קריירה    

באפט: "אם הייתי יכול להרוויח 100 מיליון דולר עם אדם שגורם לבטן שלי להתהפך, הייתי אומר – לא"

מעודכן ל-10/2019

למרות שכל האגדות נגמרות באושר ובעושר, מעט מאוד שואלים אותם על סוד האושר ולא על סוד העושר, אולי מתוך הנחה שעשירים לא בהכרח יכולים ללמד אותנו להיות מאושרים.

עם זאת, זה בדיוק מה שהתבקש גדול המשקיעים ומנכ"ל ברקשייר האתוואי  באפט לספק, את סוד האושר שלו. את השאלה שאלה סטודנט באוניברסיטה בפלורידה. הוא שאל :"מה אתה היית עושה בכדי לחיות חיים מאושרים יותר אם היית יכול לחיות שוב?"

באפט ענה: הדרך לעשות זאת היא לשחק את המשחק, לעשות משהו שאתה באמת אוהב כל חייך, ולהיות קשור לאנשים שאתה מחבב. אני עובד רק עם אנשים שאני מחבב", אמר. "אם הייתי יכול להרוויח 100 מיליון דולר עם אדם שגורם לבטן שלי להתהפך, הייתי אומר – לא. בדרך מסוימת זה בדיוק כמו להתחתן עם כסף – שזה בוודאי לא רעיון טוב בשום נסיבות, אך אם אתה כבר עשיר, זה טירוף!".

בהמשך הדרך הסביר באפט: אתם תזוזו תמיד בכיוונם של האנשים איתם אתם מתרועעים. כך שזה חשוב להתרועע עם אנשים שהם טובים מכם. אומנם לבאפט שכבר הצליח כלכלית, קל יותר להימנע מבוסים ולקוחות לא רצויים. נראה כי למרות שנראה שאין ברירה לעתים קרובות ההישארות במקומות זוללי אנרגיה ויוצרי עצבים הם שהם מעכבים אותנו במציאת מקומות מוצלחים יותר, לקוחות שלא יגזלו את כל הזמן שלנו ועוד.

לפי מחקרים אחרונים, בחירת  החברים שלנו משפיעה על בריאותנו. יש מחקרים שאפילו מצאו כי לחיות בלי חיים שווה ערך לעישון.

גם סטיב ג'ובס נשא דברים דומים באוניברסיטת סטנפורד לפני שנודע לו על חזרתה של מחלתו: "מיצוי נובע מכך שנעסוק במה שאנחנו אוהבים ושנאהב מה שאנחנו עושים. מי שחי את חייו מבלי שהוא אוהב את מה שהוא עושה, הוא גם אינו נתון בעשייתו, ולכן אפשר להסיק, הוא עתיד להיות מתוסכל, לחוות משברים פנימיים, לסבול מהעדר תחושת שמחה, וממילא לא להצליח בדרכו."

העצות של וורן באפט לחינוך פיננסי

סטף ורטהיימר – מבית מלאכה של 20 מר לעסקה עם באפט