חדשות    

במיטב דש מעריכים – הדשדוש בשוק הנדל"ן יימשך; צופים ירידה מתונה במחירים

אלכס זבז'ינסקי, הכלכללן הראשי בבית ההשקעות מיטב דש סבור כי הדשדוש בשוק הנדל"ן ימשך, תוך ירידה מתונה במחירים. הדברים נכתבו בסקירה השבועית של בית ההשקעות שבו ממליצים כלכלני מיטב דש להעלות את החשיפה בתיק ההשקעות לשווקים מתעוררים תוך הקטנת החשיפה לשוק האמריקאי.

במיטב דש מסבירים כי בחודשים האחרונים מספר הדירות שנמכרו התייצב ברמות נמוכות יחסית, כאשר המכירות בחודשים יוני-אוגוסט היו נמוכות בכ-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בנוסף, חלה עלייה בדירות בבנייה עצמית שכוללות גם קבוצות רכישה ובנייה להשכרה. כמו כן, מציינים בדש,השנה עלה משקל הדירות החדשות שנמכרו בת"א ובמרכז הארץ מסך הדירות שנמכרו, כאשר מנגד, משקל המכירות בפרפריה ירד. זו הסיבה, לדעתו של זבז'ינסקי לירידה בשיעור גבוה יותר של מחירי הדירות בפריפריה מאשר שיעור הירידות של מחירי הדירות במרכז הארץ.

זבז'ינסקי מציין בסקירתו כי בתקופה האחרונה הסיכונים בענף עלו. הוא מסביר כי היקף הפעילות בשוק הדיור ירד משמעותית, גם מצד החברות בענף וגם מצד רוכשי הדירות.

מחירי הדירות כבר לא עולים ולטענתו אף יש סימנים של ירידה במחירי הדירות. אחוז האשראי הבעייתי מסך המשכנתאות נמצא בעלייה קלה בשנתיים האחרונות.

כמו כן, באשראי הצרכני שלא לדיור אחוז החובות הבעייתיים גבוה יותר מאשר במשכנתאות וגם הוא נמצא במגמת עלייה. למרות העלייה בסיכון, זבז'נסקי מציין כי חשיפת המערכת הבנקאית בישראל לענף הנדל"ן ממשיכה לגדול.

מחירי הדירות – לאן?