חדשות    

אמזון נכנסת לארץ – הקניונים יהפכו לבתי אבות; מדד המחירים יירד!

אמיר אייל, צילום: יח"צ

אמזון פנתה למוכרים וליצרנים ישראלים  והציעה להם למכור את מרכולתם אצלה בפעם הראשונה. המשמעות – אמזון עושה את הצעד הראשון לשוק הישראלי ומאפשרת למוכרים ישראלים לספק במהירות מוצרים לקהל הישראלי – המוכרים יכולים לקנות בכל נקודה בעולם לייבא ולאחסן בארץ, ולספק את הסחורה בתוך כמה ימים.

זה כנראה יהיה מבורך לצרכנים, אבל היצרנים המקומיים עלולים להיפגע, וגם הקניונים הגדולים שכן יותר ויותר אנשים יעשו את הקניות שלהם דרך הרשת.

אייל אמיר יו"ר אינפיניטי, אמר בראיון לכלכליסט – "זה צעד דרמטי שאמור להשפיע על ענף הקמעונות בישראל, כמובן שהראשונים להיפגע זה הפלטפורמות הקיימות. הרי אמזון בסופו של דבר היא פלטפורמה  שעל גבה נפגשים מוכרים וקונים. ומי שאמור להיפגע זה מי שנכנס שנכנסים להם לשוק. שזה בעיקר מרכזי הקניות, הקניונים למיניהם, ששם היום רוב הצריכה והקניות מתבצעות.

-אז אנחנו מבינים שמדובר בתחרות מוגברת, אבל עדיין אי אפשר לומר שאמזון נכנסת ממש לפעילות מלאה כאן בישראל. איך זה בכל זאת צפוי לשנות את השוק?

אמיר אייל: הקניונים אמורים לעשות התאמות. מרכזי הקנייה, התאמות, והיו אמורים לעשות את זה כבר מזמן כי הסיפור הזה היה בקנה כבר מזמן. אנחנו לא נתפלא אם נראה כמו למשל בקניון 'ארנה' בהרצלייה נראה שהוא הופך לבתי אבות, או למרכזי קונגרסים או דברים כאלה, או  מרכזי בילוי לאו דווקא קניות, כדי למשוך אנשים לשם, כי אנשים יוצאים.

בזמנו אמרו שעולם הסרטים יגמר. לא נראה סרטים בקולנוע, כי יש נטפליקס ויש דברים אחרים והנה תעשיית הסרטים והקולנוע משגשגת כי אנשים רוצים לצאת בכל זאת החוצה ולראות אנשים אחרים. ולכן אמזון והסיפור הדיגיטלי לא צריך להפחיד יותר מדי, אנשים עדיין ירצו לצאת החוצה, ירצו לחוות חווית קניות פיזית ולא רק על גבי המקלדת, ולכן הסיפור הזה יחייב התאמות גם של המוכרים, אבל לא נחשוש מזה שהקונים ייעלמו משם ולא יגיעו בגלל שהם רק יקישו קניות באמזון או בפלטפורמות אחרות דיגיטליות.

-אז יש איזה שהוא סיכוי שאמזון אחרי שעשתה את הצעד הראשון באמת תפתח פה מחסנים לוגיסטיים ותמכור באופן ישיר לישראלים?

אמיר אייל: "כן. השוק הישראלי מעניין ועם הזמן הם יפתחו כנראה גם כאן מרכז לוגיסטי גדול. כי זה חלק מהכניסה שלהם, היא בשלבים אבל הם לא עושים חצי עבודה. הם הולכים את כל הדרך, ואפשר לדעת מה הם הולכים לעשות דרך לראות מה הם עשו במקומות אחרים. ככה גם כנראה יהיה פה.

-אנחנו כצרכנים נראה את החברות הקמעוניות עושות מאמץ, מתאמצות יותר עבורנו, ומשפרות את השירות עבור כולנו בגלל התחרות?

אמיר אייל: "ההשפעה תהיה בעיקר על מדדי המחירים לצרכן. זאת אומרת כל הזמן  יהיה לחץ מחירים כלפי מטה, כי הפלטפורמה הזאת תציע במחירים הרבה יותר נמוכים לציבור כל מה שאפשר לרכוש ולקנות.