מדריכי דירה ומשכנתא    

אנטנות סלולריות, האם מסוכן ואיך יודעים איפה הן?

מעודכן ל-04/2019

מהן אנטנות סלולריות, האם מסוכנות, איך מסירים אותן והאם מורידות את ערך הנכס

אף אחד לא רוצה אנטנות סלולריות ליד הבית שלו, הרבה חוששים שהן יכולות להוריד את ערך הנכס ולפגוע בבריאות אבל האם הפאניקה מוצדקת והן באמת מסוכנות?

מהן אנטנות סלולריות

​האנטנות הן חלק מרשת תקשורת סלולרית. רשת תקשורת זו היא אלחוטית ומבוססת על שידור בגלי רדיו. גלים אלקטרומגנטיים אשר מתפשטים ממקור השידור (אנטנה) במרחב, נקלטים על ידי מכשיר טלפון נייד. מכשיר הטלפון הנייד ממיר את הגל האלקטרומגנטי לאותות קול ומאפשר תקשורת. כמו כן מכשיר הטלפון הנייד ממיר את אותות הקול לגל אלקטרומגנטי אשר משודר דרך האנטנה למרחב. ​​

האם אנטנות סלולריות מסוכנות

כיום אין הסכמה בקהילה המדעית לגבי מסוכנותן של אנטנות סלולריות ולמעשה אין אף מחקר שמראה על מסוכנות ודאית של אנטנות סלוריות, עם זאת בחודש מאי 2011, הוועדה הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) של ארגון הבריאות העולמי סיווגה את הקרינה הסלולארית כ"מסרטן אפשרי".

בקבוצת המסרטנים האפשריים כלולים:

הגורמים עבורם קיימות הוכחות מוגבלות להיותם מחוללי סרטן בבני אדם, והוכחות
פחות ממספקות* להיותם מחוללי סרטן בחיות הניסוי.
בנוסף, נכללים בקבוצה זו הגורמים עבורם ישנן הוכחות חלקיות/בלתי מספקות* להיותם מחוללי סרטן
בבני אדם והוכחות מספקות* להיותם מחוללי סרטן בחיות.
במקרים מסוימים, נכללים בקבוצה זו גם גורמים אשר לגביהם קיימות הוכחות חלקיות/בלתי מספקות*
להיותם מחוללי סרטן בבני אדם והוכחות פחות ממספקות* להיותם מחוללי סרטן בחיות ניסוי וזאת
בצרוף להוכחות תומכות לקיום מנגנון כימיי-ביולוגי להתפתחות סרטן בבני אדם, בחיות או מידע
רלוונטי אחר.

למרות שהמחקר בתחום עדיין צעיר ואין הוכחות לסכנה, ההמלצות היום מדברות על זהירות מונעת. במאמר של מכון דיווידסון כתבו שקרינה אלקטרומגנית מסוכנת ברמת מלפפונים חמוצים. נזכיר שגם הקרינה מהשמש היא קרינה אלקטרומגנטית.

איך יודעים איפה יש אנטנות סלולריות

המשרד להגנת הסביבה מספק מפה אינטרקאקטיבית.

משרד להגנת הסביבה מעמיד לרשות הציבור מפה אינטראקטיבית, ממנה ניתן לקבל מידע מגוון בנוגע לאנטנות סלולריות פעילות ואנטנות סלולריות שבהקמה.

באמצעות המפה ניתן לקבל מידע פרטני על כל אנטנה סלולרית – מיקומה, תאריך היתר ההקמה ותאריך היתר ההפעלה שלה, תאריך הבדיקה התקופתית ועוד.

הנחיות לשימוש במפה האינטראקטיבית

1. על מנת לאתר מיקום אנטנה סלולרית (פעילה ו/או בהקמה), יש לסמן את תיבת הסימון המתאימה
2. על מנת להתמקד באזור מסויים יש לבחור בזכוכית המגדלת הממוקמת בצד השמאלי של המפה ולסמן בעזרת העכבר את גבולות האזור המבוקש
3. לגרירת המפה יש ללחוץ על הלחצן שמאלי ולהזיז אותו לאזור המבוקש
4. שכבות מידע נוספות בנושא סביבה ניתן למצוא באתר המפות הממשלתי

עם זאת, כשניסינו בפועל את המפה, הממשק מאוד לא נוח ואתר המפות הממשלתי לא פעל. לתשומת לב המשרד.

לכן מומלץ להוריד את קובצי האקסל בתחתית הדף.

איך להסיר אנטנות סלולריות ליד הבית

כדאי לבדוק אם האנטנה מוצבת במקום כחוק. לשם כך, יש לברר האם ניתן היתר הקמה והיתר הפעלה מאת הממונה על אגף רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, באמצעות פנייה אל מוקד פניות הציבור באגף בטלפון: 02-6495870, פקס: 02-6495839 או בדוא"ל: [email protected].

בנוסף, בקשו עותק של דו"ח מדידות קרינה אשר כולל הסבר מפורט לגבי עוצמות הקרינה. לצד זאת, יש לברר האם ניתן היתר בניה לאנטנה מהרשות המקומית, באמצעות פנייה אל מחלקת ההנדסה בעירייה. אנטנות קטנות מסוג "מתקן גישה" אינן מחייבות קבלת היתר בניה בדרך כלל.

אם האנטנה הוקמה כדין ועוצמת הקרינה שהיא פולטת עומדת בתקן, הדרך היחידה היא להילחם באמצעות התקשורת וגם אז תצטרכו להוכיח שהן מסוכנות. בנוסף, אם מדובר על אנטנה שהוקמה בדירה בתוך בניין משותף, ובתקנון הבניין נקבע כי הבניין ישמש למגורים או לעיסוק חופשי בלבד, ייתכן שניתן לטעון שהקמת האנטנה בדירה מהווה עסק ולכן היא אינה חוקית.

האם קרבה לאנטנות סלולריות משפיעה על מחיר הנכס

מחקר של בנק ישראל מ-2016 מצא השפעה שלילית קטנה מאד ולא מובהקת במחירי הדירות. הוא אף לא מצא הבדלים משמעותיים בין שכונות שתושביהן בדירוג חברתי-כלכלי גבוה לשכונות שתושביהן בדירוג נמוך

 

דברים שחשוב לבדוק בדירה חדשה או שכורה