר לבקש מהעובד לצאת לחופשה מהודעת פיטורים עד הפיטורים בפועל?

אסור למעסיק להורות לעובד לצאת לחופשה כדי להימנע מתשלום על ימים אלו ועל פדיון החופשה.  אלא אם כן התקופה עולה על 14 יום והצרכים הם צרכים ענייניים ולא כדי להימנע מתשלום. וכי ימי החופשה לא יחפפו במדויק את ימי הפיטורים לאחר ההודעה המוקדמת. לפחות 14 ימים. העובד גם זכאי לצאת מיוזמתו לחופשה בתנאים אלו.

את מי אסור לפטר

אסור לפטר בגין אפליה הכוללת  נטייה מינית, מין, הריון,, טיפולי היריון,  הורות, גזע, דת, ארץ מוצא, לאום, השקפה פוליטית וכדומה. אם מוכח כי הפיטורים נובעים מתפקד לקוי של העובד אין מניעה לפטר את העובד. כמו כן אסור לפטר עובד המתלונן על תנאי עסקתו או נמצא בתביעה בגין הפרות דיני עבודה או זכויות המגיעות לו. וכן אם חשף אי סדרים

עוד אסור אסור לפטר עובד שנעדר מהעבודה עקב מחלתו, בימים שבהם הוא זכאי לדמי מחלה.

בגין טיפולי פוריות אסור לפטר עובד/ת העובר/ת טיפולי פוריות בימי ההיעדרות בגין הטיפולים ובמשך 150 ימים שלאחר תום ההיעדרות.

כמו כן

  • אסור לפטר עובדת כאשר הסיבה לפיטורים היא היותה בהריון, גם אם היא עבדה אצלך פחות מ-6 חודשים.
  • אם עובדת בהריון עובדת אצלך לפחות 6 חודשים, אזי אסור לפטרה מכל סיבה שהיא, אלא אם קיבלת היתר פיטורים ממשרד הכלכלה.

הוראות דומות קיימות לגבי איסור פיטורים של הורה מאמץ והורה מיועד (מי שעומד להיות הורה בהליך פונדקאות)

עובדת בחופשת לידה אסור לפטר בזמן החופשה ו-60 יום לאחר מכן. אותם תנאים גם בחופשה ללא תשלום